Na kalifornský Christensen Institute jsme narazili před 6 lety při studiu kombinované výuky (blended learning). Svého času zde bylo asi nejprogresivnější pracoviště zkoumající tuto problematiku v souvislosti s personalizací (viz Tři MOOC kurzy o kombinovaných formách vzdělávání). Jeho taxonomie kombinovaných forem využití technologií ve výuce je hojně používána na celém světě (Blended Learning Universe). Nějaký čas jsem o tomto ústavu neslyšel, až nedávno, když se objevila výstupní zpráva jeho nového projektu The Canopy, do něhož se zapojilo 235 amerických škol z 25 států. Cílem bylo najít nejúčinnější postupy zavádění inovací směřujících k výuce orientované na kompetence, a zjišťoval též to, jaké kombinované formy výuky jsou v praxi využívány.
Ohledně kombinovaných forem odhalil 5 hlavních trendů [1]. Pozor, k pochopení je nutné se seznámit s modely, které Christensen Institute vyvinul – viz Blended Learning Models nebo můj původní článek Teoretické možnosti kombinovaných forem vzdělávání.
Abychom výsledkům lépe porozuměli, měli bychom si uvědomit, že do výzkumu byly zapojeny školy, které doporučily místní úřady, protože kombinované či čistě online formy vzdělávání používají. Výsledky tedy nelze zevšeobecnit. Přesto naznačují, že modely definované Christensen Institutem jsou použitelné a mohou případně posloužit k plánování technologiemi podporovaných inovací i nám. Pokud se potvrdí, že tento přístup skutečně vede k vyšší individualizaci výuky, pak není důvod otálet.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu The Canopy Project.
Ostatní články seriálu: