Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Propast tvořivosti podle Johna Spencera

Ikona prakticky

Propast tvořivosti podle Johna Spencera

Ikona inspirace
Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Druhý ze čtyř příspěvků zabývajících se zaváděním metodiky tvořivého myšlení do praxe. Tento se věnuje přednímu americkému odborníkovi z Oregonu Johnu Spencerovi.
Klíčová slova: John Spencer, tvořivé myšlení, design thinking, inovace, propast tvořivosti, LAUNCH, maker
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Tvořivé myšlení v praxi.

Ostatní články seriálu:

John Spencer je dnes profesorem George Fox University v Oregonu. Známe ho ale již od roku 2012, kdy byl ještě učitelem informatiky na 2. st. ZŠ v Arizoně. Jeho hudební analogii ozřejmující podstatu personalizace používám dodnes (Čtyři fáze personalizace výuky). Od té doby se John hodně posunul. Patří k předním odborníkům na zavádění modelu tvořivého myšlení do praxe.

Teoreticky tento model definovaly hned dva výzkumné týmy – jeden ze Stanfordu, druhý z MIT. Od teorie k úspěšnému zavedení do praxe je ale ještě poměrně dlouhá cesta roubená zpočátku mnoha omyly. John Spencer je jedním z těch, kteří nám mohou poradit, jak se jim vyhnout.

The LAUNCH Cycle: A Design Thinking Framework for Education

Jak víme, model tvořivého myšlení pracuje s cyklem, který má několik fází. John ho pro potřeby své třídy upravil na tzv. LAUNCH (spouštěcí) cyklus, jehož cílem je přivést žáka k tvorbě něčeho smysluplného. Jednotlivá písmena akronymu mají určitý význam [1]:

L: Look, Listen, and Learn (dívej se, poslouchej, uč se)
Na počátku je cílem vyvolat zájem žáků. Může to být překvapení, proces uvědomění si problému nebo pocit empatie.

A: Ask Tons of Questions (polož co nejvíce otázek)
Zvědavost dovede žáky k formulování otázek, na něž chtějí znát odpověď.

U: Understanding the Process or Problem (hledej odpovědi)
Žáci se snaží pochopit proces či problém prostřednictvím vlastního autentického bádání. Mohou studovat dostupné materiály (videa), ptát se odborníků, analyzovat a hodnotit data apod.

N: Navigate Ideas (usměrňuj nápady)
Žáci aplikují nově získané znalosti na potenciální řešení. V této fázi formují myšlenky (např. pomocí brainstormingu), přicházejí s nápady, kombinují je a vytvářejí koncept toho, co vytvoří.

C: Create a Prototype (vytvoř prototyp)
V této fázi žáci tvoří prototyp. Může to být digitální dílo nebo fyzický 3D (2D) objekt, umělecké dílo nebo něco, k čemu jsou třeba technické dovednosti. Může to ale být též akce, událost nebo kombinace různých produktů. Možností je zkrátka mnoho.

H: Highlight and Fix (zdůrazni a oprav)
Dále žáci začínají vylepšovat to, co funguje, a opravovat to, co se nepovedlo. Cílem je chápat tento revizní proces jako experiment plný iterací, kde každá chyba je přiblížením k úspěchu.

LAUNCH to an Audience (zapoj publikum)
Nakonec přijde okamžik, kdy je dílo hotové a může být vypuštěno do světa – předáno (ukázáno) autentickému publiku. Žáci sdílejí svou práci se světem!

Prvním, a zásadním problémem při zavádění modelu tvořivého myšlení do výuky je stávající povědomí, které vnímání digitálních zařízení jako nástrojů pro tvorbu příliš nenahrává. John si na začátku udělal anketu u všech svých 160 žáků. Výsledek označil jako propast tvořivosti (creative chasm). Vypadal takto [2]:

konzum tvorba
sledování videa
158/160
tvorba a editace videa
4/160
poslech audia
160/160
tvorba a editace audia
3/160
hraní počítačových her
153/160
tvorba počítačových her
0/160

Je evidentní, že jsme na jedné lodi. Situace u nás se asi moc lišit nebude. I vy, budete-li chtít touto cestou jít, narazíte na velké problémy. Podle Johna Spencera je tím největším omylem, kterého se sám dopustil, pokoušet se o realizaci samostatně. Nutnou podmínkou úspěchu je spolupráce s jinými učiteli, kteří se snaží o totéž.

John je nám v této věci příkladem. Je v úzkém kontaktu nejen s Georgem Courosem, o němž byl první díl tohoto seriálu. Hlavním jeho spolupracovníkem (spoluautorem knih EmpowerLaunch) je však A. J. Juliani. Spolu provozují portál Blend Education, který uživatele navádí na účast v jejich placených kurzech. Při troše snahy se však ke všem důležitým informacím dostanete i jinak – oba pánové píší blog, provozují podcast a tvoří videa.

Spolu s Julianim se příště zaměříme na konkrétní nápady, jak model tvořivého myšlení aplikovat v praxi.

Citace:
[1] - SPENCER, John. Curious About Design Thinking? Here’s a Framework You Can Use in Any Classroom with Any Age Group. 2016. [cit. 2019-1-12]. Dostupný z WWW: [ http://www.spencerauthor.com/curious-about-design...].  
[2] - SPENCER, John. The Future Belongs to the Makers. 2016. [cit. 2019-1-12]. Dostupný z WWW: [ https://medium.com/@spencerideas/the-future-belon...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 11. 02. 2019
Zobrazeno: 1322krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Propast tvořivosti podle Johna Spencera. Metodický portál: Články [online]. 11. 02. 2019, [cit. 2019-10-23]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21971/PROPAST-TVORIVOSTI-PODLE-JOHNA-SPENCERA.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 17. 02. 2019 11:16

Spencerovy náměty na žákovskou tvorbu podcastů:
Podcasting Can Work in Any Subject