Úvodní stránka
Přehled článků
Odkazník
Metodická pomoc
O Spomocníkovi
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Donedávna nemyslitelné je dnes běžné!

Ikona prakticky

Donedávna nemyslitelné je dnes běžné!

Ikona zkusenost
Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Praktická ukázka metodiky aplikace zpětného kanálu na Twitteru používané Shelly Blake-Plockem - učitelem hudby, historie a latiny na středních školách v Baltimore (Maryland, USA) .
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence: Nejsou přiřazeny žádné klíčové kompetence.
Očekávaný výstup:Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata: Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.
Klíčová slova: Blake-Plock, Twitter, cvičení, sociální sítě, mikroblogovací síť, back channel, vzdělávací technologie

Text článku:

Shelly Blake-Plock je učitelem hudby, historie a latiny na středních školách v Baltimore (Maryland, USA). Umění se hodně věnuje i mimo školu. Hraje v několika kapelách a doma nahrává vlastní skladby. Díky tomu má možná k technologiím blíže než jiní učitelé. Integroval je plně do své výuky a založil blog Teachpaperless, jímž se snaží ukázat kolegům, že lze učit naprosto ekologicky – tj. zcela bez papíru. Je zastáncem volného wifi připojení žáků v celé škole. Následující příspěvek vyšel na jeho blogu 6.1.2010.

Popíšu 15 minutové cvičení, které jsem dál svým žákům dnes ráno v hodině latiny. Všichni mají za úkol vést si seznam výukových zdrojů týkajících se mytologie a historie Říma. Ten seznam si vedou proto, aby mohli příslušné materiály použít na přípravu k blížícím se pololetním zkouškám.

Nebudu následující zadání moc komentovat. Chci jen říci, že patří k běžnému druhu činností, které se ve třídách s integrovaným přístupem do internetu (vybavení 1:1) běžně dělají. Nic mimořádného, jen efektivní využití sociálních sítí.

Cíl cvičení: správa výukových zdrojů.

1. Twítni (pošli pomocí Twitteru) třídě ta nejzajímavější témata, která máš ve svém seznamu (v záložkách) na Delicious (online služba pro ukládáni a sdílení osobních odkazů na oblíbené weby – viz Co je to „folksonomy“?).

2. Prohlédni si twíty spolužáků a vyber témata, která jsou v tvém seznamu slabě zastoupena.

3. V Delicious seznamech těch spolužáků, jejichž témata tě zaujala, pro sebe vyber nejvhodnější odkazy a přidej je ke svým. Každý by měl přidat alespoň 5 odkazů na výukové zdroje včetně tagů (klíčových slov).

4. Zvol jeden tobě dříve neznámý zdroj a napiš o něm do svého blogu příspěvek popisující jeho použitelnost při učení. Ujisti se, že právě tento zdroj lze hodnotit jako 5 hvězdičkový.

S výsledky naší práce se všichni podělíme za 15 minut. Prosím službu, aby překopírovala všechny publikované blogové příspěvky do zdrojové sekce našeho třídního wiki.
Děkuji.

To je vše. Během čtvrt hodiny si žáci rozšíří své osobní seznamy výukových zdrojů, procvičí si vzájemnou spolupráci při výměně odkazů a vyhodnotí minimálně jeden zdroj z pohledu použitelnosti pro studium.

Dovolím si ještě připojit malou poznámku. Stále více učitelů pracujících v podmínkách 1:1 zakládá pro svou potřebu vlastní mikroblogovací síť (tzv. back channel), aby nemuseli používat veřejnou síť Twitteru. Existuje hned několik služeb, které něco podobného umožňují:
ShoutEm, Edmodo, Google Wave (viz Google Wave - jak by vypadal email, kdyby byl vynalezen dnes?) ad. Mimo jiné tento vývoj spěje k tomu, že brzy budou školní síťové služby omezeny na zpřístupnění internetu. Správa mailů je překonaná již dnes, ale nakonec to čeká i složité serverové aplikace - vše se přemístí kamsi do mračen mimo nás.

Chce snad někdo říci, že tak úplně nerozuměl tomu, co se vlastně ve výše popsané aktivitě provádí? Je to možné. Vězte ale, že navzdory zjevnému zaostávání bude za takových 5 let něco podobného běžnou realitou i u nás. Budeme možná používat jiné, novější služby, jež se mohou možná jinak jmenovat, jisté však je to, že technologie umožní nepřetržitý cílený kontakt s jinými lidmi. Jedinou možnou cestou kupředu je využít tohoto potenciálu též k výukovým účelům.

zdroje:
Shelly Blake-Plock - A Drill that Would Have Been Impossible Just a Few Years Back..., TeachPaperless blog, January 06, 2010
Richard Byrne - Five Platforms for a Classroom Back-channel Chat, Free Technology for Teachers, January 5, 2010
Richard Byrne - ShoutEm - Create Your Own Microblogging Network, Free Technology for Teachers, January 9, 2010

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 12. 01. 2010
Zobrazeno: 2800krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Donedávna nemyslitelné je dnes běžné!. Metodický portál: Články [online]. 12. 01. 2010, [cit. 2016-09-28]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11011/DONEDAVNA-NEMYSLITELNE-JE-DNES-BEZNE.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.