Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Jak učit online (9. akce Virtuálního Digicentra)
Odborný článek

Jak učit online (9. akce Virtuálního Digicentra)

18. 3. 2020 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Akce Virtuálního Digicentra

Anotace

Představení 9. akce Virtuálního Digicentra.
 

Co znamená online výuka

Online výuka se nezabývá nastavením školního vzdělávacího prostředí pro naše předměty. Online výuka není ani zadávání úkolů přes školní informační systém a jejich následné vybírání pomocí e-mailů. Online výuka je o aplikaci digitální pedagogiky, kterou charakterizují zásady online vzdělávání. 

Tyto zásady jsme vám detailněji představili před týdnem v článku Dokáže koronavirus zavést technologie do výuky skokem?. Od té doby se toho hodně změnilo. Po uzavření škol je začala řada učitelů realizovat v praxi. A ti, co už je aplikují několik let, nyní těmto učitelům různými způsoby pomáhají.

15 zásad online pedagogiky doporučených organizací Global Online Academy jsme v některých bodech nepatrně rozšířili do následující podoby.

Zásady online pedagogiky

  1. Ověřujeme technologické vybavení a digitální gramotnost žáků.
  2. Používáme vhodné vzdělávací prostředí.
  3. Komunikujeme se žáky často, jasně a konzistentně.
  4. Uskutečňujeme pravidelná a přiměřená synchronní online setkání.
  5. Vytváříme podmínky pro asynchronní setkávání.
  6. Nezahlcujeme žáky ani učivem, ani technologiemi.
  7. Podporujeme spojení mezi žáky.
  8. Plánujeme časový harmonogram všech akcí a aktivit.
  9. Hodnotíme strategicky a s rozmyslem.
  10. Žádáme zpětnou vazbu.
  11. Vytváříme příležitosti pro personalizaci.
  12. Zajišťujeme podporu pro žáky.
  13. Komunikujeme s rodiči.
  14. Přehodnotíme svou roli učitele.
  15. Sdílíme své zkušenosti s kolegy a kolegyněmi.

Otázky, na které hledáme odpovědi

Jak ale podle těchto zásad učíme? A pojďme se ptát konkrétně, jak je aplikujeme v naší online výuce?

Sestavili jsme proto následujících 20 otázek, na které hledáme odpovědi.

  1. Jak ověřujete technologické vybavení žáků?
  2. Jak ověřujete digitální gramotnost žáků?
  3. Jak používáte G Suite a proč?
  4. Jak používáte Office 365 a proč?
  5. Jaká jiná vzdělávací prostředí používáte a proč?
  6. Jak komunikujete se žáky a proč?
  7. Jak realizujete synchronní setkání a proč?
  8. Jak realizujete asynchronní setkání a proč?
  9. Jak řešíte to, abyste žáky nezahlcovali učivem?
  10. Jak řešíte to, abyste je nezahlcovali technologiemi?
  11. Jak podporujete spojení mezi žáky?
  12. Jak rozvrhujete akce a aktivity se žáky?
  13. Jak hodnotíte a proč?
  14. Jak provádíte zpětnou vazbu?
  15. Jak vytváříte příležitosti k personalizovanému přístupu?
  16. Jak zajišťujete podporu pro žáky?
  17. Jak komunikujete s rodiči?
  18. Jak jste přehodnotili svou roli učitele?
  19. Jak sdílíte své zkušenosti s kolegy a kolegyněmi z vaší školy?
  20. Jak sdílíte své zkušenosti s kolegy a kolegyněmi mimo vaši školu?

Jak učit online – nová akce Virtuálního Digicentra

Hledejte odpovědi společně s námi.

Prostřednictvím akce Virtuálního Digicentra Elixíru do škol nazvané Jak učit online sdílejte své zkušenosti s aplikací zásad online pedagogiky a pomozte dalším učitelům učit s technologiemi lépe.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Bořivoj Brdička
18. 3. 2020, 08:23
Upozorňuji na zítřejší webinář  Jak na online vzdělávání.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.