Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Edublog Awards - soutěž o nejlepší výukový blog
Odborný článek

Edublog Awards - soutěž o nejlepší výukový blog

19. 12. 2011 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Přehled právě zveřejněných výsledků mezinárodní soutěže o nejlepší online výukové aktivity učitelů s bližším popisem některých z nich.

The Edublog Awards je soutěž organizovaná skupinou aktivistů působících v oboru vzdělávacích technologií. Jejich původním záměrem bylo přispět k šíření povědomí o možnostech výukového využití sociálních médií v souvislosti s častým blokováním přístupu k nim ve školách.

Pod heslem Edublog na Wikipedii můžete najít i tento odstavec shrnující její dosavadní vývoj: “The Edublog Awards je mezinárodní online soutěž blogů a jiných sociálních aktivit podporujících vzdělávání. Byla založena v roce 2004 Jamesem N. Farmerem. V současné době ji řídí společně Ronnie Burt, Sue Waters a Steve Hargadon.“ Sponzorem je stejnojmenná služba Edublogs, která nabízí pro školní aktivity upravené prostředí, v němž má učitel pod kontrolou blogy všech svých žáků i diskuze pod články se vyskytující.

Systém organizace soutěže je každý rok stejný. Během listopadu jsou oznámeny kategorie a je zahájen nominační proces. Kdokoli může nominovat vhodnou soutěžní aktivitu, pokud odpovídá příslušné kategorii a on sám není jejím autorem. Po několika týdnech je nominační proces ukončen a nastává fáze hlasování, v níž se na webu sbírají hlasy pro jednotlivé nominanty. Během prosince je pak hlasování uzavřeno a okamžitě vyhlášeny výsledky. Letos to bylo 15. prosince. Hlavním smyslem celé akce, jež má pochopitelně význam i pro nás, je možnost sdílení nápadů, jak obohatit svou vlastní činnost. Představu o inspirační hodnotě letošních výsledků si nejlépe uděláme pomocí popisu některých vítězných aktivit:

Autorem je Jac de Haan bývalý koordinátor technologií a správce webu na Billings Middle School v Seattlu, nyní softwarový designér. Ve svém blogu se věnuje metodice integrace technologií do výuky a dává učitelům návody, jak postupovat. Velmi pěkně propojuje svůj blog s jinými koordinátory technologií na školách v USA.

Blog třeťáků paní učitelky Yollis z kalifornského Los Angeles je skutečně příkladnou ukázkou toho, jak může vypadat dokonalé vtažení celého světa do výukových aktivit ve škole se odehrávajících. Žáci se prostřednictvím tvorby blogových příspěvků učí psát, rozšiřují si slovní zásobu, chápou možnosti internetu a zároveň poznávají lidi ze vzdálených zemí. Mají partnerské třídy, s nimiž si vyměňují informace a vzájemně na sebe reagují. Na motivaci a kvalitu výsledků má značný vliv též fakt, že jsou jejich příspěvky často čteny nejen rodiči, prarodiči a příbuznými, ale i docela cizími lidmi. Za všechny alespoň jednu typickou ukázku. Je to vzkaz celé třídy panu Mannellovi z Nového Jižního Walesu v Austrálii. Je učitelem na penzi, patří k pravidelným čtenářům jejich blogu a často jej komentuje.

Ještě malou poznámku. Paní učitelka Yollis učí 25 let. Před nedávnem dokončila rozšiřující magisterské studium integrace technologií do výuky (pravděpodobně online program na Walden University).

Jaden je jeden z žáků paní učitelky Yollis. Snad ani není třeba nic dodávat.

Cenu získala učitelka výtvarné výchovy z Brunswick Acres Elementary School v New Jersey Suzanne Tiedemann. Učí žáky od MŠ do 5. třídy. K práci používají hojně technologie převážně na bázi Apple. Své výtvory sdílejí prostřednictvím služby Artsonia. Na svém blogu samozřejmě informuje o všem, co s dětmi dělá. Velký význam pro ni má spojení s jinými učiteli. Nejčastěji zmiňuje jinou učitelku výtvarky z Illinois Tricii Fuglestad. Ta ji přivedla k integraci technologií a je autorkou následujícího oslavného videa.

 

Školní knihovnice Sarah Ducharme z American International School of Budapest je zajímavá především tím, že, ač nominaci přijala, z vítězství se příliš neraduje. Ve své reakci vysvětluje, že tento typ soutěže, v níž vítězí ten, kdo získá nejvíce hlasů, nutně nevede k tomu, že vyhraje skutečně nejlepší. Výherce jen za sebou musí mít největší počet lidí ochotných hlasovat (kontroluje se jen IP adresa, čili každý může hlasovat z jiného počítače opakovaně). Sarah říká, že si mnohem více váží svého zařazení do seznamu Top 50 School Library Blogs na serveru Teacher Certification Degrees, který vypracovali skuteční odborníci.

Možná bychom si na tomto místě mohli ještě připomenout, že funkce školního knihovníka, dnes by se možná spíše hodilo ho nazývat zprostředkovatelem přístupu k informacím, má zásadní význam při zavádění moderních postupů integrujících využití technologií do výuky.

Eric Sheninger je ředitelem New Milford High School v New Jersey. Je propagátorem využívání moderních technických prostředků včetně sociálních médií a s tím související transformace škol. Lepší představu o něm si můžeme udělat z příspěvku, který ve svém blogu publikoval 27.11. Vysvětluje v něm, co je to „převrácená třída“ (The Flipped Classroom Explained):

„Převrácená třída má dvě hlavní komponenty. První spočívá v tom, že žáci používají video-tutoriály a jiné vhodné výukové materiály mimo školu. Pracují svým tempem a komunikují přitom se svými přáteli i učiteli. Do té druhé patří školní aktivity. V nich žáci aktivně aplikují to, co se sami naučili. Úkolem učitelů je aktivizovat jejich zájem o věc, pomáhat jim a sledovat jejich postup. Více o tomto přístupu lze najít na stránce Cybraryman's page. … Co myslíte? Budou učitelé tento model považovat za přínosný? Začnou své třídy převracet? Nebo převládnou obavy a strach z toho, že standardizované testování a nové metody hodnocení učitelů tyto nové postupy znemožní?“

Spomocník se o převrácené třídě nedávno zmiňoval v souvislosti s Khan Academy (viz Daty řízené školství v praxi).

Jedná se o projekt vzájemné výměny informací žáků 1.st. ze šesti zemí – Austrálie, Belize, Kanada, Ghana, Nový Zéland, USA. Stačí zjistit, že jeho hlavní organizátorkou je opět kalifornská paní učitelka Yollis, a pochopíme, proč Sarah Ducharme mluví o rizicích spravedlivého hodnocení soutěže při veřejném hlasování. Zájem početnější skupiny pochopitelně vítězí.

Online služba nabízející komplexní řešení hodnocení žáků, jež odpovídá novým americkým standardům základních znalostí (Core standards). Testy vytvářejí a zdarma sdílejí samotní učitelé. Nadstavbové služby řízení výukového procesu a analýzy dat jsou založeny na komerčním principu.

  • Nejlepší volně dostupný nástroj - ClustrMaps

Šikovná služba umožňující na svůj web vložit mapku s vizualizací počtu a původu návštěvníků.

Nám dobře známý blog, který tvoří Richard Byrne z Maine. Spomocník z něj dlouhodobě čerpá inspiraci, jaké nové technologie se objevily a jak by se daly využít ve výuce.

Obsáhlý strukturovaný stále aktualizovaný přehled odkazů na zajímavé ve výuce použitelné nástroje a materiály vytvářený Matinem Burrettem z anglické Mersea Island School.

Série volně dostupných webinářů organizovaných v rámci Teacher Learning Community (přes 75 tisíc členů z celého světa), jež je součástí portálu SimpleK12 a ten patří firmě infoSource, jež se zaměřuje na prodej technologicky orientovaných online kurzů.

Ning komunita učitelů spolupracujících na zdokonalení svých výukových postupů.

Blog učitele angličtiny na UAB Idiomes Barcelona přinášející jedinečné výukové náměty využívající dostupná online videa.

Blog s názvem Never Ending Search na serveru amerického časopisu School Library Journal patřící knihovnici Springfield Township High School v Pennsylvanii.

 

Následující tabulka obsahuje kompletní přehled pěti nejlépe umístěných aktivit v jednotlivých kategoriích:

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.