Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > 20 věcí, které udělejte pro lepší školní rok 2020/2021
Odborný článek

20 věcí, které udělejte pro lepší školní rok 2020/2021

26. 8. 2020 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Co mohu jako učitel udělat pro lepší školní rok 2020/2021? Autor v článku nabízí 20 kroků, ze kterých můžete vyjít při hledání vašich vlastních odpovědí na uvedenou otázku.

Autor: macrovector – www.freepik.com

 

Co udělat pro to, aby se nám nový školní rok vydařil? A tím nám myslím nejen učitele, ale též žáky a jejich rodiče a samozřejmě také vedení školy. Na tuto otázku jsem během léta hledal odpověď a nakonec dal dohromady celkem 20 činností (po 5 pro každou skupinu níže), které by měli učitelé udělat:

  • s ostatními učiteli a vedením školy
  • se žáky
  • s rodiči
  • sami pro sebe

pro lepší školní rok 2020/2021. Nikoliv lepší než byl ten předchozí, ale lepší, než jaký by mohl být ten letošní.

S učiteli a vedením školy

  1. Společně plánujte strategii online vzdělávání pro hybridní i distanční výuku.
  2. Používejte jednotný ekosystém školního vzdělávacího prostředí.
  3. Učte společně, ne sami.
  4. Sdílejte své zkušenosti z výuky.
  5. Zkoušejte nové věci s použitím technologií.

Se svými žáky

  1. Komunikujte spolu také online.
  2. Dávejte si pravidelnou zpětnou vazbu.
  3. Vymyslete a realizujte školní projekty.
  4. Pořádejte společné třídní neformální akce.
  5. Poznejte se vzájemně také ve virtuálním světě.

S rodiči

  1. Komunikujte pravidelně také digitálně, synchronně i asynchronně.
  2. Spolupracujte při tvorbě i v průběhu online výuky.
  3. Bavte se o bezpečnosti při používání technologií.
  4. Informujte se vzájemně o tom, co, jak a proč v souvislosti se vzděláním vašich žáků děláte.
  5. Nabídněte konání tripartitních schůzek.

Sami pro sebe

  1. Hledejte nové výzvy.
  2. Zvolte jiné přístupy při zapojení technologií do výuky.
  3. Méně učte, více veďte.
  4. Víc odpočívejte.
  5. Užívejte si každou výuku, jako kdyby byla vaše poslední.

Mnohé z výše uvedených bodů vychází z mých dříve publikovaných článků, především v rámci seriálu Online vzdělávání. Není to náhoda. Jestli se úspěch školního roku 2020/2021 bude podle něčeho posuzovat, pak to bude, zda a jak efektivně dokážeme využít technologie v rámci hybridní (kombinované) a distanční výuky. A tato efektivita pak bude mít vliv i na ostatní naše aktivity.

Stejně jako ve všech mých předchozích textech ani tentokrát nejde o vševědoucí výčet, ale pouze o inspiraci, ze které můžete vyjít, až si sami položíte stejnou otázku: „Co mohu jako učitel udělat pro lepší školní rok 2020/2021?“ 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.