Každý z nás jistě někdy v životě držel v ruce dřevěné kostky, ze kterých se dalo postavit vše, co zručnost a fantazie dovolila. Mnoho z mých vrstevníků si nejspíše myslí, že časy kostek jsou definitivně pryč, jenže zrovna nedávno jsem narazil na takové kostky, s nimiž bych si docela jistě pohrál rád i dnes. Jedná se o kostky „interaktivní“ a lze je programovat. Dá se očekávat, že příští generace dětí si s nimi bude hrát stejně nadšeně, jako my si hráli s těmi obyčejnými. Jenže schopnosti, které si hraním vytvoří, budou trochu odlišné.
První zmínku o těchto novodobých kostkách nalezneme v přednášce Davida Merilla (prezident společnosti Sifteo), který tento svůj objev (Sifteo cubes), dnes již můžeme říci nový technologický produkt, představil v rámci své přednášky na konferenci TED již v roce 2009.
Jedná se o produkt, který předběhl dobu. Nepochybně najde uplatnění nejen doma, ale i ve školním prostředí. Hlavním záměrem je rozvoj myšlení dětí, a to především v oblasti prostorového uvažování a řešení různých forem problémů. Z koncepce jednotlivých aplikací, které kostky podporují, můžeme usoudit, že jsou určeny především pro menší děti, tedy v našich podmínkách děti prvního stupně základních škol. Možnosti jejich využití jsou v tomto případě značné, jak můžeme vidět například na tomto videu:
Celková koncepce je především zaměřena na učení pomocí různých her, které mohou děti hrát samostatně nebo se svými spolužáky, což vede k podpoře schopnosti spolupracovat. Jednotlivé hry s podrobným popisem jsou k dispozici na oficiálních stránkách Sifteo Games, kde máme možnost všechny rovnou získat. V této chvíli obsahuje nabídka celkem 19 her, k nimž je třeba přidat Sifteo’s innovative Creativity Kit, tedy software, který umožňuje upravovat náplň jednotlivých her. Tímto způsobem mohou na kostky převést vlastní nápady učitelé i rodiče. Nejcennější je nakonec vždy vlastní tvorba dětí samotných. Jak se s tímto nástrojem pracuje, a je-li dostatečně uživatelsky přívětivý můžete posoudit sami na tomto videu - Sifteo Creativity Kit [1].
Každá z kostek obsahuje LCD displej, jež má schopnost pracovat zároveň jako tlačítko, které kostku aktivizuje po stlačení směrem dolů. Nelze tedy mluvit o takové dotykovosti, kterou známe například z mobilních zařízení. Pozorovací úhly displeje nejsou velké, proto je ideální, pokud kostky zůstávají přímo před vámi. Kostky obsahují NFC komunikaci a různé senzory, které dokážou rozpoznat změnu polohy či dotyk jiných kostek, což umožňuje realizovat různé typy interakcí – např. přesun objektů z kostky na kostku. Kostky komunikují bezdrátově prostřednictvím počítače, který obsahuje příslušný software. Maximální vzdálenost je v optimálních podmínkách 6 metrů. Každá z kostek obsahuje vlastní zdroj energie v podobě výměnné dobíjecí baterie, jež na jedno nabití vydrží cca 4 hodiny. Komunikace může probíhat najednou mezi třemi kostkami, které obsahuje základní balení. V součinnosti může být maximálně šest kostek [2].
Podle mého názoru mají kostky Sifteo ještě jistý nevyužitý potenciál, a to u starších dětí. Uměl bych si představit třeba využití v hodinách fyziky při sestavování elektrických obvodů apod. Určitě by neškodilo zdokonalit dotykové ovládání, které by produktu dodalo ještě další rozměr, což by na druhou stranu dozajista tento již na naše poměry drahý produkt (základní verze 149$) ještě více prodražilo. Společnost své produkty začala nabízet již také na evropském trhu, takže nám nic nebrání si kostky pořídit. Je zřejmé, že můžeme očekávat další vývoj, který bude jistě směřovat ke zdokonalení a rozšíření stávající nabídky [3].
Možností, které tyto kostky nabízejí, je jistě mnoho. Podstatné je to, zda pro ně najde učitel ve své výuce uplatnění, nebo zda zůstanou pouze jakousi osobní hračkou, s níž si děti budou hrát jen za odměnu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.