Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Skandální odhalení v El Paso. Kam zmizeli...

Ikona informativni

Skandální odhalení v El Paso. Kam zmizeli žáci během zkoušek?

Autor: Petra Traxlerová
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o podvodu týkajícím se plošného testování v USA, za nějž byl jeho organizátor potrestán 3.5 letým vězením.
Klíčová slova: trest, plošné testování, veřejné školy, El Paso, podvod, Lorenzo Garcia

V texaském okrese El Paso se honosili skvělými výsledky žáků v klíčových plošných testech, které jsou v USA povinné. Ale pouze do doby než přišlo skandální odhalení dotýkající se 64 tisíc žáků okresu. Ukázalo se, že ředitelé škol nejenže manipulovali s čísly, ale byli obviněni ze záměrného nepouštění slabších žáků k testům a z přesunů žáků mezi ročníky.

A co víc, vše vyvrcholilo odsouzením bývalého školního inspektora Lorenzo Garcii (57) k odnětí svobody za manipulaci testování. Vyšetřování prokázalo existenci propracovaného programu zkreslování výsledků testů tak, aby se zlepšily výsledky místních škol. Díky tomu mohly zúčastněné školy získat roční bonusy za splnění cílů federálního programu No Child Left Behind.

Podvod se týkal státních povinných testů, které jsou známy jako Texas Assessment of Knowledge and Skills (texaské hodnocení znalostí a dovedností). Hodnotí výkon ve čtení, matematice a dalších předmětech. Bylo realizováno po většinu Garciova šestiletého funkčního období. Podle žalobců bylo cílem podvodu udržet slabé žáky mimo třídu tak, aby nebyli testováni a nezhoršili tím výsledky.

Takzvaní „slabší“ žáci byli buď přemístěni do jiných škol nebo je doma navštívili úředníci školského úřadu a nařídili jim, aby v den testů nechodili do školy. Některým žákům byly smazány body ze záznamových archů, jiným byl upraven ročník, takže mohli být překlasifikováni.

Některým mimo testované ročníky záměrně drženým žákům bylo umožněno vše dohnat před ukončením studia díky tzv. „turbomestru“, ve kterém mohli získat body v hodnotě celého semestru za několik hodin práce na počítači. Jeden bývalý ředitel střední školy před soudem řekl, že zná žáka, který získal poslední den školy během 3 hodin kredity za dva semestry. Jiní žáci, kteří přišli do okresu z Mexika, byli automaticky zařazeni do devátého ročníku, ačkoliv splňovali kredity pro ročník desátý, jen aby nebyli testováni.

Garciův model slavil úspěch obzvláště v roce 2008, kdy se celý obvod mohl chlubit úspěchy v nárůstu bodů z testu. V tomto roce všechny místní školy obdržely od státu hodnocení „akademicky přijatelný“ nebo lepší. Rodiče a žáci však měli na to, co se dělo, jiný názor. Testům začali říkat „zmizelí žáci“. Celý podvod ale nemohl dlouhodobě projít i z jiných důvodů. Absolventi středních škol jsou na vysoké v USA přijímáni právě na základě výsledků státních plošných testů. Již od roku 2007 začal být nárůst odpadlíků v prvním roce VŠ studia převyšující 50% značně nápadný.

Do případu vnesl světlo právník a bývalý texaský senátor Eliot Shapleigh, který ve věci zahájil své vlastní vyšetřování. Podle něj byly postiženy stovky žáků a vedení okresu selhalo, protože neudělalo všechno pro to, aby tyto žáky nalezlo a pomohlo jim. Dle jeho slov je skandál se „zmizením“ žáků ze třídy zdaleka tím nejhorším v dějinách Spojených Států. Předčil tak i jiný odhalený podvod, kdy v Atlantě pomáhali žákům s testy přímo učitelé.

Testování v El Pasu bylo vyšetřováno na federální úrovni. Ministerstvo školství potrestalo obvod snížením jejich akreditačního statusu, hloubkovou kontrolou a požadavkem na najmutí jiné agentury pro realizaci testů, jejímž úkolem má být odhalení strukturálních chyb, jež podvod umožnily.

Bývalí pedagogové z El Paso kritizovali státní úřady a místní radu, že nepopohnali Garciu k zodpovědnosti mnohem dříve. Garcia byl vyšetřován již v roce 2010, texaské úřady ho očistily, neboť nenalezly postačující důkazy k obvinění.

V červnu 2012 se Garcia pod tíhou důkazů k podvodům u soudu přiznal. Byl odsouzen na tři roky a šest měsíců ve federální věznici a bylo mu nařízeno vrátit $180.000 okresu. Navíc mu byla udělena pokuta $56.500 související s odměnou, kterou za testy od státu dříve obdržel. Soudní dokumenty ukazují na nejméně dalších šest lidí, kteří Garciovi s organizováním podvodného testování pomáhali.

Máte pocit, že něco takového u nás není možné? V tomto směru máte zatím možná pravdu. Co se ale stane, jestli po vzoru USA zavedeme podobné plošné testování i my?

Citace:
[1] - FERNANDEZ, Manny. El Paso Schools Confront Scandal of Students Who ‘Disappeared’ at Test Time. 2012. [cit. 2012-12-15]. Dostupný z WWW: [http://www.nytimes.com/2012/10/14/education/el-pas...].  
[2] - LLORCA, Juan Carlos. Lorenzo Garcia, Former El Paso Schools Chief, Faces 3.5 Years For Texas Testing Scandal. 2012. [cit. 2013-5-8]. Dostupný z WWW: [http://www.huffingtonpost.com/2012/10/05/texas-tes...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 23. 05. 2013
Zobrazeno: 4101krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
TRAXLEROVÁ, Petra. Skandální odhalení v El Paso. Kam zmizeli žáci během zkoušek?. Metodický portál: Články [online]. 23. 05. 2013, [cit. 2020-10-22]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/17449/SKANDALNI-ODHALENI-V-EL-PASO-KAM-ZMIZELI-ZACI-BEHEM-ZKOUSEK.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Miloš KafkaVloženo: 23. 05. 2013 09:40

Dobrý den,

nemám takové zkušenosti s plošnými testováními, krom státní maturity, ale ohledně možných podvodů při hodnocení žáků u maturit či i pololetních a závěrečných vysvědčení mám své otazníky. Na úvod bych ale řekl, že vždy půjde o hodnoty a postoje učitelů, žáků, ředitelů, ... zda k něčemu podobnému dojde.

Zmíním jen několik vlastních zkušeností. Žákyně oboru veřejnosprávní činnost téměř nechodila do školy (2x za pololetí) a ať už byl důvod jakýkoliv, šla na doklasifikaci z ICT. Poprvé ji dala za 5. Pak šla k opravkám, kde dostala stejné příklady, jelikož jsem chtěl zjistiti, zda se nějakým způsobem připravovala. Avšak opět za 5. Tímto tedy neukončila 2. ročník, nicméně jsem byl velmi překvapen, že jsem ji viděl po prázdninách ve 3. ročníku. Jak se to povedlo? Zpětně ji doktor vystavil potvrzení, že nesmí pracovat na PC a následně se nechala ze zdr. důvodů uvolnit z předmětu ICT - zpětně. Do té doby, nebylo o ničem takovém ani řeč. Podotýkám - veřejnosprávní činnost! K mému překvapení v celém tomto podvodu figurovalo více lidí, než jen doktor.

Co se týče maturit, mám jeden zásadní otazník. Kdo zjistí, zda zadavatel žákům pomáhal?

Při ústní části maturitní zkoušky z cizího jazyka se mi jako třídnímu do ruky dostali k potvrzení formuláře určené pro zkoušení, ve kterých však bylo již vyplněné celkové hodnocení. Samozřejmě jsem to vrátil učiteli s mým nesouhlasem nechal jsem jej připravit nové - již prázdné formuláře.

Další zkušenosti mám o podvodném hodnocení žáků na závěrečném vysvědčení. Nejbouřlivější situace byla, kdy jsem polovinu třídy, tedy 6 studentů opět neviděl půl roku a tudíž jsem je NEKLASIFIKOVAL. Než došlo na pedagogickou poradu, dostalo se mi od určitých lidí z vedení i ost. pedagogů několik informací o tom, že bych to měl přehodnotit. Na pedagogické poradě jsem byl třídním učitelem obviněn, že nejsem schopen si u těchto žáků získat známky a ostatní učitelé ano. Problém je v tom, že i sám třídní mi před tím do očí řekl a přemlouval mě, abych DAL 4. Že prý on to dělá také tak. Já jsem ale nepolevil a na pedagogické poradě se mě zastal i zástupce ředitele, který řekl, že v případě nepřítomnosti žáků učitel nemá zákonnou povinnost získat si známky.

Mohl bych psát ještě o dalších negativních zkušenostech, ale tohle myslím stačilo. Osobní názor potvrzený osobními zkušenostmi tedy je, že podvody v hodnocení žáků se již dějí. Učitelé, kteří se proti tomu postaví se tak ale mohou dostat do problémů, jelikož začnou poukazovat na problémy, které jiní kryjí. Pokud mají i někteří ostatní učitelé v ČR podobné zkušenosti (o některých vím), tak si myslím, že už závěrečné hodnocení žáků na konci roku je zmanipulované a zastírá se tak skutečná situace českého školství. Osobně si také myslím, že toto nespraví ani jiné kontroly, ani ČŠI, či něco podobného. Všechny problémy začínají a končí u lidí a pokud oni se nezmění, tak ...

 

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 15. 04. 2015 08:08

http://en.wikipedia.org/wiki/Atlanta_Public_Schools_cheating_scandal
Právě poslouchám na BBC, jak v Atlantě odsoudili 11 učitelů k exemplárním trestům (až 7 let vězení) za vylepšování výsledků žáků v plošných testech. Důvodem bylo to, že nebyli jinak schopni zlepšení dosáhnout. Ti učitelé, jejichž žáci se ve 3 následůjících letech zhoršují, jsou propuštěni.