Učitelé často hledají nové nástroje, kterými by zvýšili motivaci žáků k učení. Vedle nových konceptů se však lze opírat i o věci, které jsou starší více než jedno století a jejich použití ve výuce bude mít stále skvělý efekt. Zvláště, jedná-li se o nástroj, který se v době počítačů a moderních technologií stává opět velmi aktuálním. Mluvíme o komiksu.
Historie:
První komiksové stripy se objevily v Americe na sklonku 19. století jako příloha nedělních novin. Vysoký zájem o ně dal vzniknout novému žánru. Největšího boomu komiks dosáhl ve třicátých letech, kdy vycházely celé komiksové časopisy s oblíbenými hrdiny představujícími spravedlnost, sílu a právo. Již v této době se začalo mluvit o vzdělávacím potenciálu komiksu.
V roce 1949 byl proveden první experiment [1] založený na analýze přínosu komiksu pro vzdělávání žáků ve třídách, kde komiks byl součástí kurikula. Již tenkrát vidělo 74% učitelů v komiksu silnou motivační schopnost, 79% učitelů dokonce tvrdilo, že komiks posiluje individuální práci žáků. Učitelé se shodli, že pomocí komiksů se žáci lépe učí.
V 50.tých letech bylo využití komiksu ve vzdělávání velmi kritizováno a k jeho znovuobjevení došlo až v 70. letech. Od té doby opět získává své zastánce, a to i v oblasti pedagogické vědy.
V čem lze spatřovat silné stránky komiksu a proč ho zařazovat do výuky? Uveďme pár argumentů podporujících jeho výukové využití [2]:
Mnoho učitelů na všech úrovních škol dnes tento typ média používá, a to bez ohledu na vyučovanou tematiku. Nejčastěji však komiks nachází uplatnění v předmětech zabývajících se historickými událostmi, ve výuce cizích jazyků apod.
Současný rozvoj technologií nabízí netušené možnosti v tvorbě a přípravě komiksů. Existují dvě základní možnosti, jak komiks do vzdělávacích aktivit zařadit. První je využití hotových komiksů.
V tomto případě je třeba prostřednictvím internetu najít již hotové komiksy, které pak lze použít přímo. Bohužel většina jich je v cizím jazyce (Classical Comics). Český server zaměřený na komiksy využitelné ve vzdělání zatím neexistuje. Několik komiksů lze nalézt v našich úložištích digitálních učebních materiálů (např. DUM).
Druhou, z hlediska Bloomovy taxonomie ještě mnohem zajímavější cestou je tvorba vlastních komiksů. Ve světě webu 2.0 existuje celá řada aplikací, pomocí nichž lze vytvářet vlastní komiksy. Liší se pouze v detailech, jako jsou knihovny, zpracováním grafiky, způsobem generování vytvořeného komiksu, rozsahem stripů apod. Uveďme pár příkladů nejrozšířenějších komiksových editorů (desingerů).
Jednoduchá online aplikace, která umožňuje velmi snadno vytvořit vlastní komiksový strip přímo v prostředí internetového prohlížeče. Nevýhodou je snad jen malý rozsah stripů a jejich povinné zveřejnění online.
![]() |
Ukázka komiksu vytvořeného pomocí Comics Creator |
Jedná se pravděpodobně o vůbec nejjednodušší nástroj pro rychlou a snadnou tvorbu komiksů. Umožňuje výběr z několika málo postav a pozadí. K dispozici je jen trojdílný komiks, postavičky nelze nijak přemísťovat. V každé části komiksu mohou být maximálně dvě postavy. Možnost vlastního nastavení je minimální, ale pro rychlou a snadnou tvorbu se nejedná o špatný nástroj. Zvláště pokud například potřebujete, aby komiks vypadal vždy stejně a jen se obměňoval text.
![]() |
Ukázka komiksu vytvořeného pomocí Stripcreator |
Toto prostředí pro tvorbu patří sice ke složitějším, ale zároveň je velmi příjemné. Lze v něm nastavit mnoho detailů u postav, pozadí a písma, a tím dosáhnout velmi atraktivního vzhledu. Stačí se jen zaregistrovat a můžete se dát do práce.
![]() |
Ukázka komiksu vytvářeného v ToonDoo |
Další nástroje pro tvorbu
Dalším velmi rozšířeným nástrojem pro tvorbu komiksů je Plasq. Umožňuje snadnou práci s grafikou, ladění přechodů, efektů a má mnoho dalších funkcí. Jedná se sice o komerční placený produkt, ale i přes tento fakt je velice oblíbený díky své přijatelné ceně.
Je naší povinností zmínit též zajímavý nástroj Story Factory vyvinutý skupinou Artificial Minds for Intelligent Systems při MFF UK, i když se ve skutečnosti nejedná přímo o komiks, ale o tvorbu animovaného filmu, který může být také velmi efektivně využit ve výuce.
Důkazem toho, že komiksy mají opravdu velký výukový potenciál, jsou projekty podporované napříč státy světa. Hezkým příkladem je např. Edu Comics Project realizovaný v rámci programu Comenius pod záštitou Evropské unie.
V České republice běží momentálně několik projektů, které komiks používají jako nástroj spolupráce mezi partnerskými školami. Ve školním roce 2012/2013 je to například eTwinningový projekt Národní pohádky v komiksech. Dále můžeme pro inspiraci zmínit dřívější aktivity Gymnázia Stříbro (Mediální projekt KOMIKS) a Gymnázia Velké Pavlovice (Komiksy) z roku 2011/2012.
Na závěr bych ještě připomněl Projekt partnerství Comenius, kterého se zúčastnilo 9 škol z různých zemí. Výsledkem je webová stránka You and me altogether, kam jednotlivé školy vkládaly komiksy týkající se svého národopisu, videa a další informace o životě školy, regionu a státu.
Mohli bychom asi ještě dlouho pokračovat, a tak přidám alespoň pár dalších zajímavých odkazů:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.