Úvodní stránka
Přehled článků
Odkazník
Metodická pomoc
O Spomocníkovi
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Zapomínání podle Richardsona

Ikona prakticky

Zapomínání podle Richardsona

Ikona inspirace
Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Článek předkládá konkrétní doporučení Willa Richardsona na to, co bychom se měli v roli učitelů odnaučit.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence: Nejsou přiřazeny žádné klíčové kompetence.
Očekávaný výstup:Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata: Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.
Klíčová slova: Richardson, Dede, Schönberger, paměť, zapomínat, kompetence, doporučení
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Umění zapomínat.

Ostatní články seriálu:

Text článku:

V návaznosti na Schönbergerovy a Dedeho vize o nutnosti zapomínat (viz Nezapomínejme zapomínat, Zapomeňte! vzkazuje Dede) bych ještě rád doplnil, že někteří odborníci považují schopnost se v dnešní době něco odnaučovat za kompetenci, jež je vlastně stejně důležitá, jako učit se něco nového. Patří k nim například učitel učitelů a známý bloger z New Jersey Will Richardson, který v článku The Steep “Unlearning Curve” z února 2007 předložil hned několik konkrétních doporučení, co bychom se měli v roli učitelů odnaučit:

  • Nejsme jedinými experty na výukový obsah ve třídě. Žákům jsou dnes kdykoli a kdekoli dostupná aktuální data a můžeme je též spojit s experty mimo školu.
  • V mnoha případech nevíme víc, než naši žáci. Je celá řada věcí, které se můžeme učit my od nich.
  • Učení není nezávislý samostatný proces. Je provázaný s jinými oblastmi života a nikdy nekončí.
  • Nestačí naučit žáky spolupracovat v rámci třídy. Je třeba spolupráci rozšiřovat i mimo ni – např. v rámci mezinárodních výukových projektů.
  • Není třeba, aby se každý žák naučil totéž. Skutečně nutné je jen to, aby se každý naučil správně nasměrovat své vlastní poznávání.
  • Není pravda, že naši žáci nemají vědět, jak se my sami učíme.
  • Musíme se zbavit strachu jít s žáky do online prostředí. A musíme vědět, jak to udělat bezpečně, užitečně a efektivně.
  • Je třeba se přestat snažit vést všechny žáky po stejné cestě ve stejnou dobu. Každý by měl mít možnost postupovat individuálně (viz Khan Academy a „převrácená“ třída).
  • Nesmíme si myslet, že se nějaký pokrok při realizaci vzdělávacích cílů může dostavit jen ovlivněním toho, co se děje ve školách. Ve skutečnosti se jedná o problém celospolečenský, který se musí řešit na mnoha úrovních.

Existuje i mnoho dalších věcí, které se musíme stále odnaučovat. Jistě každý z vás na nějakou přijde. Neváhejte se s námi o ně podělit.

Citace:
[1] - RICHARDSON, Will. The Steep “Unlearning Curve”. 2007. [cit. 2012-3-5]. Dostupný z WWW: [http://weblogg-ed.com/2007/the-steep-unlearning-cu...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 15. 03. 2012
Zobrazeno: 2405krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Zapomínání podle Richardsona. Metodický portál: Články [online]. 15. 03. 2012, [cit. 2016-05-29]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15403/ZAPOMINANI-PODLE-RICHARDSONA.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Jaroslav MašekVloženo: 20. 03. 2012 10:10

Místo konkrétního příkladu bych raději uvedl jisté zobecnění, a sice tvrzení, že proces odnaučování (popsaný v článku) úzce souvisí s našimi návyky, resp. s procesem neustálého prověřování těchto návyků a jejich přepisováním v případě, že již nevyhobují. Více v knize Petra Pacovského, Člověk a čas, zde: http://goo.gl/cq46R , strana 109.