Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Kurz s drony #3: první let
Odborný článek

Kurz s drony #3: první let

8. 3. 2023 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Drony ve škole

Anotace

Ve třetí lekci kurzu s drony se budeme věnovat registraci pilotů ve škole a prvním letům se žáky.
 

Máme za sebou teoretickou i předletovou přípravu a je načase začít konečně létat. Co si budeme říkat, nejvíc se toho žáci naučí až při aplikování teorie do praxe během prvních několika desítek minut, kdy budou s drony ve vzduchu.

Dříve, než se tak stane, zkontrolujte, že žáci, kteří budou drony pilotovat, mají úspěšně složen online test pilota k provozu dronu v otevřené kategorii A1/A3 a mohou se vám prokázat získaným dokladem o registraci pilota. Pokud registraci ještě nemají, věnujte jednu hodinu navíc absolvování tohoto testu (jak se na něj připravit viz 1. lekce).

Registrace pilotů se žáky

Při registraci pilota se žáci musí nejprve přihlásit do profilu pilota na stránkách Úřadu pro civilní letectví a ověřit svou totožnost prostřednictvím Identity občana. Na výběr tu mají několik způsobů (podrobný návod pro každý z nich najdete například zde), ne všechny jsou však vhodné pro neplnoleté žáky (předpokládáme provádění registrace se žáky od 16 let).

Abychom se vyhnuli tomu, že žáci budou muset autorizovat své osobní údaje u vybraného ověření na pobočce Czech POINTu (eGovernment, NIA ID nebo Moje ID), čímž by se nám registrace protáhla minimálně do dalšího setkání, můžeme do školy pořídit čtečku čipových karet a pro ověření zvolit volbu eObčanka. Ke čtečce navíc musíme na počítače, kde budou žáci test konat, nainstalovat odpovídající software.

Jak je vidno, chceme-li se žáky realizovat registraci pilota ve škole, budeme se muset předem trošku připravit.

Předletová kontrola těsně před vzlétnutím

Pro první let s dronem se obecně doporučuje zvolit otevřené prostranství, ideálně o velikosti fotbalového hřiště, zvlášť pokud zde bude létat dronů více, navíc bez přítomnosti stromů či jiných překážek v blízkém okolí, abychom minimalizovali kolize dronu s nimi nebo s jiným dronem.

Následně provedeme opětovnou předletovou přípravu v podobě kontroly vrtulí a celkového stavu dronu, především pak gimbalu, baterií a ovladače. Můžeme též pro jistotu znovu zkalibrovat kompas. V aplikaci (např. DJI Fly) nastavíme maximální výšku (dle aplikace Dronview ne více jak 120 metrů), vzdálenost a návratovou výšku. Pro začátek klidně zvolte pro maximální výšku 30 metrů a pro vzdálenost 100 metrů. Návratová výška by měla být vyšší, než je nejvyšší okolní překážka (strom apod.).

Připomeňte žákům, kde všude s dronem nesmějí létat, a také, že jej po celou dobu letu musí mít stále na dohled. Na závěr se ujistěte, že všichni mají ovladač v nejpomalejším režimu rychlosti s názvem CINE (platí pro drony DJI, obdobně u jiných značek).

První vzlet a přistání

Zapněte dron a položte jej kamerou směrem od sebe na přistávací podložku (doporučená součást výbavy viz kapitola Nakupujeme drony).

Demonstrujte před žáky různé režimy startování a přistávání dronu s tím, že vždy po startu mají dron na chvíli nechat levitovat ve vzduchu ve výšce cca 1,5 metru po dobu několika sekund, aby zkontrolovali jeho chování, než s ním poletí dál.

Prvním úkolem, který od vás následně mohou dostat, je, aby se naučili přistát uprostřed přistávací podložky.

Základní manévry a první fotografický úkol

Jakmile máte dron ve vzduchu, předveďte žákům jeho základní ovládání a současně jim ukažte údaje na displeji týkající se jeho výšky, vzdálenosti a rychlosti. Nakonec jim ukažte hodnoty zobrazující stav baterie a vysvětlete, v kolika procentech její kapacity je nezbytné, aby s dronem přistáli a baterii vyměnili. A dále to už nechte na nich.

Než se s drony rozprchnou (i poté mějte všechny týmy na dohled a buďte jim k dispozici pro případ potřeby), můžete jim zadat ještě jeden úkol – aby z dronu nafotili a natočili svůj tým.

Shrnutí 3. lekce

Během prvního letu se záměrně nepouštíme do žádných větších multimediálních akcí. Cílem této lekce je pouze to, aby se žáci naučili dron pilotovat a měli jej po celou dobu letu neustále pod kontrolou. Focení a natáčení školy či dalších prostor a lokací pomocí dronu – ať už v automatických, přednastavených, nebo plně manuálních režimech – si necháme na příště.

*

Seriál Drony ve škole

Tento článek je součástí seriálu Drony ve škole, ve kterém doposud vyšlo:

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.