"Reklamou se rozumí přesvědčovací proces, kterým jsou hledáni uživatelé zboží, služeb nebo myšlenek prostřednictvím komunikačních médií".
Je dobré si všimnout, že každá reklama na nás bude působit jiným způsobem – někdy jsme pomocí názorných příkladů a mnoha slov přesvědčováni o tom, že jeden z mycích prostředků je lepší než druhý, jinde bude stačit nápaditá grafická podívaná či příběh, který na první pohled s produktem nesouvisí, ale v závěru je s ním spojen. Některé reklamy využívají známých filmových klišé a využívají tak pozitivního dojmu, který je v nás zachován již z dřívějška.
Srovnávací a podprahová reklama
Srovnávací reklama (tedy použití konkrétního výrobku konkurence a jeho srovnání s propagovaným produktem) je v zásadě povolena, avšak její využití je svázáno poměrně výraznými omezeními. Obchodní zákoník doslova uvádí, že taková reklama:
a) nesmí být klamavá
b) srovnává jen zboží nebo služby uspokojující stejné potřeby nebo určené ke stejnému účelu
c) objektivně srovnává jen takové znaky daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně podstatné, relevantní, ověřitelné a reprezentativní
d) nezlehčuje nepravdivými údaji podnik, zboží nebo služby konkurence
e) nevede k nepoctivému těžení z dobré pověsti
f) nenabízí zboží nebo služby jako napodobení nebo reprodukci
Tyto podmínky není zcela snadné dodržet, zejména v bodě c) se často vedou spory o „objektivitu“ (např. zda je tarif od T-Mobile výhodnější než tarif od Vodafone – nemají totiž stejné bonusy, mají různá volání mimo špičku apod. – možné důvody pro soudní spory a předběžná opatření stáhnutí reklamy).
Podprahová reklama je zakázaným prostředkem, ač její účinky bývají často zpochybňovány. Pravděpodobně nejznámějším experimentem byl pokus Jamese Vicaryho (1957, Fort Lee, NJ). Mezi jednotlivé snímky filmu Picnic vložil nepostřehnutelné záběry s nápisy Hungry? Eat popcorn a Drink Coca-Cola (Máte hlad? Dejte si popcorn a Pijte Coca Colu). Podle výsledků výzkumu měl prodej coly vzrůst o 18,1 % a popcornu o 57,8 %. Sám Vicary však později tvrdil, že výzkum zfalšoval.
Přesto je používání podprahové reklamy zakázáno.
Podle publikace - Václav Kuba: „Mediální gramotnost“ upravila E.Nečasová
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.