Nedávno jsem během své pedagogické praxe na ZŠ řešil problém, jaký bitmapový grafický editor zvolit pro svou výuku základů počítačové grafiky. Paní učitelka měla k dispozici pouze Malování a jediný, kdo mohl instalovat software na školních počítačích byl specializovaný technik, který však nebyl vždy k dispozici. Z pozice studenta vykonávajícího na dané škole praxi nebyly mé prosby ohledně grafického softwaru vyslyšeny, proto mi nezbývalo než s použít Malování. První zkušenosti ukázaly, že tento editor je sice díky své jednoduchosti vhodným nástrojem pro úplné začátečníky a pro nejmenší děti, ale pro potřeby mé výuky nestačil. A tak bylo zapotřebí poohlédnout se po nějaké alternativě ve stylu Photoshopu, kde je možná práce s vrstvami, a vzhledem k situaci nebude nutná instalace. Nakonec jsem se díky zmínce sourozenců Černých v článku Zpracování digitální fotografie online a zkušenostem kolegy Petra Sála (Návrh a realizování projektu propojení výtvarné výchovy a informatiky na základní škole) rozhodl vyzkoušet aplikaci Pixlr, která se později ukázala být přesně tím, co jsem potřeboval.
Pixlr je online služba se třemi webovými aplikacemi určenými především k úpravě fotografií – Pixlromatic; Pixlr express; Pixlr editor. Poslední zmíněný je plnohodnotným grafickým editorem na úrovni Gimpu či Photoshopu, a to navíc zadarmo, online a v češtině. Všechny tři aplikace běží ve Flashi a k jejich spuštění stačí pouze kliknout na odkaz na hlavní stránce pixlr.com nebo přejít přímo na příslušnou adresu a bez jakékoliv další registrace můžete začít rovnou pracovat. Pojďme se podrobněji podívat na to, v čem konkrétně tkví výhody těchto nástrojů a jak je lze snadno aplikovat ve výuce počítačové grafiky.
Na webové stránce pixlr.com máte na výběr ze tří typů grafických editorů seřazených podle složitosti a univerzálnosti:
1. Pixlromatic
Jedná se o jednoduchý nástroj, pro rychlou a nenáročnou úpravu fotografií a obrázků. Práce v něm probíhá v pěti předem daných krocích (dá se přeskakovat):
I. Nahrajete fotku;
II. Vyberete určitý efekt;
III. Vyberete určitý filtr;
IV. Fotku či obrázek orámujete;
V. Výsledek uložíte do počítače nebo na web.
Jak již tento pětikrokový návod naznačuje, jedná se o velice jednoduchý, intuitivní a efektivní nástroj. Bohužel toho příliš mnoho neumí, a tak se na seriózní práci moc nehodí. Pro výuku počítačové grafiky ho proto také nelze doporučit. Není dostatečně kreativní a žáci se toho s jeho pomocí moc nenaučí.
2. Pixlr express
Oproti Pixlromatic je tato aplikace již daleko pokročilejší. K funkcím efektů, filtrů a rámečků (Effect, Overlay a Border) přibyly ještě možnosti nastavení, samolepek a textů (Adjustment, Sticker a Text). Poslední dvě zmiňované položky nejsou až zase tak zajímavé, ale záložka Adjustment (nastavení) otvírá před tvůrcem řadu pokročilých grafických funkcí na úpravu fotografií a obrázků včetně kontrastu, jasu, ostrosti, barev a dalších.
Pro seznámení žáků s některými důležitými grafickými nástroji poslouží Pixlr Express poměrně dobře. Aplikace poskytuje autorovi mnoho kreativních nástrojů, a tak lze s její pomocí vytvářet zajímavé práce s možným profesionálním použitím. Jedinou jeho současnou slabinou z pohledu využití na základní škole je absence češtiny. Jsem přesvědčen, že by ale pro průměrného žáka neměl být problém se těch několik slovíček naučit, zvláště když se mu budou hodit pro další studium, nejen počítačové grafiky.
3. Pixlr editor
Zde se již jedná o plnohodnotný grafický editor typu Photoshop či Gimp, jehož vzhled je právě prvně jmenovanému velice podobný. Uspořádání jednotlivých nástrojů je z Photoshopu přímo převzaté. Proto nebude případný přechod na profesionální grafický editor v budoucnu pro žáky vůbec problematický. Oproti předchozím dvěma aplikacím je tato plně v češtině.
Díky podpoře češtiny, široké nabídce grafických nástrojů a efektů, ale také díky jednoduchosti ovládání a funkčnosti, je Pixlr Editor vhodnou alternativou pro výuku rastrové grafiky na základních a středních školách.
Určitou slabinou je chybějící uživatelský manuál. K dispozici není ani v angličtině. Začátečník tak bude muset objevovat jednotlivé nástroje a funkce sám. Se základním ovládáním ale mohou pomoci krátká videa z Youtube nebo mini-manuály vytvořené uživateli, například: PIXLR Image Editor nebo Use the Pixlr Online Image Editor.
Podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání se mají žáci seznámit se základními funkcemi grafického editoru již na 1. stupni ZŠ. Na první seznámení určitě stačí nasadit Malování s možností tvořit pomocí tužky, štětce, tvarů, plechovky s barvou a textem. Také na základní retuše pomocí výběrů a gumy je možné tento snadno v sytému Windows dostupný editor použít. Později ale přestanou jeho jednoduché funkce stačit a již na druhém stupni – kde se žáci mají seznámit s počítačovou grafikou a rastrovými a vektorovými editory – je již potřeba poohlédnout se po pokročilejším softwaru.
Pokud se přejde z Malování rovnou na profesionální grafické nástroje typu Adobe Photoshop, Zoner Photo Studio apod., je to pravděpodobně ta nejlepší možnost, poněvadž tyto nástroje jsou již bez kompromisů a v současné době se s lepším software na rastrovou grafiku žáci pravděpodobně nesetkají. Ne každá škola však má možnost vybavit počítačovou učebnu profesionálními grafickými nástroji. Navíc pro velkou část žáků bude přechod z Malování na Photoshop poměrně razantní změnou a určitě s tím budou mít mnozí problémy.
Přechod na grafický editor typu Pixlr, který je v porovnání s Photoshopem v mnohém daleko jednodušší a přehlednější, bude pro většinu žáků rychlý a bezproblémový. Ti, kteří se počítačové grafice budou chtít časem věnovat hlouběji budou mít poslední krůček k Photoshopu, a jiným programům na této úrovni, daleko snazší.
Grafické nástroje Pixlr.com jsou velice zajímavou alternativou k jiným programům, které se hodí jak samoukům, tak začátečníkům v oboru, tzn. k výuce rastrové počítačové grafiky. Svými schopnostmi se blíží ke špičkovým editorům. Patří do kategorie online nástrojů, které se teprve postupně dostávají do povědomí široké veřejnosti. Vývoj podobných aplikací jde ruku v ruce s vývojem moderních technologických zařízení (mobilní telefony a tablety), a zaplňují tak díru na trhu, kde podobné aplikace, dostupné komukoliv, zadarmo a bez registrace do nedávna chyběly. Nejedná se o nástroje dokonalé, ale tvůrci nelení, své produkty neustále vylepšují a postupem času je dovádějí k dokonalosti [1].
KLADY
|
ZÁPORY
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.