Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Aplikace podle Globální digitální občanské...

Ikona informativni

Aplikace podle Globální digitální občanské nadace

Autor: Martin Jelínek
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Přehled aplikací, které učitelům pro využití ve výuce doporučuje americká Globální digitální občanská nadace.
Klíčová slova: vzdělávací technologie, Global Digital Citizen Foundation, Storybird, Pixton, Story Starter, The Brainstormer, Pen.io, Weebly

Global Digital Citizen Foundation (Globální digitální občanská nadace) je americká nezisková organizace, která se zabývá rozvojem digitální gramotnosti v oblasti školství. Tato nadace publikovala už mnoho článků pomáhajících učitelům nasazovat nové učební metody, které využívají digitální technologie. Její hlavní filozofií je vzdělávat pedagogy tak, aby vedli žáky k osvojení si digitálních kompetencí a tím napomáhali k rozvoji budoucí digitální společnosti. Abychom dospěli k takovému cíli, je důležité u žáků vyvolat zájem, a především je inspirovat. Nadace má globální rozměr, protože spolupracuje s pedagogy v mnoha zemích. Jejím cílem je budovat moderní edukační prostředí podporující rozvoj kritického myšlení a schopností nezávisle řešit problémy. Učitel by měl v takovém prostředí působit spíše jako mentor a tím vést žáky k tomu, aby převzali vlastní iniciativu nad učením. Tato nadace pravidelně aktualizuje svůj blog, který stojí za sledování.

Global Digital Citizen Foundation nedávno představila dokument doporučující online aplikace vhodné pro oblast vzdělávání. Jedná se o nástroje, které mají pomáhat pedagogům aktualizovat výuku. Nadace si je vědoma, že mnoho učitelů se brání novým technologiím a řada online nástrojů jim přijde zbytečně složitá. Proto zmíněný dokument vybírá z nepřeberného množství aplikací ty, které jsou snadno použitelné a volně dostupné. Ty jsou rozděleny do tří kategorií – nástroje pro vytváření příběhu, pro práci s textem a pro tvorbu blogů a webových stránek. Snahou bylo, aby k vybraným aplikacím měl učitel či žák jednoduchý bezplatný přístup a aby byl uživatelem zvolený nástroj snadno aplikovatelný ve výuce.

Vyzkoušel jsem většinu  v tomto dokumentu doporučovaných aplikací a snažil jsem se vybrat ty, které jsou podle mého názoru v našich podmínkách nejzajímavější. Z každé kategorie vybírám dvě užitečné aplikace.

Tvorba příběhu

Storybird

O tomto nástroji určeném pro webové prostředí již byla zmínka v Typologii vzdělávacích Webů 2.0. Uživatelé tento online nástroj považují za jeden z nejpovedenějších pro tvorbu vlastního příběhu. Aplikace obsahuje široký výběr funkcí jak pro učitele, tak pro žáky. Při tvorbě vlastního příběhu si uživatel může vybrat z mnoha krásných šablon, které se dají přizpůsobit. Autorem díla nemusí být pouze jeden žák, ale nabízí se zde i spolupráce. Autor může nasdílet svou práci spolužákům. Tento způsob kolaborace je velmi efektivní. Například jeden žák začne příběh a druhý má možnost ho dokončit z jiného účtu. Zapojit se může celá třída. Může pracovat třeba na cyklu příběhů, který používá jednotnou sadu obrázků apod.

Ukázka aplikace Storybird

Pixton

V této aplikaci mohou žáci vytvářet a sdílet komiksy. I neplacená verze nabízí rozsáhlou paletu ovládacích prvků. Chování uživatelů na Pixtonu je hlídáno. Za nevhodně vytvořený komiks nebo urážející komentáře mohou mít uživatelé zakázaný přístup. Za tvorbu pěkných komiksů může být žák naopak odměněn kredity, díky nimž se posouvá do vyšší úrovně, jeho komiksy jsou více propagovány. Ovládání je poměrně jednoduché, jen je třeba na začátku zvolit správnou verzi, tj. Pixton pro školství nebo pro zábavu. Hotový komiks je možné sdílet též prostřednictvím sociálních sítí.

Ukázka aplikace Pixton

Práce s textem

Story Starter

The Story Starter je šikovná aplikace, která nabízí miliony témat v angličtině, na které žáci mohou začít psát například slohovou práci, různé příběhy apod. Nástroj je velice jednoduchý, není zapotřebí žádná registrace. Zde se nejedná o cloudovou aplikaci podporující sdílení. Principiálně funguje tak, že uživatel klikne na tlačítko „generovat“ a nástroj mu náhodně do políčka vybere téma příběhu. Témata bývají velice originální a zábavná. V edukační praxi si umím představit implementaci této aplikace od druhého stupně základních škol. Vhodná je samozřejmě primárně pro angličtinu, ale to není podmínkou.

Ukázka nástroje Story Starter

The Brainstormer

Brainstorming je jedna z oblíbených metod používaná pedagogy. V této aplikaci jde o rychlý výběr nápadů na různá témata (samozřejmě opět v angličtině). Cílem činnosti je vyprodukovat co nejvíce myšlenek nebo probrat nějaké téma ze všech možných úhlů. Nástroj je velice jednoduchý a graficky povedený. Žák si pomocí tří rotujících kruhů vybírá téma a pojmy, které se k němu vztahují. Opět zde není žádná registrace. Aplikace je také dostupná pro mobilní zařízení. Umím si představit, že pedagogům tento digitální nástroj především může ušetřit čas a materiální prostředky. Například při brainstormingu se typicky používá velký papír, na který žáci pomocí fixů zapisují své nápady. Totéž lze jistě dělat na počítači s dataprojektorem či na interaktivní tabuli. Brainstormer se může stát vhodným pomocníkem, kdykoli dojdou vlastní nápady.

Ukázka aplikace The Brainstormer

Tvorba blogu

Pen.io

Pen.io je šikovný a velmi jednoduchý nástroj na vytváření blogů. Neobsahuje žádné zbytečné ovládací prvky ani reklamu. Uživatel se zde vůbec nemusí zabývat registrací, takže je tato aplikace vhodná i pro mladší žáky. Hned na úvodní stránce si prostě jen vymyslíte název vlastní domény a zvolíte heslo. Pro vkládání nebo přesun obrázku do blogu funguje drag-and-drop. Velkou výhodou je, že si můžete vytvořit stránek, kolik chcete, aniž byste se museli někam přihlašovat, zadávat svůj e-mail apod. Pen.io nabízí velmi intuitivní ovládání. V tomto prostředí si vytvoříte jednoduchou stránku během několika sekund.

Ukázka blogového nástroje Pen.io

Weebly

Jedná se o online nástroj, který slouží k tvorbě a následné správě webových stránek. Tuto aplikaci jsem vybral hlavně proto, že obsahuje velké množství pěkných šablon. Samozřejmostí je, že danou šablonu si můžete upravit k obrazu svému. Aby si uživatel mohl vytvořit svojí webovou stránku, musí se nejprve zaregistrovat. Po zadání jména, e-mailu a hesla může s nástrojem ihned začít pracovat. Přihlásit se do Weebly je také možné prostřednictvím Facebooku. Ovládání není nikterak složité. Kromě vkládání textu a obrázků aplikace nabízí též možnost nahrávání videí, hudby, dokumentů, vložení vyhledávacího pole apod. Tato digitální aplikace nabízí kromě bezplatné verze také 2 placené. Ty se liší v množství ovládacích prvků a ve velikosti datového úložiště.

Ukázka aplikace Weebly

Závěr

Efektivita výuky, nový rozměr interakce učitel–žák, posílení pozornosti a kreativity dětí a také zvýšení jejich motivace ke studiu, to vše patří k výhodám implementace digitálních nástrojů do výuky. Všechny digitální aplikace doporučované nadací Global Digital Citizen jsou schopné tento slib naplnit. Mě osobně nejvíce zaujal Pen.io. Tento nástroj se zcela jistě stane velkým pomocníkem pro mou vlastní pedagogickou praxi.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 14. 01. 2016
Zobrazeno: 2320krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

3 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
JELÍNEK, Martin. Aplikace podle Globální digitální občanské nadace. Metodický portál: Články [online]. 14. 01. 2016, [cit. 2019-08-25]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/20645/APLIKACE-PODLE-GLOBALNI-DIGITALNI-OBCANSKE-NADACE.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.