Zpráva o výsledcích soutěže eLearning Awards 2005 vyhlášených na konferenci Eminent, kterou organizuje European Schoolnet.
Pravidelným čtenářům rubriky Novinky EU Učitelského spomocníka není jistě potřeba podrobně představovat soutěž eLearning Awards. Dobře ji znají z našich předchozích příspěvků. Připomeňme si pouze ve stručnosti, že jde o jednu z nejrozsáhlejších pravidelných aktivit evropského vzdělávacího portálu European Schoolnet (EUN) s primárním zaměřením na oblast začleňování ICT do výuky. Cílem tohoto programu je vybrat a veřejnosti představit povedené vzdělávací projekty, v nichž důležitou roli hrají technologie. Již od roku 2001, kdy byla soutěž vyhlášena poprvé, jsou na soutěžící kladeny ze strany mezinárodní odborné poroty, jež pro pořadatele zajišťuje hodnocení přihlášených materiálů, vysoké nároky. Do programu je možné zaregistrovat pouze projekty, které již byly vytvořeny, nasazeny do vzdělávací praxe a přináší prokazatelné výsledky. Kvalita přihlášených projektů je posuzována v několika po sobě následujících etapách, a to podle řady kritérií (např. úroveň provedení, dostupnost po síti, náplň, didaktické aspekty, originalita atd.). Ze všech přihlášených projektů – letos jich bylo přes 800 – je obvykle vybráno do užší nominace 100 nejlepších. Teprve z tohoto výběru vzejde, po dalším podrobném hodnocení ze strany jury, vítěz hlavní kategorie a výherci doplňkových kategorií. Pro všechny takto oceněné účastníky soutěže jsou připraveny zajímavé finanční a materiální odměny v celkové hodnotě několika desítek tisíc Euro (letos přibližně 30000 €). Vyhlášení výsledků soutěže eLearning Awards tvoří již tradičně součást programu výroční konference EUNu nazvané EMINENT. Tato konference se koná každoročně během listopadu či prosince v některé z evropských metropolí. Po Praze převzala tento rok štafetu pořadatelství Paříž. V Paříži tedy byla oznámena jména vítězů hlavní kategorie a doplňkových kategorií pro rok 2005. Nutno však poznamenat, že také řada projektů z užší nominační skupiny 100 nejzdařilejších projektů si zaslouží pozornost, a to přinejmenším stejnou, jako vítězné práce. Mnohé z těchto projektů upoutají vysokou kvalitou zpracování, originalitou, univerzální použitelností atd. Zklamání nad skutečností, že ani v letošním roce se mezi oceněnými projekty neobjevil žádný z České republiky (do užší nominace se probojoval pouze jediný český projekt), vyvažuje snad alespoň částečně výtečná reprezentace České republiky dvojicí děvčat z našich škol ve finále soutěže projektu INS@FE, které probíhalo také v rámci konference EMINENT 2005. O programu samotné konference jsme vás v naší rubrice informovali koncem října. Během dvou jednacích dnů se věnovalo v plenárních zasedáních a v paralelních sekcích přibližně 150 delegátu 4 hlavním tématům konference: 1) Měnící se školy, 2) ICT ve vzdělávací politice, 3) Digitální zdroje, 4) Portály. Značný prostor byl při jednáních věnován aktuální problematice ověřování kvality výuky realizované s využitím ICT a hodnocení materiálů určených pro tento typ výuky. Řešeny byly též možnosti spolupráce evropských škol prostřednictvím mezinárodních vzdělávacích programů, např. programu eTwinning. Podrobnou představu o průběhu konference EMINENT 2005 lze získat ze zprávy jednoho z přímých účastníků tohoto setkání Ing. B. Brdičky Ph.D.