Když jsem si uvědomil, jak jsou ve škole využívány počítače v době, kdy na nich nikdo nepracuje, a naopak, jaké zbytečné služby zde běží ve chvíli, kdy je žáci a učitelé používají, vzpomněl jsem si na World Community Grid.
World Community Grid (WCG) je největší veřejná humanitární sít, která shromažďuje nevyužité výpočetní výkony počítačů dobrovolníků z celého světa. Výkon takovéhoto virtuálního superpočítače pak usnadňuje vědcům např. zkoumání a analýzu mikroskopických vzorků tkání. Denně je díky WCG zpracováno tolik vzorků, že by na jejich analýzu běžný počítač potřeboval více jak sto let. (1)
Prvním velkým projektem WCG bylo zkoumání složení lidského proteomu (
Human Proteome Folding Project), jež bylo zahájeno v listopadu 2004. V roce 2005 následoval projekt hledání účinného léku proti AIDS (
FightAIDS@Home). V roce 2007 přišel projekt „Pomozte zdolat rakovinu“ (
Help Conquer Cancer). (2)
V polovině března 2009 pracovníci centra pro výzkum rakoviny Chiba Cancer Center Research Institute a Chiba University v Japonsku společně s firmou IBM, která od počátku poskytuje své informační technologie a prostředky k realizaci jednotlivých projektů, spustili nový projekt nazvaný „Pomozte v boji proti rakovině u dětí“ (
Help Fight Childhood Cancer). Jeho cílem je objevit lék na neuroblastom, nejčastější příčinu úmrtí u dětí trpících tzv.
solidními nádory. (3)
Když jsem četl o tomto novém projektu, napadla mě následující myšlenka:
Kdo jiný by měl tyto aktivity podpořit, než právě my učitelé a naši žáci? Co nám to udělá, když na každý školní počítač nainstalujeme jeden program v podobě služby, o které nebudeme celý den vědět, a která se aktivizuje teprve ve chvíli, kdy se na počítači delší dobu nic neděje? Tehdy poskytne svůj výpočetní výkon nebo námi určenou jeho konkrétní část na daný výzkum. A hned, jak přijdou na počítače znovu žáci, vše se ukončí a nikdo vůbec nepozná, že zde nějaký program pracoval.
Na stránkách WCG si můžete vytvořit svůj vlastní tým a na základě získaných bodů soutěžit s ostatními školami o co nejlepší umístění v celkovém žebříčku všech zúčastněných. Statistiky, které jsou zde automaticky generovány, je možné společně se žáky sledovat a pravidelně informovat celou školu o tom, jak si stojí v porovnání s jinými školami či institucemi. Výsledky poté můžete zveřejnit například na webových stránkách školy. Tato aktivita tak nakonec může školu zviditelnit a zlepšit její obraz v očích veřejnosti.
K dnešnímu dni se projektů WCG účastní na celém světě celkem 43 základních škol, 149 středních škol, 47 vyšších odborných škol (Junior college) a 777 vysokých škol. Česká účast je zatím minimální. Následující tabulka uvádí počet škol zapojených v projektech WCG v několika vybraných zemích.
|
Základní škola (Primary school)
|
Střední škola (Secondary school)
|
VOŠ (Junior college)
|
Vysoká škola
|
Celkem
|
Česká republika
|
1
|
2
|
1
|
11
|
15
|
Slovensko
|
1
|
0
|
0
|
2
|
3
|
Rakousko
|
0
|
2
|
0
|
10
|
12
|
Německo
|
1
|
7
|
3
|
69
|
80
|
Francie
|
0
|
9
|
6
|
50
|
65
|
Velká Británie
|
4
|
7
|
1
|
26
|
38
|
USA
|
18
|
34
|
10
|
190
|
252
|
Zdroje: