Když se aplikace Gas stala v říjnu 2022 nejstahovanější aplikací v Apple App Store a poprvé v počtu stažení předstihla TikTok a BeReal, bylo jasné, že se tu odehrává něco mimořádného. Za pouhé 3 měsíce od svého vydání (srpen 2022) dosáhla přes 5 milionu stažení s více jak 1 milionem aktivních uživatelů. A to v té době byla dostupná jen v Kanadě a v několika státech USA, a výhradně na platformě iOS. [1][2]
Kouzlo a úspěch aplikace Gas do jisté míry tkví v její jednoduchosti a přímočarosti. Teenageři v ní vytvářejí anonymní ankety s cílem pozitivně vyzdvihnout své kamarády, spolužáky a další studenty ze své školy prostřednictvím nápaditých otázek jako například: „Domnívám se, že (uveď jméno) je tím nejpohodovějším kamarádem ve škole.“, „Řekl/a bych ANO, kdyby mě (uveď jméno) pozval na rande.“, „První, komu bys zavolal/a po ukončení vztahu: (vyber z těchto jmen).“ [3]
Aplikace nepovoluje žádnou formu posílání zpráv mezi uživateli a veškerý obsah je autorizován tak, aby hlasování zůstalo pozitivní a vyzdvihovalo vybrané účastníky. Jakékoliv projevy dehonestace či šikany jsou porušením pravidel a znamenají vyloučení z této sítě. Jde o jednu z hlavních priorit jejích zakladatelů. Tou další je udržení bezpečnosti a soukromí všech uživatelů – ať už při vytváření a sdílení obsahu v rámci anket (nikdo nevidí, kdo ankety vytváří ani kdo pro koho hlasoval), nebo při synchronizaci kontaktů a sdílení polohy při hledání své školy a přátel během registrace. Navíc zde není žádná reklama ani tracking. Součástí je i podpora všem uživatelům v podobě chatu nebo e-mailu. [1][3]
Myšlenka pozitivní sociální sítě zní určitě dobře. Jak ale udržet její původní záměr, ke kterému byla vytvořena, tj. skládání pozitivních komplimentů mezi zástupci generace Z a současně zajistit, aby ji teenageři nezneužívali k šíření urážek či jinak nevhodného obsahu? O tom jistě intenzivně přemýšlejí její tvůrci v čele s Nikitou Bierem, který má za sebou zkušenost s vývojem aplikace s názvem tbh fungující na podobném principu jako Gas, která byla spuštěna v září 2017, ale po necelém roce v červenci 2018 pro malý zájem uživatelů ukončena.
Důvodem tohoto neúspěchu však nemusela být nutně chyba v záměru nebo úsudku jejích zakladatelů, ale v pouhém načasování. Můžete vymyslet úžasný produkt, když jej ale představíte příliš brzo, nemusí se setkat se zájmem, pochopením a poptávkou cílové skupiny. A pokud jej představíte pozdě, může vás předběhnout konkurence, i když jejich produkt nebude zdaleka tak dobrý jako ten váš. [5]
Právě teď je možná ten správný čas pro úspěch služby jako je Gas. Za posledních 5 let se toho totiž ve světě sociálních sítí dost změnilo. Vedle velkých platforem (TikTok, Instagram) jsou u mladších generací Z a Alfa stále více oblíbené menší a uzavřenější služby, jako jsou například SnapChat nebo BeReal. Jde o nový trend, kdy již nemáme jednu síť na všechno, ale více sítí zaměřených jednoúčelově, kde daný obsah sdílíme s jinými skupinami dobře vybraných přátel, které známe osobně, například právě ze školy, a se kterými chceme sdílet pouze pozitivní obsah. A do tohoto konceptu přesně zapadá také Gas.
Zda tato sociální síť uspěje a rozšíří se i do ostatních zemí včetně těch evropských, ukážou až následující měsíce. Její potenciál je bezesporu nemalý, čehož si všimla společnost Discord Inc., která Gas v polovině ledna 2023 koupila se záměrem ponechat ji jako samostatnou aplikaci. Věřme, že se uchytí a že budeme mít za čas příležitost vyzkoušet ji i v našich školách. Pomocí online komplimentů a pochval bychom tak mohli lépe propojovat nejen žáky, ale i učitele, a především obě tyto skupiny mezi sebou, a zlepšit tím i celkovou atmosféru ve škole. O motivaci ani nemluvě. [1][6]
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.