Anotace | Zkušenosti autora ze zavádění technologií na systémové úrovni vyvolané dlouhodobým studiem problematiky a potvrzené zpětnou vazbou při praktické realizaci projektů touto problematikou se zabývajících. | Poslední komentář | Zajímavé postřehy, ale divil bych se, kdyby na někoho zapůsobily jako argumenty.
Ad 2) \"Učitel je jediná osoba, která má za úkol děti naučit technologie používat pro učení, jako smysluplný pracovní nástroj, pro svůj další rozvoj.\" -- Pro svůj další rozvoj, to je tak vágní, že to stěží lze rozporovat. Jako pracovní nástroj, to ano. Ale používat technologie pro učení? Učitel kterého předmětu má tohle za úkol? A který učitel ví, jak se to dělá? Ale souhlasím, že by bylo krásné, kdyby zrovna tohle ty studenty někdo naučil.
Ad 3) Nepochopení zvyklostí a kultury mladé generace samozřejmě vede k závažným mezigeneračním konfliktům, to věděli už staří Římané. S tím se nedá nic dělat, to neřešte.
Nějaká ta opatření proti snižování relevance školy v očích dospívající generace by se jistě hodila, ale to byste musel radikálně reformovat společnost, a začít odshora. Jakékoli pinožení kolem technologií na školách bude pro studenty pod jejich prahem vnímání, přehlušeno těžkým kalibrem reality, ve které žijí.
Ad 4) Nerovnost vzdělávacích příležitostí nevzniká s technologiemi, existovala už dřív (ani na učebnice neměl každý, ani na cestu do školy). A jak tu nerovnost chcete odstranit - má škola koupit počítač těm studentům, kteří si ho nekoupí sami? A až ho zničí či prodají, tak druhý? A třetí?
Výrazně větší nerovnost vzdělávacích příležitostí, nežli ta související s technologiemi, vyplývá - jak správně píšete -z socioekonomického statutu rodiny, a také z priorit té která rodiny.
Ad 5) Interaktivní tabule jsou hlavně typickým příkladem nerozumného financování školství. Většina činností podporovaných interaktivními tabulemi by se dala implementovat jinými technologiemi za zlomek té ceny. Jo a na frontální výuce není apriori nic špatného. Pokud někdo cítí potřebu se přesunout k individuální výuce zaměřené na žáka, ať se přesune. Ale až to přijde befelem z ouřadu, nastane ve školství (další) pohroma. Nevadí, školství už je na pohromy zvyklé.
Ad 6) \"Je třeba výzkumných šetření, experimentů a pilotních projektů v této oblasti. Do doby zveřejnění výsledků musíme být obezřetní.\" -- Ále kdepak! Výzkumy a experimenty nezaškodí, ani publikace případných výsledků, ale zkoumat, experimentovat a publikovat může každý učitel (a každý student, a každý rodič, a vůbec každý) - proč a nač čekat?
Používání technologií, ba dokonce ani dlouhotrvající monotónní a nevyvážené používání technologií vynucené (či doporučené) školou nemůže u studentů vyvolat zdravotní problém větší nežli to, co studenti s technologiemi činí z vlastního rozhodnutí, a co by činili, i kdyby škola hned dnes lehla popelem. |
---|