Úvodní stránka
Přehled článků
Odkazník
Metodická pomoc
O Spomocníkovi
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Herní výukový systém GlassLab

Ikona informativni

Herní výukový systém GlassLab

Autor: Bc. Veronika Hnojská
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Informace o zajímavém americkém portálu, který nabízí volně dostupný systém umožňující učitelům aplikovat výukové hry a analyzovat výsledky jednotlivých žáků.
Klíčová slova: GlassLab, Gates Foundation, MacArthur Foundation, analýza výukových výsledků, learning analytics, SimCity, Argument Wars, Mars Generation One

Text článku:

Objevuje se stále více her, jejichž primárním cílem je hráče něco naučit. Anglicky se jim říká serious games, to znamená, že zábava je u nich až na druhém místě. I počítačová hra, která má didaktický podtext, je pro děti velkým lákadlem. Kolikrát ani samy netuší, že se ve skutečnosti vzdělávají. Existuje jeden docela zajímavý americký portál, který s podporou Gates FoundationMacArthur Foundation komplexně realizuje nasazení tohoto typu her do výuky. Nazývá se GlassLab.

Tento portál organizuje výukovou činnost prostřednictvím her a slouží žákům, učitelům i rodičům. Pozoruhodná a zatím zcela ojedinělá je skutečnost, že již disponuje funkcí zvanou „analýza výukových výsledků“. To znamená, že nabízí učiteli možnost okamžitě zjistit, co se žák během výukové činnosti, která má formu hry, naučil. Učitel si zde vytvoří třídu, jejímž prostřednictvím se žáci k výukovým hrám dostávají. Má ihned zpětnou vazbu o tom, co žák hrál a s jakými úspěchy se během hry setkal. Zpětnou vazbu ale dostává i žák, který má též komplexní přehled o všech svých výsledcích.

K vytvoření účtu stačí pouze emailová adresa. Poté si můžete vygenerovat kód třídy a přidávat do ní své žáky. Žáci si musí zapamatovat jméno a heslo pro přihlášení. To jim umožní hrát hry, které si vy jako učitel (správce) zavedete do své třídy. Všechny, kromě SimCity, jež se instaluje, jsou online. Hry jsou zdarma a velmi rychlé.

Nabídka her GlassLab

Název

Věková kategorie

Popis hry Platforma
SimCity EDU
„Vaše město, vaše pravidla“
10 - 15 let -  ovládání a výstavba měst
-  různé role
-  komunikace, porovnání
-  schopnost konkurence
-  rozhodování a řešení následků
-  dopady reálného světa (nezaměstnanost, ekologie, průmysl, životní prostředí)
-  reálné nabídky a poptávky
-  tvořivost
-  spolupráce
PC a Mac
Argument Wars
„Válka argumentů“
10 – 15 let -  reálné případy nejvyšších soudů
-  přesvědčovací schopnosti
-  argumenty a obhajoba
-  různé role hráče
-  podpora anglického jazyka
-  podpora společenskovědních oborů
-  mezioborová provázanost
Flash / Prohlížeč
Mars Generation One:
Argubot Academy EDU
10 – 13 let -  dobrodružství
-  nová planeta
-  propracovaný příběh
-  rozvoj přesvědčovacích schopností
-  logické myšlení
-  vůdčí schopnosti
-  dovednost činit velká rozhodnutí
-  důraz na argumenty
-  bojový systém proti nepřátelům
-  kulturní, technologické a občanské problémy
iOS, iPad

 

Argubot Academy Overview

Učitel si vybere hru a žáky, u nichž chce vidět zpětnou vazbu. Hned uvidí, co studenti dělají dobře a kde jim je třeba pomoci. Žák má ve hře okamžitou zpětnou vazbu, zda jsou jeho postupy správné, a to prostřednictvím získaných bodů, či jejich ztrátou. Učitel může pomocí vyhodnocovací tabulky ihned vidět, jakým způsobem žáci ve hře přemýšlejí a jak reagují na konkrétní zadávané úkoly. Například ve hře „Arguments wars“ může pozorovat, kolik argumentů zadal žák správně, či zda vybíral správné námitky v rámci daného případu. Ve výuce pak může učitel provést rozbor jeho odpovědí, a společně tak mohou dospět ke správnému řešení.

Ukázka zpětné vazby pro učitele či rodiče, kterou poskytuje portál GlassLab.

I když jsou tyto hry určeny americkému kulturnímu prostředí (snad kromě Simcity), celý systém fungování GlassLab je pro nás vynikajícím příkladem, jak by mohlo nasazení výukových aplikací podpořené analýzou výsledků v blízké budoucnosti vypadat.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 19. 01. 2015
Zobrazeno: 1709krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
Herní výukový systém GlassLab. Metodický portál: Články [online]. 19. 01. 2015, [cit. 2016-05-29]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/19481/HERNI-VYUKOVY-SYSTEM-GLASSLAB.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Martin RusekVloženo: 23. 01. 2015 07:50

Dobrý den,

dovolte mi krátce reagovat na tento text.

Jsem rád, že se někdo opět chopil tématu her ve výuce, dokonce i osvětlil ty "vážné hry". Zdá se mi ale, že se při popisu dopouštíme poměrně závažné chyby přehnaného pedagogizování. V tomto duchu bychom pak zanedlouho mohli číst, že skvělá hra Hide and Seek (jinak nic jiného než naše hra na schovku) je skvělá při výuce matematiky - rozvíjí přece schopnost žáků počítat do deseti - má silný integrační aspekt se vdělávací oblastí Člověk a příroda, protože je hráč nucen využít přírodního úkrytu, hra také nebývale tříbí sociální a interpersonální kompetence, prtože se ve schovce mohou setkat dva hráči zároveň.

Nejde spíše o zoufalou snahu uklidnit se tím, že se děti u počítačů přece jen něco učí, nebo to, že je k počítačům rodiče odloží, že je to k počítačům táhne víc než třeba do přírody, není tak tristní, když se něco učí?

Hezký den vše, čtenářům.

Mr

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 23. 01. 2015 08:35

Velmi případný postřeh. My v roli pedagogů se budeme stále více snažit z herního prostředí, které je žákům vlastní, vydolovat, co se dá. Je zřejmé, že se k tomu nesmíme stavět nekriticky. Přesto se asi gamifikaci světa zastavit nepodaří. Glasslab chápu jako předěl ve vývoji serious games. Je to první systém, který aplikoval cloudovou analýzu výsledků. Proto má tento článek podle mě zásadní význam. Měli bychom si na jeho základě udělat představu o dalším vývoji. Asi ho budeme v dalších textech často odkazovat. Tímto bych chtěl Veronice poděkovat za dobrou práci.