Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Je nejvyšší čas mobilizovat!
Odborný článek

Je nejvyšší čas mobilizovat!

16. 6. 2009 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Projev bývalého amerického federálního ministra školství Dicka Rileye na podporu opatření realizovaných současným ministrem Obamovy administrativy Arne Duncanem. Jeho slova jsou natolik výstižná, že by mohla být inspirací i pro naše politiky.
Bývalý americký federální ministr školství Dick Riley (v úřadu 1993-2001) se v minulých dnech vyjádřil na podporu opatření realizovaných současným ministrem Obamovy administrativy Arne Duncanem. Jeho slova jsou natolik výstižná, že by mohla být inspirací i pro naše politiky. Z textu vybírám:

„Jako ministr jsem často zdůrazňoval význam kvalitní výuky matematiky a technicky zaměřených předmětů pro všechny žáky (pozn.: původní anglický výraz science se sice překládá běžně jako přírodní vědy, ale zde je použit s poněkud posunutým významem). Dnes mluvíme o nutnosti připravit každého na život v informační společnosti. Situace je však mnohem vážnější. Budoucnost naší vlasti je závislá na naší schopnosti zajistit, aby každý žák – ne jen pár vyvolených – získal mnohem kvalitnější matematické a technické vzdělání.

Současná ekonomická krize nám ukázala, že tradiční způsoby podnikání již nefungují. Musíme přehodnotit způsob řízení bank, výrobu automobilů, musíme vidět své místo v globálním světě jinak. A musíme začít měnit svůj názor na potřebu reformy školství. Ta jediná totiž může zajistit naší budoucí ekonomickou prosperitu. Prostě a jednoduše – musíme učit jinak!

Abychom uspěli, musíme se sami sebe ptát, jaký vzdělávací systém je potřebný pro transformaci matematicky a technicky orientované výuky? A musíme ji realizovat tak, aby se to dotklo všech žáků. Musíme se dát novou cestou urychlených inovací na všech úrovních vzdělávacího systému.

Víme, že změny v globální ekonomice již začaly. Lze to podložit fakty. V roce 2007 náš Statistický úřad předpokládal, že z 54.7 milionů nově vzniklých pracovních míst v období 2004-2014 bude více než polovina vyžadovat vysokoškolské vzdělání. Nejvyšší příjem budou mít profese vyžadující kvalitní matematické a technické vzdělání. Přitom v tom samém období se rodiny zaměstnanců s pouhým středoškolským vzděláním dostanou poprvé v historii pod polovinu průměrného příjmu.

Mohl bych citovat ještě spousty čísel, ale důkazy mluví jasně. Změna vzdělávacího systému odpovídající požadavkům doby musí být spojena s celonárodní mobilizací, jež našemu snažení o udržení mezinárodního postavení dá nejvyšší prioritu.

Musíme zajistit, aby každý občan Spojených států měl dostatečné matematické a technické vzdělání, a to bez ohledu na to, jakou profesi si vybere. Musíme se zaměřit na to, aby školy v plnění našich očekávání uspěly. Je k tomu potřeba, aby se do realizace zapojili všichni – žáci, rodiče, učitelé. Výuka by měla respektovat vlastní učební styl každého žáka.

Dané požadavky musí být implementovány do způsobu náboru učitelů, sběru školských dat i do dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Musíme zapojit naše vysoké školy, vědecké organizace a sponzory, aby se na integraci výuky matematiky a technických předmětů podíleli. A musíme udělat vše pro to, aby se ministerstvu podařilo prosadit pro celé Spojené státy jednotné výukové standardy (dosud má každý stát své vlastní).

Tento koncept není nový. Co však nové musí být, je intenzita, s níž se pustíme do řešení nedobré současné situace. Bude to vyžadovat inovaci, spolupráci a mobilizaci na všech úrovních.“

Dodejme jen, že na tento článek Dicka Rileyho vzápětí navázalo ohlášení nového programu na podporu výuky matematiky a technických předmětů samotným ministrem Duncanem. Pod vedením Carnegie Corporation of New York se do něj zapojí přes 70 různých organizací včetně vysokých škol. Záměr kromě vytvoření výukových plánů předpokládá též vyšší ohodnocení příslušných učitelů a propojení výuky s odborníky z praxe. Financování je zajištěno z Obamova 100 miliardového stimulačního balíčku, který byl schválen v únoru.

I naši politici mají před volbami tendenci mluvit o školství jako o prioritě. Nikdo ale lidem dosud nevysvětlil, co je čeká ve světě, kde bude úroveň našich schopností v mezinárodním měřítku podprůměrná. Všichni jsme si snad už všimli, že se dostáváme do přímé konkurence na celosvětově globalizovaném trhu práce. Boj bude neúprosný!

Je před volbami, berte proto tento článek jako mé osobní poselství voličům.
zdroje:
Dick Riley - It's time to do school differently, GreenvilleOnline.com, June 7, 2009
Stephanie Lee - 'Mobilization' for Math and Science Education, Inside Higher Ed, June 11, 2009
Bořivoj Brdička - Obamův stimul pro školy, Učitelský spomocník, 14.04.2009

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.