Kontext: skupina žáků studijního zaměření veřejná správa (16 osob) pracuje společně v předmětu veřejná správa od III. ročníku. Jsou zvyklí na metodu týmové práce, párové vyučování i jiné podobné metody výuky a také na skutečnost, že tento předmět je vyučován vždy v tzv. dvouhodinových blocích. Dobré klima v této skupině vyplývá i ze shodné volby studijního zaměření. Ve skupině není žádný žák se specifickými poruchami učení.
Východiska: uskutečnění takovéto hodiny vychází ze znalosti základních principů týmového vyučování a vybraných metod kooperativního vyučování (podrobněji popsáno níže) a rovněž z určité míry praktických zkušeností z těchto metod výuky
Vybrané metody kooperativního vyučování:
Hlavní vyučovací cíle
Hlavní výchovné cíle
Realizace:
učitel předem připraví zadání práce - modely státního rozpočtu fiktivního státu, kde jsou uvedeny i další ekonomické charakteristiky - úroveň HDP, základní atributy daňové soustavy, ostatní makroekonomické ukazatele popisující momentální situaci v dané ekonomice - míra nezaměstnanosti, inflace apod., záznamové listy pro jednotlivé týmy, kde jsou uvedeny charakteristiky daného ekonomického systému (např. jedná-li se o stát agrární, stát s převažujícím terciárním sektorem, průmyslový stát, jež je člen EU apod.) a kde jsou rovněž uvedeny sociální role jednotlivců, které si mezi sebou rozdělí sami žáci
(role důchodce, bezdětný manuálně pracující, střední podnikatel - ženatý s 2 dětmi, svobodná matka s 1 dítětem apod.)
učitel zajistí vhodný způsob prezentace zadání úkolu(prostřednictvím odpovídající informační a komunikační technologie - nejlépe prostřednictvím dataprojektoru propojeného s notebookem. Je možné však využít i obyčejnou tabuli.
učitel předem připraví účast porotců v hodině (nejlépe 2 učitelé odborných předmětů, které se zadaným tématem souvisí, osvědčili se však i bývalí studenti školy, kteří se školou dále spolupracují a mají k danému tématu blízký vztah). Samotný vyučující je rovněž jedním z porotců.
učitel zajistí rozdělení studijní skupinu na příslušný počet týmů (16 žáků =4 týmy) tak, aby byly složeny ze žáků s odlišnými názory, odlišnými schopnostmi i dispozicemi. Stanoví cíl hodiny a časový harmonogram práce. Seznámí žáky se způsobem prezentace výsledků jejich práce a rovněž s kritérii hodnocení (hodnocení úrovně prezentace, úroveň věcné argumentace, úroveň odpovědí na otázky poroty).
učitel zorganizuje distribuci pracovního materiálu jednotlivým týmům (žáci si mohou
vybrat konkrétní zadání pro tým losováním případně jiným odpovídajícím způsobem)
Členové jednotlivých týmů zkontrolují kompletnost svých pracovních materiálů podle
seznamu, který byl prezentován na počátku hodiny a je stále k dispozici (na plátně,
tabuli...).
učitel zopakuje týmům přesný časovým harmonogram plnění úkolu (je rovněž stále
k dispozici - na plátně či tabuli). Osvědčený model časového rozložení: úvodní část - 10
minut, samostatná práce 35 minut, prezentace 3 minuty,odpovědi na otázky - 5 minut na
každý tým.
učitel ukončí práci týmů v souladu s vyhlášeným časovým harmonogramem
učitel zajistí organizaci prezentace prací jednotlivých týmů (kompletní obsazení týmů
se dostaví k flipchartu, kam připevní návrh řešení svého úkolu, realizují časově omezenou
prezentaci a odpovídají na dotazy)
učitel rovněž koordinuje i práci porotců, kteří mají právo týmu položit celkem 4
otázky
Po ukončení prezentací všech týmů je možné realizovat řízenou diskusi na dané téma
(problematika veřejných financí jako takových, ale i otázky spolupráce v týmu, názory na
přidělené sociální role apod.)
Na závěr porota vyhlásí pořadí jednotlivých týmů
Využité zdroje a pomůcky:
Geoffrey Petty: Moderní vyučování, Portál, Praha 2002, 380 s.
Pracovní listy připravené učitelem (připravené návrhy modelů fiktivních státních rozpočtů, záznamové listy s vyznačením charakteristik států, které jednotlivé týmy budou představovat, a sociální role pro jednotlivce, které si rozdělí mezi sebou sami žáci)
Prezentační archy (minimálně velikosti A5) , barevný fix (každý tým bude mít jinou barvu)
Dataprojektor, notebook, příp. klasická tabule, flipchart (za účelem připevnění prezentačních archů - je možné nahradit klasickou tabulí, kam se prezentační archy připevní)
Výsledky uskutečněného příkladu dobré praxe, shrnutí, zhodnocení
Výsledkem této metody je skutečnost, že si žáci mají možnost vyzkoušet práci v náhodně vytvořených týmech (pracovních skupinách), ověřit si výběr vhodné strategie při vyjednávání o konkrétních problémech s ohledem na rozdílnost přidělených sociálních rolí (nahlížení na problémy z různých úhlů pohledu).
V neposlední řadě je možné předpokládat, že si žáci uvědomí některé závažné aspekty v problematice hospodaření s veřejnými financemi.
Odkazy na kontaktní osobu: i.cerna@oahs.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.