Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Mitchellův QuadBlog
Odborný článek

Mitchellův QuadBlog

5. 11. 2012 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o zajímavé aktivitě, při níž žáci prostřednictvím blogování zlepšují svou schopnost psát, učí se vyjadřovat své nápady a prostřednictvím poznávání vzdálených vrstevníků zvyšují svou schopnost vnímání světa.

David Mitchell je zástupcem na Heathfield Primary School v anglickém Boltonu. Využitím blogu ve výuce se zabývá již několik let. Jen ve školním roce 2010/11 jeho žáci pracovali na několika projektech spojených s publikováním výstupů a získáváním reakcí veřejnosti – např. Heathfield's Year 6 Blog, The Sandwich Project, Pandora, Wiggans's Walkabout. Nejcennějším prvkem této činnosti bylo od počátku to, že příspěvky četlo docela dost lidí z celého světa, mnozí z nich reagovali a dávali tak snažení dětí úplně jiný smysl, než když něco píší jen pro svého učitele na známku.

Úspěch byl takový, že si ho všimli i metodici britské pobočky výukového portálu BrainPOP UK, jehož specialitou je předkládat výukový obsah dětem ve formě krátkých animovaných příběhů, v nichž často vystupují postavičky robotů. Takto ztvárnili reakce žáků z Heathfieldu na otázku, proč má blogovat smysl.

Digitalk - Why should schools blog?

Heathfield Primary se postupně stala svým blogováním proslulá. David ale pořád zcela spokojen nebyl. Cítil potřebu nespoléhat se na nejisté reakce náhodných návštěvníků. Chtěl zajistit žákům pravidelné čtenáře jejich příspěvků. Proto v září 2011 založil novou službu sdružující školy se zájmem o spolupráci nazvanou QuadBlog.

Zde se může učitel se zájmem o rozjetí blogových aktivit ve své třídě přihlásit a jsou mu přiděleni 3 partneři. Takto vzniknou čtveřice pokud možno kompatibilních blogerů. Činnost pak probíhá v předem stanovených cyklech (kolech) tak, že každý týden publikuje jen jeden partner a ostatní komentují. Všichni se samozřejmě podle předem připraveného časového harmonogramu střídají. Tím podstatným je, aby došlo ke vzájemnému obohacování. A to se, jak se zdá, Davidovi opravdu daří.

Již během prvního roku existence se do aktivit QuadBlogu zapojilo na 2 tisíce škol ze 40 zemí. Příspěvky v rámci této aktivity publikovalo přibližně 100 tisíc žáků a pro mnoho z nich byla účast přínosem. David Mitchell to je schopen doložit téměř neuvěřitelnými statistickými údaji. Hned první rok využití blogu ve výuce vedl na Heathfield Primary k nárůstu počtu žáků, kteří v britských plošných testech psaní (6. třída) dosáhli nejvyšší úrovně, z 9 na 60 %. Jak sám říká „takové zlepšení je neslýchané“.

Tak velký úspěch se samozřejmě rozkřikne. David začal být zván na konference, dostává ceny a o školu v zapadlém Heathfieldu se zajímají média. Delegace, v níž byly i děti, měla mimořádný úspěch se svým vystoupením na největší a nejznámější londýnské konferenci o vzdělávacích technologiích BETT (Our BETT 2011 Seminar now online). Ve škole opakovaně natáčí reportáže televize BBC (Heathfield on BBC Breakfast). Jedním z dosud posledních bylo vystoupení Davida Mitchella na konferenci State of Now v červnu tohoto roku v New Yorku.

State of Now #140conf NYC 2012: David Mitchell, "QuadBlogging - linking learning to global audience"

V právě probíhajícím kole QuadBlogingu (2012 Round 3) se podařilo sestavit přes 160 spolupracujících čtveřic. Množství zájemců z řad učitelů dokazuje, že podobné aktivity jsou většinou z nich považovány za přínosné. Vlastně se jedná o akční způsob zavádění inovativních výukových postupů zakotvený daty, jak nám ho doporučuje provádět Ira Socol (Problémy standardizace podle Socola). Zvolená forma sdílení výsledků umožňující všem se okamžitě přesvědčit o účinnosti této metody je tím nejlepším způsobem šíření dobré praxe do dalších škol. Vlastně to celé tak trochu připomíná Hippelovu technologickou inovaci, která staví na vlastním zájmu aktivních inovátorů snažících se v roli čelných uživatelů danou metodu praktikovat dříve, než bude použita většinou ostatních.

Hezkým příkladem skutečné výzkumné aktivity hodnotící účast v QuadBlogu je reflexe, kterou publikovala učitelka jazyků a propagátorka vzdělávacích technologií Silvia Rosenthal Tolisano na svém blogu Langwitches - Quad Blogging Reflection. Pro nás možná zajímavou skutečností je to, že jedním z partnerů v její čtveřici byla třída 3V International School of Prague. Stejnou aktivitu taktéž jako velmi přínosnou hodnotí MaggieSwitz (ze Švýcarska) na skupinovém blogu Inquire Within (Quad blogging: our inquiry into improving student writing).

Výukový potenciál QuadBlogu hezky shrnul další účastník minulého i současného běhu Mike Gwaltney z Oregon Episcopal School v Portlandu (viz The Age of Exploration Blog): „Mí žáci získávají nový pohled na svět. Sami přiznávají, že teď přemýšlejí jinak. Díky kontaktu s lidmi žijícími na různých místech světa se u nich vytváří cosi jako globální empatie. Třeba zjistí, že jsou jejich stereotypy nesprávné, a možná i to, že jsme si v mnohém podobní.

Davida Mitchella úspěch očividně povzbudil k mnoha dalším experimentům. Zkouší s 52 učiteli realizovat dlouhodobý projekt typu Postupná tvorba s názvem PassTheBlog, kde na obsahu pracuje postupně každý týden jen jeden z partnerů, a ostatní komentují. Pravým opakem byl pokus získat co největší množství příspěvku během jednoho poněkud mimořádného dne přestupného roku 2012 - Feb29th.net. Přišlo 12 tisíc příspěvků, 5 tisíc reakcí a  stránky byly otevřeny celkem 400 tisíc krát. V blízké budoucnosti chce otevřít nový portál nazvaný The Multitude, jehož cílem je zapojit do čtení i běžné lidi z praxe nemající se školstvím nic společného. Pro tento projekt zatím hledá spolupracovníky.

Možná bychom se na závěr měli zmínit též o rizicích, která jsou spojena s nadměrnou a jednostrannou orientací výuky na tvůrčí psaní. V některých amerických školách v nedávné době něco takového zkoušeli aplikovat s odůvodněním, že u žáků budují kompetence potřebné pro život. Přitom docela přestali učit gramatiku a nechali žáky psát, o čem sami chtějí. Jak se však ukázalo, tento přístup může snadno dopadnout dost neslavně. Nejenže pak žáci neumějí psát bez chyb ale ještě k tomu ani nemají o čem. [2]

Psaní je zcela jistě mimořádně vhodným nástrojem pomáhajícím rozvíjet myšlení žáků a posouvajícím je na vyšší stupně poznání. Jen je nutné rozumět tomu, jak má být ve výuce aplikováno. [3]

Literatura a použité zdroje

[1] – BOSS, Suzie. QuadBlogging Connects Student Writers with Global Audiences. 2012. [cit. 2012-10-29]. Dostupný z WWW: [http://www.edutopia.org/blog/quad-blogging-technology-classroom-suzie-boss].
[2] – PONDISCIO, Robert. How Self-Expression Damaged My Students. 2012. [cit. 2012-10-29]. Dostupný z WWW: [http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/09/how-self-expression-damaged-my-students/262656/].
[3] – TYRE, Peg. The Writing Revolution. 2012. [cit. 2012-10-29]. Dostupný z WWW: [http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2012/10/the-writing-revolution/309090/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Martin Rusek
13. 11. 2012, 07:16
Hezké. Jen škoda, že se česká škola ve Vřesovém poli nesetká s takovou čteností jejího blogu. Jedna z cest to určitě je.
Jen si nejsem jistý, že to střídání se ve psaní, nutnost zrovna něco napsat, je to pravé. Co na to kolegové češtináři? :)
Bořivoj Brdička
13. 11. 2012, 14:30
Na reakce češtinářů jsem též zvědav. Budou-li nějaké! Jen dodám, že při psaní do sešitu na známky k moc velké čtenosti dospět vůbec nemůžete.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.