Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Strategie hybridní školy pro nový školní rok
Odborný článek

Strategie hybridní školy pro nový školní rok

31. 8. 2022 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Hybridní vzdělávání

Anotace

Co a jak změníme v novém školním roce na výuce a dalších aktivitách, které jsme v předchozích letech realizovali prezenčně i online? A proč vůbec něco měnit, když to předtím fungovalo? A potřebujeme vůbec stále hybridní školu?
 

Co uděláte jako učitelé v novém školním roce jinak? Jak změníte svou výuku a další školní aktivity realizované prezenčně, online, nebo hybridně oproti předchozímu roku? A je potřeba stále něco měnit, když to doposud všechno fungovalo? A k čemu nám je výuka a další činnosti online, když můžeme chodit do školy? Proč si komplikovat situaci a přidělávat práci dalšími online aktivitami?

Než si sami začnete v duchu odpovídat na všechny uvedené otázky, nebylo by lepší vytvořit školní tým, který se jimi bude zabývat více do hloubky a který vytvoří novou strategii hybridní školy pro nadcházející školní rok? Cože? Vy už takový tým máte a strategii taktéž? Výborně! Pokud ne, zde je pár tipů pro vás.

20 kroků pro vytvoření nové hybridní školy

Hybridní výuka

  1. Vytvořte realizační tým pro hybridní výuku.
  2. Proveďte analýzu online výuky z předchozího školního roku (co se osvědčilo, co nefungovalo).
  3. Navrhněte minimální (zvládnou všichni učitelé) a rozšířenou (volitelná nadstavba) podobu hybridní výuky (co si ponecháme, co zrušíme, co nového vyzkoušíme).
  4. Vymyslete způsoby a fáze implementace nové podoby hybridní výuky.
  5. Sestavte časový plán implementace.
  6. Představte svůj návrh vedení školy a vedoucím předmětových komisí.
  7. Nabídněte učitelům sadu školení k online výuce.
  8. Spusťte proces implementace ve škole.
  9. Poskytněte podporu učitelům při přípravě online výuky (nastavení LMS ad.).
  10. Na základě zpětné vazby od učitelů a žáků sbírejte podklady pro vylepšení vaší strategie v dalším období (2. pololetí, další školní rok apod.).

Hybridní škola (aktivity mimo výuku)

  1. Vytvořte realizační tým pro hybridní školu (může být stejný jako pro fázi I).
  2. Proveďte analýzu všech aktivit z předchozího školního roku, které jste realizovali jak prezenčně, tak online (kurzy, dny otevřených dveří, třídní schůzky ad.), co se osvědčilo, co nefungovalo.
  3. Navrhněte, které z těchto aktivit ponecháte vedle prezenčních také online, které budete realizovat jen prezenčně a které jen online.
  4. Prodiskutujte změny v rámci jednotlivých aktivit, tj. co v nich budete dělat jinak a co stejně.
  5. Sestavte harmonogram přípravy jednotlivých hybridních aktivit a každou pak detailně řešte na samostatném setkání.
  6. Představte svůj návrh vedení školy a vedoucím předmětových komisí.
  7. Zapojte další učitele a žáky do přípravy hybridních aktiv vytvořením více menších týmů (pro každou aktivitu jeden).
  8. Zajistěte komunikaci všech týmů a pravidelná setkání zástupců těchto týmů.
  9. Seznamte s hybridními aktivitami ostatní učitele, žáky, rodiče a veřejnost (pokud realizujete tyto aktivity i pro ně).
  10. Na základě zpětné vazby od učitelů a žáků sbírejte podklady pro vylepšení vaší strategie hybridních aktivit v dalším období (2. pololetí, další školní rok apod.).

5 důvodů, proč si komplikovat život

S tou otázkou jsem se už setkal v různých situacích a podobách mnohokrát.

Proč něco měnit, když to doposud fungovalo?

Proč měnit hybridní výuku a další aktivity a zavádět do nich něco nového, když se nám tak, jak jsme je na začátku (před rokem či dvěma) nastavili, osvědčily?

Zde je odpověď v podobě 5 důvodů (určitě byste přišli na další):

  1. Chceme pracovat s technologiemi efektivněji.
  2. Chceme hledat efektivnější a modernější výukové postupy v duchu digitální pedagogiky.
  3. Chceme nabídnout online alternativu k prezenčním aktivitám (např. online třídní schůzky).
  4. Chceme zavádět nové EdTech trendy ve škole.
  5. Chceme se naučit a vyzkoušet něco nového.

Změna ano, ale ne bezúčelně

Nerad bych, aby to vyznělo tak, že změnu v hybridním modelu na škole musíme provádět za každou cenu. Vždy je důležitá předchozí analýza toho, co funguje a osvědčilo se, a toho, co již není efektivní, nedává smysl, nebo nás zbytečně zaměstnává a bere nám čas, který bychom mohli věnovat něčemu užitečnějšímu nebo se více zaměřit na digitální wellbeing.

Potřebujeme hybridní školu?

Snad se dnes již u nás nenajde žádný ředitel či učitel, který by si tuto otázku pokládal. Ano, hybridní školu potřebujeme. To ale nestačí. Potřebujeme, aby šlo o kvalitní hybridní školu. Takovou, ve které ani používané technologie, ani způsoby, jakými tyto technologie používáme, nezastarávají.

Související články k hybridní škole

  1. Hybridní školní rok jako standard budoucího vzdělávání
  2. Tři varianty hybridní školy
  3. Co znamená hybridní škola
  4. Hybridní třídní schůzky
  5. 10 důvodů, proč učit hybridně
  6. 10 aspektů hybridního vzdělávání nejen pro Pokusné ověřování
  7. Jak učit hybridně – část 1.: koncepce a příprava
  8. Jak učit hybridně – část 2.: kurzy pro učitele a podpora online výuky
  9. Hybridní modely vzdělávání pro podzim 2020
  10. Zavádění hybridní praxe podle Wenmotha

 

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@spomocnik.cz.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jaroslav Mašek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.