Tomu, jaký vliv má současný odhad budoucího vývoje světa na školství, se věnujeme poměrně často. Není divu, protože právě tento výhled je asi největším katalyzátorem změn v oblasti školství a nejspíše hlavním odůvodněním potřebné inovace zastaralých kurikulárních dokumentů, která je první nutnou podmínkou pro modifikaci změn v požadavcích na kvalifikaci absolventů škol vstupujících na trh práce (Kdo z našich žáků nejspíše nenajde práci?). Jedním z hodnotných zdrojů relevantních informací, které ukazují směr, je známá organizace snažící se ovlivnit budoucí vývoj světa spojením známých osobností politiky, byznysu a akademického sektoru – World Economic Forum (WEF). Na jeho blogu se v nedávné době objevilo hned několik na vzdělávání orientovaných příspěvků. Nejaktivnější jsou dva autoři – Stephane Kasriel a Adam Jezard.
Stephane Kasriel je ředitelem agentury Upwork, která je sama o sobě velmi zajímavá. Na mezinárodní úrovni zprostředkovává spojení zájemců o práci z domova (na volné noze) s firmami, které takovou práci nabízejí. Asi nelze pochybovat o tom, že Stephane má přehled, kolik takových nabídek existuje a jaká kvalifikace je pro takovou výdělečnou činnost online potřebná. Své předpovědi budoucnosti vtělil do 4 bodů [1]:
To už se ale dostáváme k druhému v úvodu ohlášenému autorovi WEF. Je jím Adam Jezard, zkušený pracovník agentury Formative Content, který se specializuj na analýzu dat a přípravu kampaní podporujících záměry zákazníků. Ve svých dvou nedávných příspěvcích rozebírá potřebu změnit školství.
První se zabývá tím, proč je nutné v současné době věnovat školství zvýšenou pozornost [2]. Vychází z letošní zprávy UNESCO Global Education Monitoring (GEM), která ukazuje, jak je důležité, aby někdo za kvalitu škol a výukové výsledky zodpovídal. Rozhodně ale nedoporučuje měřit úroveň žáků plošnými znalostními testy a za nedostatečné výsledky činit zodpovědnými učitele, což je bohužel docela běžná praxe v mnoha zemích (33 % zemí OECD), která však ve svých důsledcích poškozuje celý sektor. Takto vyvolaná nedůvěra k učitelům vede ke zvětšování rozporů. Zmiňováno je např. Řecko, kde podobný postup paralyzoval celé školství na mnoho let.
Zpráva doporučuje zavádět opatření, která zvyšují odbornou úroveň učitelů a důvěru veřejnosti v jejich schopnosti. Za příklad je jako vždy dáváno Finsko. Navrhuje za celkový stav školství vést k zodpovědnosti hlavně vládu a příslušné úřady.
GEM 2017/8 animation – Accountability in Education: Meeting our commitments
Druhý Adamův příspěvek ukazuje, které země jsou v přípravě žáků na budoucí povolání nejúspěšnější [3]. Prvním indikátorem jsou pro něj aktuální výsledky mezinárodního šetření PISA 2015 v oblasti týmového řešení problému (Online spolupráce jako kompetence pro 21. století). Naši národní zprávu vydala nedávno ČŠI. Horní část výsledků vypadá takto:
PISA 2015 – Týmové řešení problému [4] |
Adam Jezard jistě není sám, kdo je přesvědčen, že právě podobné nekognitivní (měkké) dovednosti jsou velmi důležitou složkou schopností, bez nichž se budoucí uchazeč o práci neobejde. Dokládá to dalšími zdroji, které tuto skutečnost potvrzují, např. výsledky projektu Hamilton amerického think tanku Brookings Institution, o kterém WEF blog informoval pod sugestivním titulkem Goodbye, maths and English. Hello, teamwork and communication? [5]
WEF má ale též vlastní výzkum (Future of Jobs report), jehož hlavním sdělením je: „Kreativita se stane jednou ze 3 hlavních potřebných kompetencí budoucího zaměstnance. S nástupem nových produktů, nových technologií a nových pracovních postupů se zaměstnanci musí, chtějí-li mít z těchto změn užitek, stát mnohem tvořivějšími.“ [6]
Adam na závěr připomíná, že je mnohem těžší si osvojit nekognitivní (měkké) dovednosti než kognitivní (tvrdé) [7]. Tvrdé lze definovat a měřit. Lze na jejich základě získat certifikát či diplom. Měkké (a také tiché) lze měřit mnohem hůře. Získávají se zkušenostmi – aktivní komunikací, mezilidskými vztahy, poznáváním lidí, vcítěním – zkrátka spoluprací.
PISA nám ukazuje, že přece jen existují postupy, jak nekognitivní složky schopností našich žáků ověřovat. Zdá se, že některé země jsou na cestě k potřebné transformaci školství dále. Máme co dohánět.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.