![]() |
Kdyby se dnes naši žáci a žákyně ucházeli o práci, jaké digitální dovednosti by měli ovládat, aby u pohovoru se svými potencionálními zaměstnavateli získali konkurenční výhodu před jinými uchazeči? Jinak řečeno, jaké digitální dovednosti dnes firmy od svých uchazečů očekávají? A v jakých konkrétních oblastech? Na konci roku 2022 jich není 5 ani 10, ale minimálně 20.
Pojďme si tyto oblasti nyní představit a stručně popsat dovednosti, které se za nimi skrývají.
(1)(2)(3)(4)(5)
Seřazení oblastí ve výše uvedeném přehledu není náhodné. Zatímco rozvoji digitálních dovedností z první poloviny seznamu se na základních a středních školách v menší či větší míře dnes věnujeme (doufejme), u zbylých oblastí si již tak jistý nejsem. Naopak, obávám se, že se jim věnujeme málo, nebo vůbec. Ponechme stranou, zda o nich učitelé ve skutečnosti něco ví a snaží se v tomto směru vzdělávat, aby to případně změnili.
S tím souvisí ještě jiná a poměrně zásadní otázka: čemu dát nakonec přednost, jinak řečeno, které oblasti upřednostnit před ostatními. Kterým digitálním dovednostem dát vyšší prioritu? Nebo jsou snad všechny stejně důležité?
Je velmi pravděpodobné, že si takovéto otázky budeme muset v budoucnu pokládat čím dál tím častěji. Umět správně prioritizovat je klíčovou dovedností ve všech odvětvích a ve světě digitálních technologiích to platí dvojnásob. Dát vyšší prioritu (nebo dokonce přednost) technologiím, které budou více formovat budoucnost žáků, a naopak nižší těm oblastem technologií, kterým jsme se až doposud věnovali možná zbytečně moc, vyžaduje nejen předvídavost, ale také kuráž.
Příkladem ze současnosti může být upozadění dovednosti v rámci ovládání technologií (viz bod 1) na úkor oblastí, jako je umělé inteligence či strojové učení.
Stejně jako nám v případě programování nejde o to, aby se ze všech žáků stali programátoři, ani v případě umělé inteligence není cílem vychovat samé AI odborníky, ale docílit toho, aby žáci získali základní představu o konceptech souvisejících s umělou inteligencí a strojovým učením. A podobně bychom měli do budoucna přemýšlet i o dalších oblastech z druhé poloviny seznamu a integrovat je do našeho vzdělávání. A každý rok uvedené oblasti a s nimi spojené dovednosti projít a aktualizovat, protože za rok se může daný seznam společně s výčtem digitálních dovedností rozšířit o další. Že rozhodně nebude kratší, asi už tak nějak tušíme. Již nyní mě napadá minimálně jedna oblast, která ve výše uvedeném přehledu chybí a o které jsme na Spomocníkovi nedávno psali. Metaverse je úzce spojen s rozšířenou (Extended) realitou, a tak bychom mohli pokračovat.
Ale když už teď víme, jaké dovednosti a v jakých oblastech rozvíjet, a také proč to dělat, zbývá dořešit jediné, jak. Myslím, že máme o čem přemýšlet. A žáky zase nechme, aby si své priority v digitálních dovednostech zvolili sami.
*
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@spomocnik.cz.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.