Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Minecraft – hra která dává smysl
Odborný článek

Minecraft – hra která dává smysl

8. 10. 2012 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bc. Jiří Hauser

Anotace

Recenze počítačové hry, která, ač původně nebyla určena pro výuku, dává mnoho příležitostí ke zdokonalování různých dovedností a znalostí.

Úvod

V tomto článku bych rád představil počítačovou hru Minecraft a její výukový potenciál, a to přesto, že můj postoj k výukovým hrám je dosti skeptický. Pokud nebudu počítat takové, které byly přímo k výuce vytvořeny, ale jen hry, jejichž původním cílem je bavit, jistě se v nich nějaký potenciál najde (například zlepšení angličtiny u her v anglickém jazyce), ale dle mého názoru existují vždy efektivnější metody výuky. Před nedávnem se ke mně například dostala informace, že se k výuce používá volně dostupná hra „The Battle for Wesnoth“, což si nedokážu dost dobře představit. O to větším překvapením pro mě byla hra Minecraft a možnosti které nabízí.

Co je to Minecraft

Minecraft je počítačová hra od švédského vývojářského studia Mojang, která je psána v Javě. Hra je nezávislá, nestojí za ní žádná větší společnost, a i přes to si jí v současné době koupilo už přes 7 milionů lidí (ano, je placená, ale o tom níže). Minecraft je sandboxová hra, což znamená, že hráče pouští do světa, který má své principy a pravidla, hraní však nemá žádný konkrétní cíl. Hráč ve hře může dělat cokoli, co uzná za vhodné a cíl hry si hledá a vytváří sám. Minecraft simuluje reálný svět, až na to, že se v něm celý svět skládá převážně z kostek, dále z různých struktur jako jsou dveře, ploty, poklopy, dále pak rostlin, bytostí a předmětů. O tvorbu krajiny se stará algoritmus, který ji generuje tak, aby vypadala přirozeně. Ve hře najdete několik biotopů od luk, přes lesy, moře, pouště až po pralesy.

Kostky, ze kterých se skládá lze libovolně rozpojovat (příslušným nástrojem), pak přenášet a stavět z nich nové objekty, případně vyrábět nástroje, tavit je v pecích (například z písku vyrobíte sklo), používat jako palivo, atd. Velkou část hry člověk stráví v dole dolováním železa, uhlí a dalších surovin, musí si také zajistit jídlo (lov nebo pěstování zvířat či rostlin), postavit obydlí, vyzbrojit se (po světě se potulují i nebezpeční tvorové). Krátký nástin o tom, jak hra vypadá, vám dá následující video.

Minecraft for Educational purposes

Krom výroby základních nástrojů se dají v Minecraftu vytvářet i složitější mechanismy. Je možné vyrábět páky, tlačítka, ale i logické obvody, ze kterých postavíte téměř libovolný mechanismus. Následující video, které má na svědomí nadšený český hráč, bude pro vaši představu nejnázornější. Vysvětluje principy logických obvodů vytvořených v Minecraftu. Je tam například klopný obvod (flip flop). Hráč se pravděpodobně s klopnými obvody ve škole nesetkal, ale to mu nebrání, aby díky Minecraftu pochopil jejich funkci a dokázal je prakticky použít.

Minecraft: Monostabilní klopný obvod z repeaterů

 

Komunita

Kolem hry se sdružují hráči, a to nejen v zahraničí, ale už i u nás. V současné době je u mládeže tato hra dost populární. Spouštějí si vlastní servery, budují rozsáhlé světy, kde vytvářejí různá automatizovaná zařízení, modely reálných staveb a další. Nadšenci točí výuková videa, píší návody, atd.

Využití ve výuce

V čem je tedy podle mého názoru potenciál této hry ve výuce? Hráč má neomezené možnosti a širokou paletu nástrojů, prostřednictvím kterých lze tyto možnosti využít. Budování staveb má pozitivní vliv na rozvoj kreativity a prostorovou představivost. Pokud by hráči při výuce například vytvářeli model historických budov, přiměje je to ke studiu architektury, aby je mohli věrně reprodukovat. Při vzájemné spolupráci na stavbě budou rozvíjet sociální dovednosti a koordinaci vzájemné činnosti. Přínosná může být výstavba fungujícího města i farem se zvířaty a rostlinami. Všechny tyto činnosti jsou ve hře velmi zábavné a mohou mít přesah do skutečného života.

Jako informatik ale vidím nejvhodnější využití k pochopení funkce logických obvodů. Ve hře se dají realizovat jak základní logické obvody na ovládání dveří tak složité - například funkční hodiny nebo kalkulačka. Zatím jsem nenarazil na zábavnější nástroj pro práci s logickými obvody než je Minecraft. Vliv řešení úloh s logickými obvody na rozvoj schopnosti algoritmizace a logického myšlení jistě nemusím rozebírat.

Minecraft Edu

Potenciálu Minecraftu pro výuku už si ve světě samozřejmě všimlo mnoho šikovných lidí, od kterých se dá čerpat. Zajímavý je například blog The Minecraft Teacher, případně různé články, které jsou k nalezení napříč internetem (např. [1]). O konkrétní pomoc učitelům se stará komunita kolem portálu minecraftedu.com, jež vyvíjí modifikaci hry upravenou pro účely výuky. V Minecraftu upraveném pro výuku najdete mnoho užitečných nástrojů pro vyučující jako například zasílání zpráv konkrétním studentům, jednoduché sledování jejich práce, nástroje pro rychlé vytvoření výukových lekcí, atd. Navíc poskytují možnost hru koupit se slevou pro školy a to buď jednotlivou licenci za 13.5€ nebo multilicenci pro celou třídu (25 licencí) za 249€. Plná cena hry je 19,95€.

Závěr

Dle mého názoru má Minecraft mnoho předností a dá se nasadit jako vhodný nástroj k rozvoji žáků v různých směrech. Hra je populární a někteří žáci s ní tráví volný čas i mimo školu, navíc je velice zábavná, a to hlavně díky téměř neomezeným možnostem tvořit. Pokud dá učitel žákům správné cíle, mohou si osvojit řadu dovedností, a užít si navíc spoustu zábavy. Škola si například může zřídit vlastní server, na kterém se budou moci žáci realizovat i mimo čas ve škole. Hlavní negativum vidím v tom, že je hra placená, ale částka lehce přes 6 tisíc za vybavení pětadvaceti počítačů touto hrou mi nepřijde nepřekonatelná. Musím ale zmínit, že Java, ve které je tato aplikace vytvořená, dává počítači pěkně zabrat a, i když na to hra nevypadá, může se stát, že na starších sestavách bude problém program spustit.

Stojí tedy za to? Podle mě ano. Pokud jste zásadně proti hrám ve výuce, asi Minecraft nebude pro vás, pokud ale věříte v to, že hra může žákům mnoho přinést, pak doporučuji vyzkoušet. Zatím jsem nenarazil na žádnou, která by měla v tomto směru větší potenciál.

Literatura a použité zdroje

[1] – MILLER, Andrew. Ideas for Using Minecraft in the Classroom. 2012. [cit. 2012-9-13]. Dostupný z WWW: [http://www.edutopia.org/blog/minecraft-in-classroom-andrew-miller].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Jiří Hauser

Hodnocení od uživatelů

Martin Rusek
8. 10. 2012, 11:12

Článek je zajímavý a autorovi za něj patří dík.
Dovolím si však jednu poznámku ne úplně k tématu. Jak moc by mělo vysokoškolské studium připravovat studenty na psaní? Měli by absolventi vysokých škol umět napsat článek, nebo se to považuje za zbytečné? Proč pak píšou seminární, bakalářské a diplomové práce? Gramatiku a některé čárky počítač opraví, zbývá tedy stylistika. Leckdo může namítnout, že vštěpovat její pravidla studentovi s kombinací matematika-chemie je zbytečné. Vzhledem k tomu, že to zanedlouho bez projevu učitele v síti nepůjde, myslím, že se jedná o podstatnou věc. Nebo se mýlím?
Bořivoj Brdička
8. 10. 2012, 11:44
Martine,jestli to chápu správně, jedná se o kritiku stylistické úrovně článku. To je ovšem věc, kterou musím vztáhnout na sebe. Připouštím, že je stále co zlepšovat. Ve skutečnosti ale je to, co čtete na Spomocníkovi nesrovnatelně lepší než průměr schopností našich studentů. Kritiku tedy přijímám, ale nic slíbit nemohu.Děkujeme za ni.
Martin Rusek
8. 10. 2012, 15:40
Možná, že se mýlím, pane doktore, ale v poslední době pozoruji jistý posun. Je dán změnou Vašeho přístupu k revizím studentských příspěvků nebo zvýšením mých požadavků na kvalitní text? :)
Hezký dden.
Mr
Jiří Štípek
15. 10. 2012, 05:19

Myslel jsem, že zde naleznu komentáře k tématu. Přestože vaše otázky nejsou nevýznamné, nesouvisejí, bohužel, vůbec s příslušným článkem a tudíž zde nemají co dělat (off-topic je na většině serverů mazán).
K obsahu vašich komentářů bych rád sdělil jen to, že kritické poznámky směrem ke stylistice a kvalitě textu by si měl jejich autor po sobě alespoň jednou přečíst a odstranit z nich překlepy. Jinak se dopouští v podstatě toho, co sám kritizuje.
 
Michal S
10. 11. 2012, 17:43
Nezlobte se na mě, ale ti co mají nějaké námitky k tomu, jak by měl být článek napsaný mi připadá padlé na hlavu. Něco mi říká, že tímhle se dovede zabývat jen člověk s vysokoškolským vzděláním, který si o sobě myslí, že je velký kapitán. Já mám taky vysokou, ale tohle bych nikdy nenapsal, pane Martine Rusku. Článek je o Minecraftu, tak by komentáře měli taky dle toho vypadat.
A teď k minecraftu: Článek se zabývá pouze minecraftem, jako takovým, ale existuje rozšířitelná verze Tekkit nebo Technik. Obě obsahují nepřeberné množství vylepšení, jako jsou lepší nástroje, brnění, přístroje apod. Mimo to tam existují i předměty jako timer, log. obvody AND, OR, NAND, NOR, XOR atd. Myslím si, že tuto verzi hodně ocení lidí, kteří jsou orientované spíše k elektronice. Ale oproti standartnímu minecraftu, zde přibylo více různých kostek, tak se dají vytvářet uchvatné stavby. Dokonce jsem viděl postavený New Your v Minecraftu přes Tekkit, s funkčním vlakovým nádražím, obchody apod.
Myslím si, že o hře Minecraft za čačíná poslední dobou více mluvit, a myslím si že je to správně. Dle mě hra může v člověku probudit uměleckého ducha a je 1000x lepší něž Conter Strike.
Bořivoj Brdička
5. 12. 2012, 16:03
Mám ten dojem, že se Minecraft docela hezky rozjíždí. Bude z něj možná jeden z důležitých výukových nástrojů technické výchovy budoucnosti - viz Could Minecraft be the next great engineering school?
Bořivoj Brdička
25. 9. 2016, 10:52
Od 1.11. bude školní verze Minecraftu stát 5$ na žáka a rok. Wesley Fryer si myslí, že je to moc - How Microsoft is Poised to Destroy MinecraftEDU

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.