Úvodní stránka
Přehled článků
Odkazník
Metodická pomoc
O Spomocníkovi
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Jak jeden kurz změnil život profesora Th...

Ikona informativni

Jak jeden kurz změnil život profesora Thruna

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o vývoji, který následoval po úspěšném prosincovém ukončení masivního otevřeného online kurzu umělé inteligence na Stanford University s pozvánkou k dalším možnostem prestižního studia zdrama.
Klíčová slova: kurz, umělá inteligence, artificial intelligence, Sebastian Thrun, Stanford, Udacity, Coursea, MITx, MOOC

Text článku:

Původně jsem už neměl v úmyslu se stanfordským kurzem Úvod do umělé inteligence ještě zabývat. Spomocník o něm informoval poprvé v srpnu minulého roku (Otevřený masivní kurz umělé inteligence), a pak se o něm opakovaně zmiňoval hned v několika dalších článcích. Aktuální vývoj ale překonal veškerá očekávání, takže je na místě se k němu přece jen vrátit.

Pro ty z vás, kteří o něm dosud neslyšeli, jen připomínám. Od října do prosince realizovala známá kalifornská Stanford University jako jeden z několika již delší dobu ověřovaných experimentů volně dostupný online kurz obsahem odpovídající existujícímu Úvodu do umělé inteligence, jenž je pro prezenční studenty povinný. Vedli ho 2, ve svém oboru vyhlášení, odborníci profesor Sebastian Thrun a Peter Norvig. Tomuto kurzu se (možná díky okurkové sezoně) podařilo vyvolat nečekaný zájem médií, a tak se tentokrát informace o něm rozšířila opravdu do celého světa. Nakonec se zapsalo více než 160 tisíc zájemců o účast (včetně mě). Mnoho z nich (včetně mě) sice jen ze zvědavosti, ale rozhodně se jednalo o událost mimořádnou, plně si zasluhující přízvisko „masivní“ (MOOC).

Kurz byl založen (podobně jako Khan Academy) na video-tutoriálech vysvětlujících látku, na cvičeních a na otázkách ověřujících pochopení. Vše mělo synchronizovaný průběh, takže se stačilo trochu zpozdit, a vaše účast byla ukončena. Ke zdárnému průchodu bylo nutné se věnovat hlubšímu studiu, což bylo pochopitelně dost nesnadné. Já sám jsem se se svými chabými, 35 let starými znalostmi tohoto oboru dopracoval pouze do druhé lekce a skončil jsem. Musím říct, že mě docela zajímalo, kolik lidí kurz úspěšně dokončilo. Výsledek jsem se dozvěděl teprve tento týden. Bylo jich neuvěřitelných 23 tisíc. Pro samotné lektory to bylo obrovské překvapení. Bez nadsázky se dá říci, že jim tento kurz změnil život. Sebastian Thrun o tom nedávno mluvil na DLD (Digital - Life - Design) konferenci v Mnichově (University 2.0 - Sebastian Thrun).

MUNICH, GERMANY - JANUARY 23: Sebastian Thrun of Stanford University attends during the Digital Life Design conference (DLD) at HVB Forum on January 23, 2012

Kromě jiného řekl toto: „Mělo to na mě opravdu velký vliv. Nikdy by mě nenapadlo, že by se něco takového mohlo stát. Vždy jsem si myslel, jak je to skvělé, že učím na nejlepší univerzitě na světě a jsem dobrým učitelem. Jenže po této zkušenosti nemohu na Stanfordu zůstat. To je nemožné. Je to, jako kdyby existovaly 2 pilulky. Jedna je modrá, a kdybych si ji vzal, vrátil bych se do své třídy s 20 studenty. Jenže já si vzal tu červenou a díky ní jsem zažil zázrak.

Mám dojem, že jsme změnili svět vzdělávání. Dokázali jsme ho otevřít celému světu. Jsme schopni pomáhat lidem v rozvojových zemích – v Africe, v Indii, v Číně – stát se mnohem schopnějšími a silnějšími. Jsem přesvědčen, že jsme položili základ nové společnosti. Naplňuje mě to nadšením.“

Lektoři obdrželi množství dojemných děkovných dopisů. Za všechny alespoň krátký citát od studenta z Afganistanu: „Posledních několik dnů jsme byli pod neustálou palbou minometů a raket. … Měl jsem jen hodinu internetového připojení na to, abych dokončil úkol, a podařilo se mi ho splnit.“

Důsledkem všech těchto událostí je, že profesor Thrun opouští Stanford a chce se nadále věnovat výhradně otevřeným formám vzdělávání každého, kdo projeví zájem. Spolu s několika dalšími učiteli vysokých škol založil novou online univerzitu Udacity, kde statisícům zájemců právě teď nabízí další dva technicky orientované kurzy – Tvorba nástroje na vyhledávání a Programování robotického auta.

Zdá se, že v budoucnosti bude přístup ke vzdělání mnohem snadnější i pro ty studenty, kteří si to dříve nemohli dovolit. Je jasné, že jejich motivace ke studiu je obrovská. I profesor Thrun pochopitelně zjistil, že mezi velkým množstvím absolventů jejich online kurzu se vyskytují jedinci s mnohem lepšími výsledky, než jaké mají prezenční studenti na Stanfordu.

Již teď je možno říci, že masivní otevřené kurzy významným způsobem ovlivňují školství. Experimenty s podobnými metodami teď najednou připravuje větší množství univerzit, které nechtějí, aby jim ujel vlak (např. Stanford Engineering Everywhere, MITx ad.). Bude velice zajímavé pozorovat další vývoj. Zdá se, že pro Stanford byla další podpora Thrunových snah učit zadarmo celý svět již nepřijatelná. Jenže to asi nebude nic platné. Hned po Thrunovi oznámili založení free online univerzity s velmi podobným programem další dva stanfordští profesoři - Daphne Koller a Andrew Ng. Nazvali ji Coursera.

Již velmi brzy bude na pomyslném trhu s nabídkou volně dostupných kurzů docela těsno. Zdá se, že zde nepůjde v první řadě o generování zisku, ale o prestiž. Možná, že se pro nás již brzy stanou Udacity nebo Coursera mnohem známějšími centry vzdělávání než Stanford.

Citace:
[1] - KOLOWICH, Steve. Open CourseWare 2.0. 2011. [cit. 2012-2-7]. Dostupný z WWW: [http://www.insidehighered.com/news/2011/12/13/stan...].  
[2] - DESANTIS, Nick. Stanford Professor Gives Up Teaching Position, Hopes to Reach 500,000 Students at Online Start-Up. 2012. [cit. 2012-2-7]. Dostupný z WWW: [http://chronicle.com/blogs/wiredcampus/stanford-pr...].  
[3] - SALMON, Felix. Udacity and the future of online universities. 2012. [cit. 2012-2-7]. Dostupný z WWW: [http://blogs.reuters.com/felix-salmon/2012/01/23/u...].  
[4] - WATTERS, Audrey. Stanford Professors Daphne Koller & Andrew Ng Also Launching a Massive Online Learning Startup. 2012. [cit. 2012-2-7]. Dostupný z WWW: [http://www.hackeducation.com/2012/01/31/stanford-p...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 09. 02. 2012
Zobrazeno: 3031krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Jak jeden kurz změnil život profesora Thruna. Metodický portál: Články [online]. 09. 02. 2012, [cit. 2016-08-24]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15117/JAK-JEDEN-KURZ-ZMENIL-ZIVOT-PROFESORA-THRUNA.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 19. 07. 2012 11:11

V květnu 2012 byl podobný kurz ralizován v prostředí MITx (nyní edX). Nazýval se Circuits and Electronics, zúčastnilo se ho 155500 zájemců ze 160 zemí a dokončlo ho 7157 studentů. To je proti 14% ve Stanfordu pouze 4.6% úspěšnost.

viz Lessons learned from MITx’s prototype course