Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > V Tokiu už učí robot
Odborný článek

V Tokiu už učí robot

25. 5. 2009 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Aktualita o experimentu s humanoidním robotem na jedné tokijské ZŠ.
Tokijská Kudan Elementary School se rozhodla vyzkoušet využití robota při výuce zaměřené na technologie a takové technické předměty, jako je např. robotika. Jedná se o experiment realizovaný ve spolupráci s Tokijskou technickou univerzitou, jmenovitě s profesorem Hiroshi Kobayashi, který je známým specialistou na vývoj robotů. Pro výukové účely byl použit jeden z jeho robotů původně určený pro službu v recepci nějaké větší firmy. Jmenuje se Saya.

Jedná se tedy o robota vzhledem podobného člověku (android), v tomto případě mladé ženě. To by nakonec i odpovídalo, neboť děti jsou zvyklé spíše na učitelky. Saya musela být pro svou novou funkci přizpůsobena, tj. přeprogramována. Má celkem 30 pohyblivých dílů ovládaných motory. Může otáčet hlavou, kroutit očima, otvírat a zavírat ústa apod. Díky tomu dokáže vyjádřit i emoce, jako např. údiv, vztek, zlobu, strach, štěstí, smutek. Samozřejmě slyší a mluví.

Podle dostupných informací se zdá, že zatím budou mít roboti tohoto typu jen malou šanci plně nahradit skutečné učitele. Práce v recepci přece jen vyžaduje znalost daleko menšího počtu operací. Saya se dá již nyní celkem snadno použít třeba k odvykládání předem připravené prezentace na libovolné téma. Výklad lze synchronizovat s promítáním obrázků. Dojde-li však na potřebu kreativně změnit postup v důsledku nečekané situace, musí zasáhnout operátor. Saya se proto zatím neobejde bez dálkového ovládání. Její činnost je do určité míry řízena lidskou obsluhou na dálku.

Přesto bylo její nasazení v Kudan Elementary School velkým úspěchem. Byla realizována experimentální lekce, jíž se zúčastnilo 61 žáků 5. a 6. tříd. Nikdo z nich nespustil z robota oči. Poslouchali velmi pozorně, smáli se a někteří dokonce začali plakat, když byli Sayou napomenuti. Po ukončení lekce se všichni chtěli robota dotknout.

„Je to mnohem zábavnější, než normální výuka“, popsal svůj dojem 10-letý Nanako Iijima. Pravdou je ale i to, že opravdoví učitelé nejsou z podobných experimentů zrovna nadšeni. A to i přesto, že realizátoři stále zdůrazňují, že cílem není učitele nahradit. Již dnes však může podobný robot při výuce významným způsobem pomáhat. Profesor Kobayashi připustil i to, že by Saya mohla být využita při výuce specializovaných předmětů v malých venkovských školách. Jen si to představte, pak by stačil jeden specializovaný učitel jako operátor na dálku odučit hned několik lekcí denně i ve značně vzdálených školách, a vůbec by nemusel být fyzicky přítomen.

Nezbývá nám tedy asi nic jiného, než vzít realitu nástupu robotů coby učitelů do škol na vědomí. Doufejme, že se jim nikdy nepodaří učitele zcela nahradit.


zdroje:

Android gives lesson at Tokyo elementary school, The Mainichi Daily News, May 9, 2009
Yuri Kageyama -
Robot teacher smiles, scolds in classroom, MSNBC, March 11, 2009
Jiro Akiba and Anna Yokoyama -
Robot takes over Tokyo classroom, Reuters, May 11, 2009

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.