Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Den bez technologií
Odborný článek

Den bez technologií

27. 4. 2005 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Informace o vyhlášení Dne bez technologií, jehož cílem je zamyšlení nad tím, jakou roli v současném světě technologie hrají.

20. duben 2005 byl z iniciativy amerického sdružení SETDA (The State Educational Technology Directors Association) vyhlášen ve Spojených Státech jako Den bez technologií. Cílem této důkladně organizačně i metodicky propracované akce je osvěta v oblasti využití vzdělávacích technologií. Zaměřena je především na děti základních škol a na jejich rodiče. V jejím rámci probíhá též soutěž pro děti a učitele dotovaná hodnotnými cenami.

Hlavní náplní Dne bez technologií je zamyšlení nad tím, jakou roli v současném světě hrají technologie. Organizace ve škole je v rukou učitele. On by měl na akci děti připravit a zapojit též rodiče. Nárok na výhru v soutěži totiž mají jen ty děti, jejichž rodiče se spolu-účastní. Určený Den pak většinou probíhá tak, že se hraje jakási simulační hra, při níž si děti představují, že došlo k výpadku funkce všech technologicky orientovaných zařízení. To se týká nejen počítačů a jejich periferií, ale též např. mobilů, el. diářů, kalkulaček apod.

Je na učiteli, jak daleko nechá hru zajít. Jak známo, procesor dnes pomáhá řídit kde co – dopravní prostředky, výtahy, klimatizaci, sporák nebo i lednici. Pro názornost je možno pojmout účast i tak, že se tato zařízení prostě celý den nepoužívají. Jinou variantou je simulace života v době, kdy tyto moderní vymoženosti prostě ještě k dispozici nebyly.


Náplní školní činnosti během Dne je v každém případě diskuze o tom, jak technologie ovlivňují náš současný život a zda bychom si ho bez nich vůbec uměli ještě představit. Děti pak dostanou tužku a papír a mají za úkol napsat vlastní odpovědi přinejmenším na tyto tři základní otázky:

  • Jak budeš používat technologie ve svém budoucím povolání?
  • Jak ti technologie usnadňují život?
  • Jak mohou moderní technologie zdokonalovat školní výuku?

 

Na podobné otázky mají odpovědět i rodiče. Odpovědi se samozřejmě posílají přepsané do elektronické podoby až po ukončení simulace (do 20. května).

Aktivit doporučených jako vhodná náplň je víc. Lze je spolu s odkazy na odpovídající partie příslušných vzdělávacích standardů platných v USA najít na Webu. Tamtéž jsou k dispozici i návrhy dopisů zapojující rodiče, místní osobnosti, politiky ad. Mimořádně důležitou součástí, a možná dokonce hlavním záměrem, je organizátory doporučené informování o výsledcích, tj. o tom, jak jsou technologie pro činnost škol nezbytné, příslušných zastupitelů - kongresmanů a senátorů ve Washingtonu. Jedná se nepochybně o legální a ničím nenapadnutelné lobování, takové, jaké je pro nás dosud značně nezvyklé.

Vhodným doplňkem Dne je vytvoření a publikování dokumentace akce v podobě fotografií či videa. Je jen třeba za tímto účelem povolit výjimku pro použití kamery. Multimediální prezentace je dokonce vedena jako zvláštní kategorie přídavné již zmiňované soutěže.

Je zřejmé, že aktivita jako tato může sloužit za příklad moderně konstruktivně tématicky pojaté výuky, v níž žáci s učiteli a rodiči pracují jako tým, učí se chápat souvislosti více různých předmětů a ovlivňovat chod demokratického státu.

Na závěr ještě jedna ne přímo související zajímavost. Některé jednotlivé školy nebo celé školské oblasti pohotově využívají celodenní odstavení počítačů a sítí k jejich údržbě a modernizaci.

Myslím, že můžeme s vysokou pravděpodobností očekávat příští rok opakování.

 

Odkaz:

Technology Blackout Day

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.