Značka Ethnic Friendly zaměstnavatel umožňuje ocenění zaměstnavatelů, kteří se hlásí k zásadě rovného zacházení s etnicky odlišným obyvatelstvem a ve své personální praxi tuto zásadu dlouhodobě naplňují a dbají o její dodržování.
Rovné příležitosti, multikulturalita, etnikum….pojmy, se kterými se dnes a denně setkáváme v médiích i v rozhovorech se známými i méně známými lidmi. Když se u nás vyřkne slovo etnikum, většině se vybaví obyvatelstvo romského původu. Tohle etnikum to historicky nemělo lehké nikdy, o to složitější se situace jeví po listopadu 1989, kdy neřešené problémy vyvřely až do událostí ve Šluknovském výběžku. Recepty na řešení dnes nemá nikdo. Každopádně velmi cenné jsou v této situaci snahy firem zapojit se do projektu Ethnic friendly zaměstnavatel, který, jak se zdá, ukazuje: Tudy vede jedna z cest.
Značka Ethnic friendly zaměstnavatel je spravována organizacemi IQ Roma servis, o. s., Romea, o. s. a Charita Olomouc, které zjišťují dodržování pravidel pro udělení a užívání této značky.
Podmínky pro udělení značky Ethnic Friendly zaměstnavatel
Držitelé značky Ethnic Friendly zaměstnavatel jsou oprávněni prezentovat označení a logo značky při svých marketingových aktivitách, uveřejňovat logo na svých oficiálních materiálech a užívat jej dalším způsobem v souladu s dobrými mravy a stanovenými podmínkami užívání značky jako integrální součást své identity.
Smyslem koncepce je podpora fungování zásad rovného zacházení a zintenzivnění tvorby nediskriminačního prostředí a vztahů na trhu práce. Tato koncepce významnou měrou napomáhá k šíření povědomí o významu rovných příležitostí a zároveň upozorňuje na nebezpečí předsudků vůči jiným etnikům, např. osobám romského původu.
Značka je určena pro co nejširší spektrum zaměstnavatelů a vzrůstající počet jejích držitelů je jednoznačně pozitivní zprávou o významu rovných příležitostí na trhu práce. Její získání je však striktně podmíněno úspěšným absolvováním objektivního šetření přímo v konkrétní firmě, jehož cílem je nejen zjistit stav organizační kultury v této oblasti, ale často také po dohodě s vedením navrhnout možné změny, či opatření pro její posílení.
Značka Ethnic Friendly zaměstnavatel je ze své podstaty neexkluzivní a není nikterak oborově omezena. Jejím nositelem se může stát kterýkoli zaměstnavatel či pouze pobočka většího zaměstnavatele.
"U nás v Ústeckém kraji je „romská otázka“ pořád žhavé téma. U mnoha obyvatel je Rom někdo, kdo neumí a nechce pracovat, někdo, kdo vyšel zvláštní školu a využívá sociální systém. Mnoho mých vzdělaných romských přátel má problém práci sehnat právě proto, že jsou Romové. Jak jsem odpovídal již v předešlé otázce, podíl na této skutečnosti mají obě skupiny obyvatelstva. Většina z nás není dostatečně vzdělaná a ochotná se přizpůsobit, z čehož vyplývá téměř nulová šance na zaměstnání. Přizpůsobením nemyslím zavrhnout naši kulturu, jazyk, hudbu, ale začít se chovat jako občan ČR se všemi právy a povinnostmi. Většina z majoritní skupiny zase není dostatečně tolerantní, nemá schopnost rozlišovat lidi podle vzdělání, dovedností, ale pouze podle barvy kůže, a proto má skupina vzdělaných Romů problém práci sehnat. Pokud se majoritní skupina naučí rozlišovat lidi podle vnitřních ukazatelů a Romové se zaměří na vzdělanost sebe sama a svých dětí, tak problém, který tady řešíme, přestane být problémem." Emil Horvát, hlavní mistr výroby ve společnosti Czech Pak Manufacturing. |
Prameny, fototgrafie a další informace na www.ethnic-friendly.eu.
Michaela Tužilová, garantka aktivity multikulturní výchova v projektu Klíče pro život, 10.10.2011
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.