Podobným vývojem, jaký sledujeme u platformních společností, které se snaží uzavřít uživatele do své bubliny, kde je lze snadněji ovlivňovat, procházejí i nejznámější vzdělávací platformy Googlu a Microsoftu. Stále zřetelněji nabývají podoby ekosystému, v němž existuje interoperabilita mezi komponentami, a uživatelé jsou stále méně schopni se z jejich působení vymanit.
Zřetelně můžeme tento vývoj sledovat na současné integraci AI do vzdělávacího ekosystému Microsoftu, jehož součástí jsou (kromě jiného) Teams, Office 365, Minecraft, Khan Academy, a AI zastupuje Copilot.
AI umocněný vzdělávací ekosystém Microsoftu má celou řadu nových funkcí, které umožňují učitelům a žákům využívat generativní umělou inteligenci pro tvorbu obsahu, automatizovanou zpětnou vazbu a další. Mezi nové funkce patří [1]:
Řízené generování obsahu, které učitelům pomůže vytvářet úkoly, plány lekcí, prezentace a další výukové materiály v aplikacích, jako jsou Teams, Word a PowerPoint;
Schopnost sladit obsah s více než 5 miliony vzdělávacích standardů (prostřednictvím repozitáře mezinárodních standardů EdGate);
Generování testů pomocí Copilota ve formulářích, kde lze vytvářet otázky i odpovědi, poskytovat řešení krok za krokem a přiřazovat vytvořené testy třídám v Teams;
Navrhovat zpětnou vazbu od učitele na základě pokroku jednotlivých žáků, výběru aktivit a příslušného zadání, kterou mohou učitelé podle potřeby modifikovat;
Interaktivní pomoc s tvorbou studijních materiálů a řízeným chatem pedagogům i žákům;
Vestavěná rozšíření v podobě AI asistenta, který uživatele provází při práci.
Microsoft také zavádí integraci vzdělávacích dat, která školám umožní využívat vlastní institucionální data tak, aby Copilot mohl generovat užitečnější odpovědi na základě osobních a školních informací. Integrace bude čerpat data z Teams (jako jsou práce v kurzu, úkoly, známky, seznamy tříd ad.) a také ze systémů řízení výuky.
Společnost Microsoft na základě svého nedávného partnerství s Khan Academy rozšiřuje bezplatnou dostupnost Khanmigo pro učitele [2]. Nástroj asistenta učitele s umělou inteligencí bude nyní k dispozici pedagogům i mimo USA (zájemci se mohou registrovat e-mailem a budou upozorněni, až bude nástroj dostupný v jejich regionu).
Nové verze a funkce se připravují. Další informace o vývoji v oblasti inovací vzdělávacího ekosystému Microsoftu najdete na webu Reimagine Education.
Na závěr jen připomínáme, že Microsoft není jediný, kdo na školském ekosystému pracuje. Naši učitelé používají též řešení od Googlu (Classroom, Gemini), které se ubírá podobným směrem. Existuje nemalé množství odborníků, kteří se domnívají, že by se na vývoji podobných plošně používaných výukových nástrojů měl podílet stát, v první řadě s cílem zajistit mutliplatformitu. Neměli bychom dovolit převzetí kontroly nad výukovým využitím technologií (dat generovaných žáky) jednou či dvěma platformami.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.