Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > 20 otázek, které by si měli pokládat učitelé v éře AI
Odborný článek

20 otázek, které by si měli pokládat učitelé v éře AI

19. 6. 2024 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Umělá inteligence

Anotace

Jak v éře AI i nadále zachovat nezastupitelnou roli učitelů? Například tak, že si právě učitelé odpoví na uvedené otázky.

Multimodální jazykové modely jsou tu. OpenAI při představení GPT-4o naznačila možné budoucí scénáře při interakci s nimi. Současně se začleněním generativních AI modelů do našich zařízení a celého ekosystému (např. Apple Intelligence) se bude zásadně, a mnohem víc než doposud, měnit proces učení.

Aktuální situace kolem umělé inteligence je tak pro nás novou příležitostí pro přehodnocení našeho vzdělávání. Znovu bychom se tak měli zamyslet nad tím, proč v něm děláme to, co děláme, a ještě více přemýšlet o tom, co učíme a jak to učíme. Nikoliv však proto, abychom s těmito modely udrželi krok, ale abychom v nové éře AI vzdělávání zachovali nezastupitelnou roli učitelů. A myslím tím teď ty lidské, nikoliv umělé. [1]

Jsou to právě učitelé, kteří by si měli, pokud to ještě neudělali, podobné otázky začít pokládat jako první.

A patří mezi ně například tyto.

20 otázek, které by si měli pokládat učitelé v éře AI

  1. Proč mám tohle učit?
  2. Musím tohle učit?
  3. Jak mám tohle učit?
  4. Co všechno mám učit?
  5. Jaká je nyní moje role ve výuce?
  6. Co ve své výuce změním?
  7. Jak výuku ozvláštním?
  8. Jakou roli v mé výuce bude mít AI?
  9. Jak budu učit s AI?
  10. Jak se AI ne/nechám ovlivnit?
  11. Jak se nestanu AI ovcí?
  12. Jak ochráním soukromí a osobní data?
  13. Jak budu směrem k žákům transparentní při používání AI?
  14. Jaké AI nástroje budu v souvislosti s výukou integrovat?
  15. Kdy ne/chci AI používat?
  16. Jak se budu v oblasti AI nadále vzdělávat?
  17. Proč, kdy a jak mí žáci používají AI?
  18. Proč, kdy a jak mí kolegové a ostatní zaměstnanci ve škole používají AI?
  19. Jak mě budou žáci potřebovat, když najdou odpovědi u AI?
  20. Jak budu se žáky udržovat a rozvíjet lidské vztahy?

Ve skutečnosti nejde o nic nového nebo převratného. Řadu uvedených otázek si učitelé už určitě někdy položili. Jsou záměrně natolik univerzální, že by zmíněnou umělou inteligenci klidně mohla nahradit jakákoliv jiná významná technologie (internet, chytrý telefon apod.), nebo by v nich AI vůbec figurovat nemusela.

Všechny uvedené otázky ovšem mají jeden společný cíl: snaží se učitelům nenápadně naznačit, že pokud je mají jejich žáci upřednostnit před AI učiteli, musí si uvědomit svou novou roli ve vzdělávání a svým přístupem se snažit o to, aby zůstala i v budoucnu jedinečná a nenahraditelná.

*

Související články

Literatura a použité zdroje

[1] – KLEIN, Alyson. How Pedagogy Can Catch Up to Artificial Intelligence. 2024. [cit. 2024-6-16]. Dostupný z WWW: [https://www.edweek.org/technology/how-pedagogy-can-catch-up-to-artificial-intelligence/2024/05].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Umělá inteligence.
Ostatní články seriálu: