Multimodální jazykové modely jsou tu. OpenAI při představení GPT-4o naznačila možné budoucí scénáře při interakci s nimi. Současně se začleněním generativních AI modelů do našich zařízení a celého ekosystému (např. Apple Intelligence) se bude zásadně, a mnohem víc než doposud, měnit proces učení.
Aktuální situace kolem umělé inteligence je tak pro nás novou příležitostí pro přehodnocení našeho vzdělávání. Znovu bychom se tak měli zamyslet nad tím, proč v něm děláme to, co děláme, a ještě více přemýšlet o tom, co učíme a jak to učíme. Nikoliv však proto, abychom s těmito modely udrželi krok, ale abychom v nové éře AI vzdělávání zachovali nezastupitelnou roli učitelů. A myslím tím teď ty lidské, nikoliv umělé. [1]
Jsou to právě učitelé, kteří by si měli, pokud to ještě neudělali, podobné otázky začít pokládat jako první.
A patří mezi ně například tyto.
Ve skutečnosti nejde o nic nového nebo převratného. Řadu uvedených otázek si učitelé už určitě někdy položili. Jsou záměrně natolik univerzální, že by zmíněnou umělou inteligenci klidně mohla nahradit jakákoliv jiná významná technologie (internet, chytrý telefon apod.), nebo by v nich AI vůbec figurovat nemusela.
Všechny uvedené otázky ovšem mají jeden společný cíl: snaží se učitelům nenápadně naznačit, že pokud je mají jejich žáci upřednostnit před AI učiteli, musí si uvědomit svou novou roli ve vzdělávání a svým přístupem se snažit o to, aby zůstala i v budoucnu jedinečná a nenahraditelná.
*
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Umělá inteligence.
Ostatní články seriálu: