Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | Pro | Top | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hrozí studentům, že opustí školy digitálně negramotní? |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
31 komentářů |
09. 11. 2015 |
8526 |
Anotace | Reakce na současnou polemiku mezi podporovateli změn ve výuce informatiky vedenými zaváděním informatického myšlení (v rámci Strategie digitálního vzdělávání) a odpůrci, k nimž překvapivě patří i česká pobočka ECDL. | Poslední komentář | Pokud mě chcete obviňovat z mlžení, prosím konkrétněji. Takto se nemám k čemu vyjadřovat. |
---|
|
iPad jako iSEN speciálního pedagoga |
 | Jana Matějková |
|
|
|
| |
30 komentářů |
25. 02. 2013 |
21180 |
Anotace | Článek umožňuje nahlédnout pod povrch edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na Speciální ZŠ Poděbrady. Konkrétně se zaměřuje na problematiku využití dotykových tabletů při vzdělávání. Přináší informace o práci otevřené komunity iSen a o kurzech pro veřejnost, učitele i rodiče s tématikou využívání moderních technologií ve vzdělávání a komunikaci. | Poslední komentář | Líbí se mi stanovisko, že \"učitel (...) musí prostě pracovat s tou realitou, která je\". Reaguji na [26] Brdička 27. 02. 2013 22:52.
Jenže debata o tom, jaké používat prostředky (zde tablety) mi připadá velice prospěšná. Protože vybavovat celé třídy nebo dokonce celé školy stejnou technikou (a jistě jen shodou okolností tou široko daleko nejdražší) si možná mohou dovolit školy nejbohatší, ale dle mého osobního názoru zejména školy nejhloupější (nebo, abych nekřivdil, školy zcela ve vleku mimognoseologických vlivů). Reminiscence na interaktivní tabule mi připadají stále živé, a ostatně byly zde i v diskusi připomenuty.
Není to moje parketa, ale budiž -bavme se o cílech použití tabletů (a obecně výpočetní techniky) při vyučování. Odsud to vypadá - při vybavování tříd tím nejdražším možným materiálem - že tím cílem je, aby si nějaký konkrétní dodavatel přišel na své.
Třeba jenom nerozumím učitelům, kteří spoléhají na již hotové, věhlasnou firmou na klíč dodávané aplikace. Opravdu jde o ty aplikace a ne o informace, které skrze ně protékají? Opravdy ty samé informace nedokážou (ti učitelé) prohnat skrz ty studentské tablety pomocí prostředků, které jsou k dispozici a fungují úplně na všem (klasické HTML, JavaScript, HTML5, s pomocí PHP na školním serveru)? |
---|
|
Vzdělávací technologie 21. století - pozvánka na sérii přednášek |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
23 komentářů |
09. 10. 2012 |
11290 |
Anotace | Oznámení o novém předmětu na UK Praha, PedF a pozvánka k účasti učitelské veřejnosti. | Poslední komentář | Záznam poslední 11. lekce kurzu Vzdělávací technologie 21. století ze dne 20.12. - http://youtu.be/54a4BmMPd8M |
---|
|
Vyvolá zmenšování počítačů všudypřítomnost poznávání? |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
22 komentářů |
19. 11. 2012 |
6628 |
Anotace | Vize firmy Intel o dalším vývoji v oblasti výroby integrovaných obvodů, jenž slibuje zásadní zmenšování výpočetních zařízení. Podle indického vývojáře výukových aplikací Abhijita Kadle bude tento vývoj mít značný vliv na vzdělávání. | Poslední komentář | Já určitě od Spomocníka neočekávám články o tom, že je super, když děti společně zapřažené do pluhu zorají pole, zasejí obilí, sklidí, vymlátí ho, namelou mouku a upečou si chleba, který pak sní (projet z waldorfské ZŠ) - to si přečtu jinde. :-D |
---|
|
Bez učitelů se moderní technologie neobejdou |
 | Miloš Kafka |
|
|
|
| |
22 komentářů |
14. 01. 2013 |
9164 |
Anotace | Článek informuje o dvou amerických studiích zabývajících se názory učitelů na vliv a možnosti využití vzdělávacích technologií. | Poslední komentář | Pane Brdičko, děkuji Vám. Stejně jako Vy se snažím poctivě touto problematikou zabývat. A proto bych Vás chtěla poprosit, zda byste mohl vyjmenovat ona rizika, o kterých se zmiňujete (viz \"nejrizikovějším z pohledu dítěte je, když je mu v kontaktu s technologiemi bráněno\"), protože to jsem zatím nikde nenašla. Pokud jste o tom již psal, stačí mi odkaz.
Mimochodem, z Vaší věty \"jak používat technologie vhodným způsobem tak, aby k těmto problémům nedocházelo\" by mohlo vyplývat např. to, že je vhodné využívat technologie tam, kde je nic jiného nemůže nahradit. Na učiteli (vychovateli) je, aby zvážil nutnost jejich použití. Z hlediska neurologie (nejen výše zmíněný článek viz 20. 01. 2013 08:21, ale i např. poslední kapitola v knize Olivera Sackse Zrak mysli) nám může pomoci chápat, co se děje v mozku díky užívání technologií. Doporučuji několikadenní (možná bude stačit i pár hodin) experiment se zalepením jednoho oka. Mnohé to napoví. (Všiml jste si někdy, že struktura i formulace textu psaného rukou a na PC se diametrálně liší?)
A dovolte poslední poznámku: jak už jsem psala v naší mailové korespondenci (zde tedy pro veřejnost jen stručně), naše děti nejsou izolované od zbytku světa. Ale mají mnohem více možností na výběr.
|
---|
|
Cubanovy principy úspěšné reformy školství |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
22 komentářů |
21. 12. 2015 |
4627 |
Anotace | Přehled zásad pro úspěšné zavádění změn do školství známého emeritního profesora Stanfordu, vědce na poli vzdělávacích technologií Larryho Cubana. | Poslední komentář | Abych tu naši trochu \"zaťatou\" při s panem doktorem Kocourkem poněkud odlehčil: Zdá se mně, že tato pře získala postupně poněkud kocourkovský nádech (přirozeně slovo kocourkovský se zde týká bájného/scifistického Kocourkova, aby nedošlo k omylu).
A též chápu dr. Brdičku, že už se mu to nechce vůbec dále číst. Tohle je proto také můj poslední příspěvek v diskusi k tomuto tématu. |
---|
|
Sci-Hub versus Elsevier |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
17 komentářů |
21. 03. 2016 |
8323 |
Anotace | Zpráva o projednávání žaloby podané poskytovatelem placeného přístupu k vědeckým publikacím Elsevier proti online službě kazašsko-ruské studentky Alexandry Elbakyan nazvané Sci-Hub, která porušuje zákonná autorská práva žalobce. Celý spor je dán do souvislosti s technologiemi ovlivňovaným budoucím vývojem světa. | Poslední komentář | Už mě nebaví pořád opravovat opakovaně blokovanou adresu služby Sci-Hub. Zájemce odkážu na příslušný článek Wikipedie, který snad bude mít vždy aktuálně funkční odkaz. Pevně věřím, že se nepodaří tento ojedinělý počin zničit úplně. Sci-Hub na Wikipedii. |
---|
|
Proč je naše poznávání a myšlení zkreslováno? |
 | Anna Lhoťanová |
|
|
|
| |
16 komentářů |
12. 06. 2017 |
5110 |
Anotace | Článek popisuje existující formy kognitivního zkreslení na základě klasifikace vypracované odborníkem na systémové myšlení Busterem Bensonem. Kognitivní zkreslení ovlivňuje vnímání informací a je třeba s ním počítat při zkoumání informační gramotnosti. | Poslední komentář | Jsem bohužel zvyklý se setkávat dost často též s rádoby vědeckým vyjadřováním zastírajícím skutečnost, že toho o podstatě poznávacích procesů, a hlavně jejich ovlivňování, vlastně moc nevíme. Tak trochu jsem pociťoval, že by něco podobného mohlo hrozit panu Koubkovi (podívate-li se zpětně na jeho komentář). V tomto umění existují ale ještě daleko větší borci. U vás, pane Maršáku, jsem nic podobného nazaznamenal.
Nejsem proti skutečné vědě, jen proti "rádoby vědě". A jsme zase u toho, zač mě pan Vávra kritizuje od začátku. Mluvím totiž o dojmu. Exaktní definici "rádoby vědy" nemám. |
---|
|
Vztah empatie a učení |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
16 komentářů |
05. 02. 2018 |
5609 |
Anotace | Seznámení s prací amerického specialisty na projektovou výuku Thoma Markhama, který vysvětluje význam empatie pro učení v souvislosti s nejnovějšími výsledky vědy a vývojem světa. | Poslední komentář | Ad E Kocourek: " V on-line komunikaci máte jasně oddělené a nezávislé subjekty. Chcete-li tvrdit, že on-line komunikující subjekty nejsou nezávislé, jde jen o lhaní si do vlastní kapsy." Tyto subjekty ale tak zcela oddělené a nezávislé asi zase nebudou, když spolu komunikují (byť online) a jsou tudíž součástí informačního systému. Do jisté míry tím může být ovlivňováno jejich myšlení, jejich emoce a potažmo i jejich chování. |
---|
|
Barlowova Deklarace nezávislosti kyberprostoru |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
16 komentářů |
09. 04. 2018 |
2982 |
Anotace | Připomínka celoživotního díla jednoho z otců zakladatelů internetu, který bojoval za ideály svobody slova. | Poslední komentář | Schází jen, aby většina uvěřila, že za všechno špatné může Brusel, a máte to v kapse. O tom, jakou roli při přesvědčování mohou hrát technologie je další článek - To, co Facebook prodává, jste vy. |
---|
|