Zapsal jsem si MOOC kurz edX Envisioning the Graduate of the Future. Ten, kdo ví, že jsem od března v důchodu, si možná myslí, že mám spoustu času, ale realita je docela jiná. Stejně, jako vy všichni, těžko hledám chvilky na studium. Zvláště při vědomí, že podle nové, všemi hlavními poskytovateli MOOC přijaté konvence, bude obsah po skončení kurzu nedostupný. Ale stálo to za to.
Lektorem byl nám dobře známý výzkumník (nyní ředitel MIT Teaching Systems Lab) Justin Reich. Cílem kurzu bylo vytvořit ve spolupráci s kolegy vlastní profil absolventa střední školy. Velký důraz byl kladen na budování komunity online spolupracujících účastníků v duchu konektivismu (tzv. Learning Cycle) po vzoru P2PU (viz Learning Circles Facilitator Handbook). Řekl bych, že právě tato metodika je jednou z cest, kterými se bude ubírat další vývoj MOOC, a to nejen v rámci edX.
Nikoho nejspíše nepřekvapí, že jsem se do spolupráce s účastníky na tvorbě profilu mé vlastní neexistující školy nezapojil. Seznámím vás alespoň s Reichovými východisky pro tvorbu takového dokumentu. Formuloval je v rámci svého úvodního tutoriálu v kurzu. Popisuje 4 hlavní současné posuny cílů vzdělávání:
Autoři kurzu ukázali několik příkladů dobré praxe. Mně se nejvíce líbil postup, který pro definování profilu absolventa svých středních škol zvolil obvod Shrewsbury nedaleko Bostonu (Portrait of a Shrewsbury Graduate). Použili kanadský nástroj na budování konsenzu online Thoughtexchange (připomínající metodiku Delphi aktuálně použitou pro vstupní návrh tematiky řešené naší Strategií 2030+). Cílem bylo do konečné podoby zapojit nejen učitele a žáky, ale též celou místní komunitu, hlavně rodiče. Vedlejším efektem takového postupu je též to, že pak škola nemusí obtížně zdůvodňovat, proč do výuky zavádí inovativní metody.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.