Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Učitelé na TikToku

Učitelé na TikToku

Informativní příspěvek
Jak TikTok ovlivnil soustředění, pozornost i způsoby, jakým současná generace konzumuje obsah, a jak na to reagují učitelé ve své výuce a také na TikToku, se podíváme v následujícím textu.
Autor: myriammira, freepik.com

 

Pokud jde o TikTok, existují tři skupiny učitelů: první jej vnímá především negativně, jako místo s převažujícím nevhodným obsahem, druhá v něm vidí jen další sociální síť určenou pro zábavu a zabíjení času a nakonec je tu ještě třetí skupina. Ta nejenže spatřuje v TikToku značný vzdělávací potenciál a prostor pro nové formy vzdělávání, ale dokáže tyto formy sama svou tamní tvorbou definovat.

Mikroučení ovlivněné TikTokem

Ať si to chceme připustit, nebo ne, TikTok již dlouhodobě ovlivňuje stávající generaci Z i generace kolem ní (včetně generace alfa), a to primárně v tom, jakým způsobem přistupují k obsahu a jak rychle jej dokážou konzumovat.

To, že dnes mluvíme o mikroučení nebo nanovýuce jako o nových vzdělávacích trendech, může do značné míry souviset právě s tím, jak se tyto generace podvědomě naučily prostřednictvím TikToku fungovat a jak si daný přístup přenesly dál i mimo svět sociálních sítí a internetu, rovnou do našich tříd.

Pokud jsme tedy ještě před několika lety počítali s pozorností našich žáků v řádu minut, dnes jsme se posunuli spíše do řádu sekund. Úspěch našich hodin se tak do značné míry může odvíjet mimo jiné od toho, zdali si tuto skutečnost uvědomíme a dokážeme na ni patřičně zareagovat při naší výuce například právě aplikováním již zmíněné nanovýuky.

Výuka na TikToku

Projíždění TikToku, kdy během jedné minuty dokážeme prohlédnout desítky videí, nás nevědomky naučilo soustředit se na první 1–2 sekundy každého z nich, a ty poté často rozhodnou o tom, zda video přeskočíme, nebo zůstaneme až do konce. A to platí také pro tamní vzdělávací videa. A tak na upoutání pozornosti zde i učitelé mají asi 2 sekundy, na představení či vysvětlení konkrétního tématu pak sekund jen několik desítek. Z dřívějších několikaminutových lekcí publikovaných na YouTubu se naráz stávají vteřinové mikrolekce.

Příkladem této podoby vzdělávání je bezesporu Claudine James, která na TikToku učí základy anglické gramatiky. 30. listopadu 2020 zde publikovala svou první lekci a dnes, po necelých 4 měsících, má již více jak milion sledujících a přes 5 milion lajků. Winnie Sloan zase ukazuje, jak je možné připravit mikrolekce zaměřené na biologii. [1]

Sdílení zkušeností mezi učiteli

Ne všichni učitelé však pomocí TikToku učí. Někteří jej využívají k předávání svých zkušeností spojených s výukou a přípravou na ni nebo ke sdílení technologií a platforem, které lze k výuce použít. Patří mezi ně například Sarah Poquette nebo Monica Burns.

Ukazuje se, že stále více učitelů objevuje v TikToku způsoby, jak předávat ostatním to, co umí nejlépe, a zábavnou formou je následně vzdělávat a současně, čas od času, také pobavit a ukázat, že i oni jsou jen lidé a že se bavit zkrátka umí.

TikTok jako další cesta ke vzdělávání

Pokud jde o vzdělávání prostřednictvím videí, TikTok zajisté nelze srovnávat s platformami jako je Khanova škola, a dokonce ani s YouTube. Každá jde buď zcela, nebo trochu jinou cestou, přesto se mohou dobře doplňovat.

Jak říká doc. Shauna Pomerantz, zabývající se výzkumem vlivu TikToku na učení a rozvoj mladistvých na Brock University v kanadském Ontariu: „Dospělí dělají chybu, když říkají, že TikTok je strašný a vidí jen jeho negativní stránku, ale není to něco binárního.“ A dodává: „TikTok může k mladým promlouvat způsobem, jakým to jiné kurzy nedokázaly. Nemyslím si, že všechno vzdělávání musí být na TikToku, ale domnívám se, že pro něj v tomto typu média existuje silné místo.“ [1]

Filtrování obsahu

Stále víc se tak dostáváme asi k té nejzásadnější otázce spojené s používáním TikToku a vlastně jakékoliv podobné sociální sítě (platí stejně např. pro Clubhouse). Jak ji správně nastavit, abychom z ní odfiltrovali obsah, který nechceme, především proto, že příliš odvádí naši pozornost, nebo z jakéhokoliv jiného důvodu?

Odpověď je poměrně jednoduchá. Budete-li na TikToku sledovat převážně učitele, platforma vám bude krom těch, které již sledujete, nabízet více podobného typu obsahu, který vámi sledovaní učitelé produkují, a méně toho ostatního. Chce to ale trochu času, než si službu přizpůsobíte a vyladíte. Ani poté ale bohužel není vyloučeno, že se k vám dostane obsah, který spadá do kategorie odpad, nebo dokonce nevhodný. Někdy ale naopak můžete zcela nečekaně narazit na zajímavý kreativní počin, který vás inspiruje k něčemu podobnému, nebo zcela jinému.

I když si ale váš filtr nastavíte sebelíp, umělá inteligence TikToku se bude i nadále snažit udržet vás ve své síti co nejdéle. A ze své vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že se jí to daří skvěle. Ve spojitosti s nabízenou formou a publikovaným obsahem je pro nás nejlepším testem naší digitální gramotnosti, tj. zda dokážeme tuto platformu a jí podobné ovládat (ve smyslu netrávit na ní hodiny), nebo zda ovládá ona nás.

Kreativita ve všech podobách

Pokud jde o TikTok, existuje ve skutečnosti ještě 4. skupina učitelů. Ta, která neví, jak TikTok funguje, nikdy jej nevyzkoušela (pasivně či aktivně) a ani to nemá v úmyslu. Cílem tohoto článku bylo, mimo jiné, je z této skupiny dostat.

Ano, prvním dvěma skupinám je třeba dát za pravdu, že i na TikToku můžete strávit hodiny a hodiny bezmyšlenkovitého swipování a že tu narazíte na škodlivý a zcela nevhodný obsah, zejména pak ve vztahu k dětem.

Pro mě je však TikTok od samého začátku především synonymem bezmezné lidské kreativity, kterou tu lze spatřit ve všech možných podobách.

Jde o platformu, která nejen dokáže kreativitu zprostředkovat, ale také ukazuje, jak to s ní doopravdy je. Ne všichni totiž dokážou být kreativní, a navíc ve své tvorbě unikátní. TikTok jim však umožní, aby se o to alespoň pokusili.

A kdo jiný by to měl zkusit než právě učitelé?

Citace a použitá literatura:
[1] - TUTT, Paige. From Headache to Helpful—Teachers on Using TikTok in the Classroom. 2021. [cit. 2021-3-21]. Dostupný z WWW: [https://www.edutopia.org/article/headache-helpful-...].  
Detailní informace o článku naleznete ZDE.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek

Licence článku:
Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.