Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Kurz s drony #4: fotíme s drony ve škole
Odborný článek

Kurz s drony #4: fotíme s drony ve škole

17. 3. 2023 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Drony ve škole

Anotace

Ve čtvrté lekci tohoto kurzu se budeme věnovat fotografování s drony jako samostatné aktivitě, kterou můžeme se žáky ve škole realizovat.
 

Přestože žáci během prvního letu s drony několik fotografií pořídí, je vhodné fotografování pomocí dronů věnovat samostatnou lekci v rozsahu minimálně 120 minut, ale klidně i více. Dnes se detailně na takovou lekci podíváme.

Příprava scénářů

Před každým fotografickým workshopem, včetně toho s drony, je potřeba se zamyslet nad tím, co, kde, kdy, jak a proč budeme fotit. Náš první droní fotoworkshop by mohl vypadat následovně:

  • CO: vnější prostory školy;
  • KDE: kolem budovy školy, v areálu školy, na školním hřišti apod.;
  • KDY: v době vyučování nebo i po něm podle toho, co a koho budeme chtít zachytit;
  • JAK: (viz dále);
  • PROČ: za účelem propagace školy.

Žáky necháme, aby si v rámci jejich předchozích nebo nově vytvořených týmů vybrali lokaci k focení a pro ni připravili alespoň hrubý scénář toho, co a jak zde budou fotit. I když je celá řada zajímavých záběrů napadne až ve chvíli, kdy uvidí konkrétní scény z kamery dronu, je vhodné mít předem připravenou základní představu a nevymýšlet vše až ve vzduchu.

Jejich záměry s nimi prodiskutujeme, a případně jim navrhneme další scénáře, které by k těm svým mohli přidat.

Výběr režimů focení

Fotografie mohou být pořizovány v různých režimech a provozních programech, které vaše drony nabízejí. Nejde jen o poměr stran (4 : 3 nebo 16 : 9) a tomu odpovídající velikosti snímků (4000 x 3000 px pro 4 : 3, resp. 4000 x 2250 px pro 16 : 9), nebo o volbu formátu (JPEG či JPEG+RAW), které žáci většinou nastaví před začátkem focení a v jeho průběhu již nemění, aby fotili v jednotném režimu, ale zejména o nabídku programů, které lze nastavovat až ve chvíli, kdy je dron ve vzduchu, tj. před samotným focením.

Vedle pořizování samostatných snímků dle výše uvedeného nastavení (Single Shot) je například u modelu DJI Mini 2 k dispozici také intervalové focení v rozmezí 2–60 sekund u JPEG a 5–60 sekund u JPEG+RAW nebo automatické posouvání expozice (Auto Exposure Bracketing – AEB) s 3 různými hodnotami v rozmezí 2/3EV (-2/3EV / 0EV / 2/3EV). V tomto režimu focení tak vzniknou současně 3 snímky, z nichž jeden je oproti tomu výchozímu mírně podexponovaný (tmavší) a jeden mírně přeexponovaný (světlejší).

V neposlední řadě je tu dostupné i focení panoramatické s 3 režimy: koule (Sphere), 180° a širokoúhlý záběr (Wide-angle).

Jednosnímkový režim lze samozřejmě kromě automatického nastavení realizovat v plně manuálním režimu, kdy si žáci mohou ručně nastavit hodnoty ISO, závěrky (Shutter) nebo zmíněné expozice.

U dronů s fixní clonou (u DJI Mini 2 je to f/2,8) ji lze měnit pouze pomocí vhodných ND filtrů. Chcete-li prodloužit čas expozice, nasadíte na objektiv dronu odpovídající ND filtr. ND2 tak prodlouží expozici 2x a tím zkrátí čas závěrky z původní 1/1000 s o polovinu na 1/500 s. ND filtry s vysokými hodnotami se proto hodí k dlouhým expozičním časům (1 sekunda a více), například pro dosažení efektu rozmazání pohybu. Kupříkladu filtr ND1000 dokáže zaclonit objektiv tak, že prodlouží expoziční čas z původní 1/1000 sekundy na 1 sekundu. Další možné úpravy časů pomocí ND filtrů najdete v této tabulce. Kromě standardních ND filtrů je též možné použít filtry polarizační a odclonit jimi odlesky od vodních ploch apod., nebo polarizační a ND filtry spolu kombinovat. K oběma typům filtrů se ještě vrátíme při natáčení videa v další lekci. [1]

U režimů focení je dobré nezapomínat ani na natočení gimbalu s kamerou, která ne vždy musí směřovat dopředu nebo být v režimu na šířku. U dronů jako DJI Mini 3 a novějších lze gimbal otočit o 90° a pořizovat fotografie nebo natáčet na výšku. [2]

Doposud nezmíněnou variantou pořizování fotografií je pak sklonění gimbalu o 90°, kdy kamera směřuje kolmo dolů pod dron, čímž mohou též vzniknout velmi atraktivní záběry.

Předletová příprava a kontrola po skončení letu

Než žáci s dronem vzlétnou, je nezbytné opět provést předletovou přípravu (viz lekce 2). Taktéž s nimi znovu projdeme pravidla provozu dronu (opět detailně popsáno v lekci 2), zejména týkající se neustálého dohledu, maximální výšky, vzdálenosti od lidí a majetku a kontroly povolení letu). Po skončení letu pak opět následuje kontrola a kompletace dronu a veškerého vybavení (viz lekce 3).

Úprava fotografií

Než se s žáky pustíte do úpravy pořízených fotografií, nějaký čas vám zabere jejich stažení z dronu, pokud se do telefonu automaticky nestáhly během jeho připojení k ovladači dronu, a následně také distribuce těchto fotografií mezi ostatní členy týmu. Ne všichni totiž museli létat (neměli registraci, nefotili nebo měli jinou roli v týmu nebo jejich fotografie nebylo možné z jakýchkoliv důvodů použít). I kdyby fotili všichni, je dobré, aby si každý tým, a ideálně i celá skupina, se kterou lekci focení absolvujete, vymyslela způsob, jakým si fotografie mezi sebou nasdílí.

Samotná úprava fotografií nemusí být příliš složitá. Může jít jen o základní úpravy, jako je ořez, barevné úpravy, použití různých automatických filtrů nebo doladění hloubky ostrosti. Na rozsah těchto úprav se s žáky předem domluvte, tj. jaké všechny úpravy budeme provádět.

Volbu editovacího nástroje můžete nechat na žácích nebo jim nabídnout nějaký výchozí editor v případě, že si nebudou vědět rady.

Tvorba a sdílení výsledných prací

Prezentace fotografií může mít opět různou podobu. Ta závisí na účelu, pro který byly fotografie pořízeny. Vhodnými formami pro prezentaci školy může být koláž nebo slideshow. Zatímco první uvedená je univerzální jak pro sdílení online, tak pro tisk, druhá se bude vedle online sdílení hodit také k prezentaci na displejích či televizních obrazovkách ve škole nebo kdekoliv jinde.

Výsledné práce si se žáky nejprve nasdílejte pro výslednou zpětnou vazbu. Zpětnou vazbu je samozřejmě dobré provádět už během focení nebo v průběhu úprav fotografií a tvorby výsledných prací.

Ukázka skupinové prezentace (koláže) pak může vypadat následovně.

Shrnutí 4. lekce

Fotografování pomocí dronů za účelem propagace venkovních prostor školy je první konkrétní aktivitou, pomocí níž můžeme multimediální drony efektivně využít. Na ni může navazovat aktivita nafocení vnitřních prostor školy. Nabízí se však otázka, zda k tomu i zde potřebujeme drony. Zatímco venku nám dron umožní zachytit záběry, které bychom bez něj stěží pořídili, uvnitř školy často do výšky jít nepotřebujeme. Výjimkou je například tělocvična. U videa může být ovšem situace jiná.

Na natáčení videa pomocí dronů se podíváme v další lekci.

*

Seriál Drony ve škole

Tento článek je součástí seriálu Drony ve škole, ve kterém doposud vyšlo:

Literatura a použité zdroje

[1] – DJI Mini 2 Specs. [cit. 2023-3-15]. Dostupný z WWW: [https://www.dji.com/cz/mini-2/specs].
[2] – DJI Mini 3 Specs. [cit. 2023-3-15]. Dostupný z WWW: [https://www.dji.com/cz/mini-3/specs].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.