Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > 10 tipů, jak naučit žáky být digitálními...

Ikona informativni

10 tipů, jak naučit žáky být digitálními minimalisty

Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Digitální minimalismus lze zcela bez nadsázky považovat za základní pilíř digitální gramotnosti. Co znamená digitální minimalismus, jak se stát digitálním minimalistou a především, jak udělat digitální minimalisty ze žáků, se dozvíte v tomto článku.
Klíčová slova: digitální minimalismus, technologie, Cal Newport, učitelé, Jak (ne)používat technologie, vzdělávání, digitální gramotnost
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Jak (ne)používat technologie.

Ostatní články seriálu:

Autor: pch.vector, freepik.com

Naučit se používat technologie není zase tak těžké. Mnohem těžší je naučit se je nepoužívat. A nepoužívat v tomto případě neznamená je vypnout či odložit stranou, ale používat je jinak a lépe.

S termínem digitální minimalismus přišel Cal Newport a definoval jej jako „způsob používání technologií, při němž se soustředíte pouze na malý počet pečlivě vybraných a optimalizovaných aktivit ve prospěch věcí, jichž si ceníte, a s klidným srdcem si necháváte ujít všechno ostatní.“ (1) Jeho kniha Digitální minimalismus vyšla i u nás v nakladatelství Jan Melvil Publishing. O některých principech a myšlenkách z ní, například že digitální minimalismus není digitálním detoxem, jsem psal již dříve. Tentokrát se podíváme na konkrétní přístupy, které stojí za dosažením digitálního minimalismu coby dalšího stupně digitální gramotnosti, možná toho vůbec nejdůležitějšího, stojícího nad všemi ostatními digitálními dovednostmi.

Proč je tak jednoduché technologie používat a složité nepoužívat nebo používat jinak? Odpověď na tuto otázku je jednodušší, než by se na první pohled mohlo zdát. Technologie, i když si to tolik neuvědomujeme, jsou akcelerátorem našich návyků, chování a obrazem naší osobnosti. Stát se digitálním minimalistou znamená schopnost změnit vlastní návyky a chování s technologiemi, schopnost změnit svůj přístup k životu.

10 tipů, jak se stát digitálním minimalistou

Jak se stát digitálním minimalistou? Na základě svých vlastních zkušeností s přechodem k digitálnímu minimalismu, a některých rad z výše uvedené knihy, vám nabízím 10 tipů, které z vás a vašich žáků mohou digitální minimalisty udělat.

1. Zastavte sofistikované ovládání vaší pozornosti

Nenechte se dál ovládat pokročilými mechanismy z dílny týmů zaměřených na ekonomii pozornosti (často jde o personalizovanou umělou inteligenci, reagující na vaše chování, a používání dané platformy), všemi těmi lákavými prostředími a obsahem, které se nesnaží o nic jiného, než vás v dané síti udržet co nejdéle. (2)

2. Nebojte se být chvíli sami

Vyhraďte si každý den krátký čas sami pro sebe a alespoň na chvíli zůstaňte jen s vlastními myšlenkami, nerušeni informacemi zvenčí. Nemusíte odkládat telefon, pusťte si relaxující zvuky nebo svou oblíbenou hudbu. Zkrátka se uzavřete do sebe a na chvíli k sobě nikoho nepouštějte.

3. Nic se nestane, když vám něco unikne

Neobávejte se, že když nebudete chvíli ve své oblíbené sociální síti, že o něco zásadního přijdete. K tomu dojde stejně, i když v ní budete. Podstatná informace se k vám nakonec vždycky dřív nebo později dostane. A pokud to není důležité, ať to klidně zapadne.

4. Ignorujte nepodstatné, používejte podstatné

Přemýšlejte o každé opakované aktivitě, kterou v aplikacích, sociálních sítích či kdekoliv jinde na internetu provádíte, a ptejte se sami sebe, co vám tato činnost přináší, kam vás profesně či osobně posouvá, co se pomocí ní nového naučíte (výnosy), a následně, kolik času jí věnujete (náklady). Pokud tyto náklady převyšují výnosy, nevyplatí se v těchto aktivitách dlouhodobě setrvávat.

5. Vytvářejte víc, než konzumujete

Zamyslete se, kolik času denně nebo týdně věnujete tvorbě a kolik konzumaci. Pokud pomocí svých všech zařízení víc konzumujete, než vytváříte, změňte to tak, abyste tento poměr otočili. Není směrodatné, kolik času před obrazovkou strávíte, ale jak jste onen čas využili.

6. Naučte se plánovat

Plánujte si nejen práci, studium, čas na tvorbu a vlastní rozvoj, ale plánujte také zábavu, dobu strávenou na sociálních sítích, chatech, či obecně s telefonem. A nezapomeňte si najít čas na sebe a své nejbližší.

7. Upravte své chování v sociálních sítích

Používejte sociální sítě jako profesionálové. Hledejte komunity a skupiny, které vás profesně obohacují, od nichž se něco nového můžete naučit. V sociálních sítích používejte převážně jednosměrné sdílení, nereagujte na reakce, omezte lajkování i veřejné sdílení. Nebo opusťte danou sociální síť a dejte přednost pomalým a renomovaným médiím. Místo sledování davů sledujte pouze vybrané čelné inspirátory v oboru, který vás baví, sledujte lidi, kteří vám mají co nabídnout, a uvažujte, co na oplátku můžete dát vy jim.

8. Změňte své zaběhlé návyky při používání technologií

Zrušte kompulzivní chování. Nereagujte okamžitě na všechny e-maily, chaty, oznámení. Zrušte upozornění u všech aplikací vyjma těch komunikačních s rodinou a nejbližšími. Při práci používejte režim nerušit. Zjistěte, kolikrát denně se podíváte na svůj telefon, a pokuste se toto číslo snížit. Nařiďte si pro sebe klidový režim, kdy necháte telefon v klidu. Přemýšlejte o všech svých návycích a nebojte se je kdykoliv změnit, pokud již nefungují a staly se z nich zlozvyky.

9. Vytvořte si kreativní samotu

Pravidelně se naučte zavírat také do svého kreativního světa, ze kterého se nenecháte jen tak vyrušit. Tvořte, co vás baví, pište si deník nebo knihu, malujte, cvičte, tančete, zpívejte, programujte, foťte, zkrátka cokoliv, co vás naplňuje. A pokud ke své kreativní samotě potřebujete technologie, nastavte si je tak (např. režimem Letadlo), abyste stoprocentně zabránili tomu, že vás z ní kdokoliv vytrhne.

10. Proveďte digitální úklid

Odinstalujte všechny aplikace, které nepoužíváte, a ponechte pouze ty, které vám pomáhají a někam vás posouvají. Aplikace, které nepoužíváte víc jak dvakrát denně, přesuňte z úvodní obrazovky na další, případně je uspořádejte do složek či Knihovny obsahu (iOS) a na úvodní obrazovce si tak ponechte jen ty nejdůležitější. Nastavte si limity pro aplikace, u kterých trávíte příliš času konzumací obsahu nebo povrchní zábavou. Pokud to jde, vyhraďte si konkrétní zařízení na konkrétní činnosti (zařízení na práci, zábavu apod.). Upravte své pracovní workflow, zrušte multitaskingový režim a vybírejte si takové nástroje, které příliš neodvádí vaši pozornost.

Jak toho dosáhnout?

Se zvládnutím některých výše popsaných kroků nám může částečně pomoci sama technologie, tedy to, jak vhodně nastavíme svůj ekosystém – chytré hodinky, chytrý telefon, tablet a počítač. Ve většině případů to však zatím stále zůstává na nás. Stát se digitálním minimalistou vyžaduje změnu vlastního přístupu, změnu v prioritách, hodnotách. Podobně jako Time Management je i digitální minimalismus především o změně životního stylu a schopnosti dokázat neustále měnit zaběhlé stereotypy, které již nefungují, a umět z nich vystoupit.

Jak udělat z žáků digitální minimalisty?

Na závěr se vraťme k původní otázce. Proč je o tolik složitější naučit se technologie nepoužívat než používat? Do značné míry je to tím, že jsme se je nenaučili používat správně nebo dostatečně efektivně hned na samém počátku. Než jsme se totiž nadáli, stali jsme se nevědomky oběťmi sofistikovaných nástrojů ekonomie pozornosti a od nich už nebylo daleko k získání špatných návyků.

A proč nedokážou žáci používat technologie jinak a lépe? Myslím, že odpověď se skrývá právě v nepoměru mezi pasivním a aktivním používání jejich zařízení, nepoměru mezi konzumací a tvořivostí. Pokud sami nevědí, co by mohli tvořit, je pro ně snazší a často i pohodlnější jen jiný obsah sledovat.

Pojďme se proto snažit v nich objevovat kreativitu, dejme jim dostatek prostoru, aby objevili svou vášeň a talent pro tvorbu. Dejme jim prostor vytvářet také to, co je baví, a dokázali si za tím jít.

Sami se pak mohou stát digitálními minimalisty pouze tím, že se začnou naplno věnovat tomu, co je naplňuje a co chtějí, aby tu po nich jednou zůstalo. Třeba svým dílem změní tento svět. A na začátku té změny můžete stát právě vy.

Zdroje:

  1. NEWPORT, Cal. Digitální minimalismus. Brno: Jan Melvil Publishing, 2019. ISBN 978-80-7555-088-0.
  2. HARRIS, Tristan. How a handful of tech companies control billions of minds every day. In: TED.com [online]. Duben 2017 [cit. 2020-10-10]. Dostupné z: https://www.ted.com/talks/tristan_harris_the_manipulative_tricks_tech_companies_use_to_capture_your_attention.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 14. 10. 2020
Zobrazeno: 1783krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. 10 tipů, jak naučit žáky být digitálními minimalisty. Metodický portál: Články [online]. 14. 10. 2020, [cit. 2020-11-29]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22624/10-TIPU-JAK-NAUCIT-ZAKY-BYT-DIGITALNIMI-MINIMALISTY.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.