Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > OpenClass: LMS založený na Google Apps
Odborný článek

OpenClass: LMS založený na Google Apps

10. 11. 2011 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
RNDr. Michal Černý Ph.D.
Spoluautor
Michal Černý

Anotace

Jedním z nejdiskutovanějších a nejvíce kontroverzních projektů v oblasti distančního vzdělávání je projekt Pearson OpenClass, který v sobě integruje především webové aplikace vytvořené Google. Půjde o revoluční projekt v oblasti vzdělávání nebo o kompilát ušitý horkou jehlou s pochybným obchodním modelem?

Distanční vzdělávání je zatím sice spíš záležitostí celoživotních studií nebo univerzitních kurzů, ale i pro základní či střední školy může představovat zajímavý doplněk klasických vzdělávacích forem. Je možné díky němu prohlubovat látku, nabízet lepší možnosti procvičování nebo pohodlněji realizovat domácí úkoly. Proto postupně LMS (Learning Management System) nastupují také v českém školství. Pokud bychom se chtěli podívat na obecné požadavky, které na tyto systémy klademe, pak by měly umět především zastat následující agendy:

  • Nástroje na vytváření výukových kurzů a manipulaci s výukovými materiály.
  • Správa žáků a jejich hodnocení.
  • Systém pro odevzdávání úkolů a testování.
  • Evidence a zpráva kurzů.
  • Komunikační nástroje.
  • Systém ochran a uživatelských práv.

V tomto ohledu je dobré si uvědomit, co z konkrétní agendy pedagog na střední či základní škole opravdu potřebuje. Většina systémů je dimenzována na univerzitní aktivity, což může být zbytečně složité jak pro studenty, tak pro správce kurzů. Zde platí, že méně je někdy více. Na druhou stranu by člověk měl myslet na to, že bude možná v budoucnu potřebovat tyto kurzy rozšířit nebo s nimi pracovat jinak. Důležitou vlastností je tedy škálovatelnost.

V následujícím článku se zaměříme především na jeden z nejdiskutovanějších LMS současnosti, kterým je OpenClass od největšího nakladatele učebních materiálů v USA Pearson. Autoři se chlubí, že dokázali vytvořit LMS v rekordním čase a že nabízejí nejlevnější ceny. Základní služby jsou zcela zdarma. Systém má být živ především z prodeje knih, které bude moci pedagog v rámci kurzu doporučovat. Další možností, která je relevantní, ale zatím se o ní nemluví, je přítomnost reklamy.

Velkou výhodou celého projektu je, že pokud škola má aktivované Google Apps, je instalace záležitostí několika málo vteřin, neboť jde o aplikaci nabízenou přímo v Google Apps Marketu. Osobně se mi tento obchodní model (s ohledem na obsah, který je s Google spojený velice těsně) líbí, pro svoji jednoduchost a pohodlnost.

OpenClass od Pearson

Celý koncept vychází z poměrně jednoduché myšlenky – Google nabízí téměř vše, co je ke kvalitnímu LMS systému potřeba – úkoly je možné psát pomocí textového editoru z Dokumentů, hodnocení studentů zadávat v tabulkovém procesoru, diskutovat je možné přes Chat či Groups, o e-maily se postará Gmail atp. V tomto kontextu již jen stačí vzít jednotlivé nástroje, dát je dohromady a vystavět nad nimi rozumné interakční prostředí. Jak to vypadá v praxi?

Učitel si vytvoří kurz, u něj vyplní sylabus a následně se může věnovat jednotlivým lekcím. Ke každému kurzu náleží popis, jeho kód, časové ohraničení a samozřejmě název. Vyplňování obsahu jednotlivých kapitol je poměrně jednoduché a pohodlné. Kvalitní editor si přímo poradí také s rovnicemi, které není třeba převádět do obrázkové podoby.

Aplikace samozřejmě nabízí možnost v jednotlivých částech kurzů mít zařazeny domácí úkoly, které musí studenti vypracovat a odevzdat nebo jsou přítomné testy, které pokrývají všechny běžně používané varianty otázek (volná odpověď, výběr jedné či více možností, zapsání odpovědi formou krátkého řetězce (např. číslo jako výsledek příkladu) a mnohé další). Organizace testů je relativně přehledná a pohodlná. Na ně navazuje řada dostupných statistik, které umožní učiteli analyzovat úspěšnost studentů v jednotlivých částech testu i globálně.

Komunikace se studenty je možná buď e-mailem, nebo formou strukturovaných diskusních fór k předmětům. Jednotlivá vlákna je možné moderovat a spravovat dle potřeby. Dalším užitečným nástrojem je kalendář, do kterého se studentům zaznamenávají jednotlivé povinnosti, takže mají dobrý přehled o tom, co je aktuálně čeká. Hodnocení studentů probíhá pomocí speciální aplikace, která je velice jednoduchá a není jí příliš co vytknout. Celkově je možné říci, že práce s prostředím OpenClass je relativně snadná a přehledná, takže se jí není třeba bát.

To, co je dle mého soudu na tomto LMS nejzajímavější, a co jej odlišuje od konkurence je sociální rozměr vzdělávání. Studenti spolu mohou diskutovat, vidí, kdo z nich je právě online, monitorují svou aktivitu. Nechybí ani návaznost na Skype. Osobně si myslím, že právě sociální rozměr je něčím, co podobným nástrojům chybělo. Každý uživatel pracující sám za sebe je sice pěkný model, ale s řadou problémů, jako je nízká motivace k práci ad.

Zajímavé je, že pro projekt se již podařilo sehnat velké množství partnerských univerzit, z nichž mnohé jej nasadili v tomto podzimním semestru, pro vybrané kurzy. Příkladem mohou být Abilene Christian University, Arizona State University, Piedmont Community College, West Virginia University v Parkersburg, Monash University, Kentucky Community & Technical College System, Rice University, University of Wisconsin Extension a Columbia University. [1] Lákadlem je samozřejmě cena a moderní pojetí výuky spojené s Google.

Kritika a konkurence

Celý projekt OpenClass má ale také řadu kritiků, kteří mu vyčítají především nepříliš reálný způsob financování, které z dlouhodobého hlediska není zcela jasné. Je také otázkou, co by se stalo, kdyby společnosti došly peníze a projekt by prostě ukončila. Univerzity a další zákazníci by pak v lepším případě přišli o podporu vývojového prostředí, v horším případě by přestal fungovat LMS jako celek i s daty do něj vloženými. Další kritika je spojená s tím, že zákazník není nijak chráněn proti cenové manipulaci a pokud již má kurz vytvořený, bude velice obtížné jej přenášet jinam. Vše je čistě cloudové a řadě uživatelů nevyhovuje představa, že jejich data vidí někdo jiný.

Další kritika je spojená s tím, že je celý systém ušitý horkou jehlou a není právě z nejpropracovanějších.[2] Podle mne to ale není úplně šťastný argument. Moodle toho zřejmě umí více, ale pro řadu lidí a kurzů bude zbytečně složitý a těžkopádný. Také mu chybí integrující sociální prostředí.

Koncepčně podobným způsobem pojatým projektem je známý Blackboard, který sází na skutečně promyšlený a velice sofistikovaný přístup, jež v sobě zahrnuje celý LMS včetně méně obvyklých sučástí, jako je podpora vzdělávání přes mobilní telefon nebo řadu nástrojů pro podnikové vzdělávání. Celkově je o něm možné říci, že nabízí stále lepší a propracovanější služby, za kterými stojí mnohaleté zkušenosti, ale za patřičně vysokou cenu. Výhodou je, že člověk získá komplexní integrované prostředí, které se postará o spolupráci, sdílení dokumentů a o řadu dalších věcí. Jsem přesvědčen, že podobně robustní prostředí jako Blackboard je pro české střední a základní školy zbytečné a ekonomičtější cestou je sáhnout například po populárním Moodle.

Ač je kritiků poměrně hodně, osobně mohu celý projekt OpenClass hodnotit převážně kladně. Jelikož je podporován import dat z Moodle, možná se vyplatí pro každý případ si kurzy vytvářet v něm, do OpenClass je importovat a případně je jen drobně upravit. Jsem přesvědčen, že přínos efektivního, sociálně interagujícího prostředí za to stojí. Máte-li již s tímto novým LMS nějaké zkušenosti, prosím, podělte se s námi o ně zde v diskuzi.

 

Literatura a použité zdroje

[1] – Pearson. Pearson launches OpenClass: First full-featured learning environment that's free, easy to use and scalable. 2011. [cit. 2011-11-9]. Dostupný z WWW: [http://www.pearson.com/media-1/announcements/?i=1487].
[2] – FELDSTEIN, Michael. Why Pearson’s OpenClass Is a Big Deal. 2011. [cit. 2011-11-9]. Dostupný z WWW: [http://mfeldstein.com/why-pearsons-openclass-is-a-big-deal/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Michal Černý Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Martin Rusek
10. 11. 2011, 10:26
Vážení autoři,děkuji za článek. Je zajímavou náhodou, že vyšel v den, kdy Google ohlásil ukončení App Inventoru. rád jsem se poučil o tomto prostředí.
Mám však jednu poznámku. Píšete, že moodle nepodporuje interakci. Jak jinak si vysvětlit komunitu kurzů, vzájemné sdílení nápadů a komentování příspěvků? Samozřejmě, chybí palce nahoru a hvězdičky, ale dokud vládneme slovy, myslím, že si interakce užijeme až až.
Bc. Michal Černý
11. 11. 2011, 09:32
Dobrý den,
ono velmi záleží na tom, co si pod pojmem interakce člověk představuje. Zde je myšlena především možnost aktivní komunikace mezi jednotlivými frekventanty kurzů, což v Moodle příliš integrováno (až na diskusní fóra) není.
Bořivoj Brdička
11. 11. 2011, 16:15
Dovolím si připojit vzpomínku na open source LMS Elgg (http://elgg.org/ ), který asi před 6 lety byl hodně populární. Pyšnil se tím, že uživatele sociálně propojuje napříč kurzy. Moodle se sice také snažil tuto věc nějak implementovat (komunikace, blogy apod.), ale moc se to nepovedlo. Ono to při tradičním eLearningu ani není třeba. Je-li takový systém ale nasazen v prostředí střední či dokonce základní školy, je situace docela odlišná.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.