Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Zapomínání podle Richardsona
Odborný článek

Zapomínání podle Richardsona

15. 3. 2012 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička
Tento článek je součastí seriálu: Umění zapomínat

Anotace

Článek předkládá konkrétní doporučení Willa Richardsona na to, co bychom se měli v roli učitelů odnaučit.

V návaznosti na Schönbergerovy a Dedeho vize o nutnosti zapomínat (viz Nezapomínejme zapomínat, Zapomeňte! vzkazuje Dede) bych ještě rád doplnil, že někteří odborníci považují schopnost se v dnešní době něco odnaučovat za kompetenci, jež je vlastně stejně důležitá, jako učit se něco nového. Patří k nim například učitel učitelů a známý bloger z New Jersey Will Richardson, který v článku The Steep “Unlearning Curve” z února 2007 předložil hned několik konkrétních doporučení, co bychom se měli v roli učitelů odnaučit:

  • Nejsme jedinými experty na výukový obsah ve třídě. Žákům jsou dnes kdykoli a kdekoli dostupná aktuální data a můžeme je též spojit s experty mimo školu.
  • V mnoha případech nevíme víc, než naši žáci. Je celá řada věcí, které se můžeme učit my od nich.
  • Učení není nezávislý samostatný proces. Je provázaný s jinými oblastmi života a nikdy nekončí.
  • Nestačí naučit žáky spolupracovat v rámci třídy. Je třeba spolupráci rozšiřovat i mimo ni – např. v rámci mezinárodních výukových projektů.
  • Není třeba, aby se každý žák naučil totéž. Skutečně nutné je jen to, aby se každý naučil správně nasměrovat své vlastní poznávání.
  • Není pravda, že naši žáci nemají vědět, jak se my sami učíme.
  • Musíme se zbavit strachu jít s žáky do online prostředí. A musíme vědět, jak to udělat bezpečně, užitečně a efektivně.
  • Je třeba se přestat snažit vést všechny žáky po stejné cestě ve stejnou dobu. Každý by měl mít možnost postupovat individuálně (viz Khan Academy a „převrácená“ třída).
  • Nesmíme si myslet, že se nějaký pokrok při realizaci vzdělávacích cílů může dostavit jen ovlivněním toho, co se děje ve školách. Ve skutečnosti se jedná o problém celospolečenský, který se musí řešit na mnoha úrovních.

Existuje i mnoho dalších věcí, které se musíme stále odnaučovat. Jistě každý z vás na nějakou přijde. Neváhejte se s námi o ně podělit.

Literatura a použité zdroje

[1] – RICHARDSON, Will. The Steep “Unlearning Curve”. 2007. [cit. 2012-3-5]. Dostupný z WWW: [http://weblogg-ed.com/2007/the-steep-unlearning-curve/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bořivoj Brdička

Hodnocení od uživatelů

Jaroslav Mašek
20. 3. 2012, 10:10
Místo konkrétního příkladu bych raději uvedl jisté zobecnění, a sice tvrzení, že proces odnaučování (popsaný v článku) úzce souvisí s našimi návyky, resp. s procesem neustálého prověřování těchto návyků a jejich přepisováním v případě, že již nevyhobují. Více v knize Petra Pacovského, Člověk a čas, zde: http://goo.gl/cq46R , strana 109.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Umění zapomínat.
Ostatní články seriálu: