Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Nečekaná radost na hodině informatiky

Ikona prakticky

Nečekaná radost na hodině informatiky

Ikona zkusenost
Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Praktická zkušenost ze života učitele informatiky se všeobecným smyslem.
Klíčová slova: důvěra, zodpovědnost, zkušenost, Terry Freedman, ICT in Education, žák učitelem

Anglického učitele a experta na vzdělávací technologie Terry Freedmana a jeho blog ICT in Education již nějakou dobu sledujeme. Nedávno jsme publikovali jeho rady Jak zapojit technologie do výukových projektů. Tentokrát jsme vybrali jiný inspirativní příspěvek popisující příhodu ze života.

Překvapivé věci se o druhých a někdy i sami o sobě dozvídáme často v těch nejméně běžných situacích. Onehdy jsem si ve škole během práce všiml, že kolem mé třídy jde uprostřed výuky žákyně 8. třídy Maryanne. Nedalo mi to a zeptal jsem se jí, proč není ve výuce?

"Učitel mi řekl, že mám chvíli pracovat samostatně."

"Jinými slovy, vyhodil tě ze třídy, že?"

"No, technicky vzato, vlastně ano," řekla.

Než jsem se, překvapen jejím slovníkem, na který by mohl být pyšný každý tiskový mluvčí, zmohl na reakci, Maryanne se zajímala o to, koho učím a co. Dělal jsem tabulkové kalkulátory s šesťáky. Chtěla, abych jí dovolil pomáhat. Mou první reakcí bylo, že nevím, proč bych si od ní měl nechat narušovat výuku podobně, jako tomu bylo ve třídě, odkud ji zrovna vyhodili. Dobře ji totiž znám, neboť v jejich třídě mám informatiku též. Žadonila, abych jí dal šanci. Smiloval jsem se, a dal jí za úkol, aby pomáhala těm slabším, ale nesměla nic dělat za ně.

Musím konstatovat, že byla prostě skvělá. Při kontaktu s mladšími spolužáky její jinak běžně při styku s dospělými i vrstevníky projevovaná netrpělivost byla zkrátka pryč. To, jak dokázala vysvětlit absolutní a relativní adresaci, bylo dokonalé. Do té doby jsem vůbec netušil, že té problematice tak dobře rozumí.

Přidělit žákům roli učitelů jsem už několikrát zkoušel – vždy s velkým úspěchem. Tato zkušenost dokazuje to, co všichni ve skutečnosti vlastně dobře víme. Že když někomu svěříte zodpovědnost a máte na něj velké nároky, mnohem častěji zvítězí, než prohraje.

Maryanne má díky své povaze soustavně problémy, ale když dostala šanci, excelovala. Myslím, že pravděpodobně překvapila i sama sebe.

Citace:
[1] - FREEDMAN, Terry. An Unexpected Delight In An ICT Lesson. 2011. [cit. 2011-04-26]. Dostupný z WWW: [http://www.ictineducation.org/home-page/2011/4/7/a...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 26. 04. 2011
Zobrazeno: 3225krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.333333333333333
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

3 uživatelé Hodnocení článku : 5
2 uživatelé Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Nečekaná radost na hodině informatiky. Metodický portál: Články [online]. 26. 04. 2011, [cit. 2019-09-16]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11955/NECEKANA-RADOST-NA-HODINE-INFORMATIKY.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Dana RovenskáVloženo: 17. 05. 2011 13:29
Zajímalo by mě, jak se poté Maryanne chovala na Vaší další hodině, kde byla už zase jen běžná  studentka, měla tato zkušenost vliv na její další práci a komunikaci v hodině, případně v hodinách?