Hra s nulovým součtem je termín používaný v teorii her. Patří do skupiny her popisujících antagonistické konflikty – co jeden hráč získá, druhý ztrácí. Někdy se místo nulový používá konstantní součet. Podstatné je to, že celek, o který se hraje, je stále stejný. Pro nás velmi zajímavým způsobem tento princip použil David White za účelem vysvětlení dopadu současného vývoje umělé inteligence (AI) na vzdělávání [1].
Občas ten vývoj vyvolává katastrofické představy o budoucnosti lidstva, v níž AI přebere kontrolu nad celou naší lidskou civilizací. To je stav, který nechceme a snad ani nenastane. Nebude to ale zadarmo. Zabránit mu již nelze likvidací AI. Musíme se snažit její vývoj ovlivnit, ale ani to nebude stačit. Lidstvo musí přispět tím, že promění zaběhané způsoby jednání. K tomu bude nutná též určitá změna kompetencí.
David podstatu ukazuje právě na hře s konstantním součtem. Katastrofické scénáře pracují s modelem, v němž je objem potřebných kompetencí konstantní. AI však přebírá stále větší část toho, co dosud dělali lidé. To vede k představě, že se prostor, kde se uplatňují lidé, zmenšuje. Tak to ale nutně být nemusí.
Možná bude na čase změnit zaběhané vnímání existujících kompetencí a v pozadí za nimi vzdělávacích cílů spojené s Bloomovou taxonomií. Již asi nevystačíme s vizualizací v podobě trojúhelníku (pyramidy), kde je kreativita pouhým téměř nedostižným vrcholem. David to ukazuje na následujícím obrázku.
Převrácení Bloomovy taxonomie a odstranění stropu podle Whita [1]
I když je tento nový kompetenční model pravděpodobně ještě nedokonalý, zřetelně ukazuje, kam je třeba napnout síly vzdělávacího systému. Model na obrázku jasně naznačuje, že prostý trojúhelník není pro taxonomii vzdělávacích cílů úplně vhodný. David proto naznačuje, že nejvyšší kreativní oblast může být dále rozšiřována, možná i o něco zcela nového.
Pak ovšem přestává platit představa, že vývoj světa je hra s konstantním součtem, v níž lidstvo soupeří s AI. Pro nás z toho vyplývají dva závěry:
1. Musíme změnit (transformovat) výuku a zaměřit se mnohem více na kreativitu (naše současné kompetenční pojetí jde správným směrem).
2. Budoucnost možná není tak katastrofická, jak ji vidí senzacechtivá média, máme ji stále ve svých rukou.
Připomeňme si na závěr, že výuku se pokoušíme převracet již nějaký čas. Začalo to převrácenou třídou, a pak přišlo převrácené kurikulum, které vlastně převrátilo již i Blooma a ke kreativitě přidalo transfer (vědomostí i dovedností).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.