Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Počítačová simulace připravuje učitele na praxi
Odborný článek

Počítačová simulace připravuje učitele na praxi

17. 9. 2009 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o výzkumu realizovaného na University of North Texas v rámci grantu od americké National Science Foundation, jež ověřuje použitelnost zajímavé online aplikace vyvinuté týmem specialistů z firmy CurveShift. Jedná se o simulaci práce učitele ve třídě, s jejíž pomocí se studenti učitelství připravují na praxi.

Simschool Výzkumníci z University of North Texas (UNT) v rámci grantu od americké National Science Foundation ověřují použitelnost zajímavé online aplikace vyvinuté týmem specialistů pod vedením Davida Gibsona z firmy CurveShift. Jedná se o simulaci práce učitele ve třídě s maximálně 18 žáky, jež má mnoho znaků podobných počítačovým hrám. Byla vytvořena týmem specialistů z několika různých organizací jako nástroj pomáhající zlepšit přípravu učitelů na výkon povolání. Jmenuje se SimSchool, běží online na internetu a je možno si ji po zaregistrování zdarma v omezeném režimu (max. 5 žáků) vyzkoušet.

Pro začátečníka je ovšem i 5 žáků až dost. Každý z nich má jiné vlastnosti, jinou schopnost učit se a jinak se chová. V plné verzi je možné si vlastnosti jednotlivých žáků včetně hendikepů nastavit. Nesnadným úkolem učitele je dávat průběžně každému takový úkol, který je pro něj přijatelný, a přitom je i z pohledu výuky přínosem. Charakteristiky a hodnocení jednotlivých žáků jsou k dispozici na učitelském počítači (na obrázku vlevo dole). Úkoly se dávají a komunikace se třídou se děje výběrem z rozsáhlého menu, to znamená, že množství voleb není narozdíl od skutečné výuky neomezené. Zato chování žáků realitu značně připomíná. Jakmile se začnou nudit, baví se mezi sebou, žádají o povolení odejít na záchod, nasazují si sluchátka, malují se nebo prostě usnou.

Uživatel si může vytvořit více různých simulací, které lze kdykoli pozastavit a později pokračovat. U každého žáka se zaznamenává jeho činnost z různých úhlů pohledu. Záznamy je posléze možné si prohlédnout a na jejich základě zhodnotit výkon učitele. Je pravda, že práce se SimSchool připomíná hraní a že toto počítačové prostředí nesimuluje dění ve třídě zcela dokonale. Přesto může být zkušenost na základě programu vytvořená budoucím učitelům užitečná. Zafixují si to, že každý žák je jiný a pochopí, že při více žácích ve třídě není možné dlouhodobě zajistit dokonalý výukový efekt pro všechny.

Vedoucí výzkumného týmu UNT, profesorka psychologie Tandra Tyler-Wood se domnívá, že by mohlo využití tohoto programu napomoci snížení zklamání začínajících učitelů, kteří se často domnívají, že jejich úkolem je udržet nepřetržitě pozornost všech žáků. U některých začínajících učitelů je právě nespokojenost sama se sebou příčinou jejich odchodu do jiného zaměstnání. První výsledky výzkumu naznačují, že ti studenti, kteří pracovali se SimSchool, hodnotí své vlastní schopnosti učit mnohem lépe (o 30%) než ostatní.

Tandra Tyler-Wood shrnuje svůj postoj k tomuto programu takto: „Myslím, že SimSchool umožňuje začínajícím učitelům získat základní nutné zkušenosti mnohem rychleji.“ Možná, že na tom něco je. Jistě by nebylo na závadu zařadit práci s podobnou simulací jako doplňkovou aktivitu k u nás tolik kritizovaným školním praxím.
zdroj:
Gene Trainor -
Computer program aims to prepare teachers for the classroom, Star Telegram, July 05, 2009

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.