Metodický portál RVP - Spomocník
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS

Doporučujeme

Kobří efekt plošného testování

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zamyšlení nad možnostmi zavádění na faktech založené školské politiky v podobě ověřování vzdělávacích výsledků, specificky plošného testování žáků v uzlových bodech, jak ho plánuje naše Strategie 2030+.
Autor Bořivoj Brdička

Rezidenti po deseti letech

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Desetiletý vývoj přirovnání učitelů k digitálním rezidentům či návštěvníkům v podání anglického profesora Davida Whita. Zahrnuje i souvislost s povinným přechodem na distanční formy výuky v minulém roce.
Autor Bořivoj Brdička

Nová pedagogika pro hluboké učení podle Fullana

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Základní informace o práci kanadského konzultanta vlád ve věci reformy školství, který zanedlouho vystoupí na naší konferenci Úspěch pro každého žáka.
Autor Bořivoj Brdička

20 věcí, na kterých opravdu záleží nejen v malé revizi RVP ZV

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Na čem opravdu záleží v malé revizi RVP ZV? Není to konkrétní předmět, jeho obsah či časová dotace. Jde o mnohem zásadnější věci, o principy, jejichž zvládnutím budeme připraveni i na revizi velkou.
Autor Jaroslav Mašek

10 tipů, jak naučit žáky být digitálními minimalisty

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Digitální minimalismus lze zcela bez nadsázky považovat za základní pilíř digitální gramotnosti. Co znamená digitální minimalismus, jak se stát digitálním minimalistou a především, jak udělat digitální minimalisty ze žáků, se dozvíte v tomto článku.
Autor Jaroslav Mašek

Digitální wellbeing pro Strategii 2030+

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Zpráva o stavu porozumění podstatě digitálního wellbeingu v souvislosti s počátkem činnosti pracovní skupiny, která bude toto téma řešit v rámci projektu Partnerství. Hlavním jejím cílem je podpořit realizaci naší státní školské Strategie 2030+.
Autor Bořivoj Brdička

Největší chyby učitelů v online výuce

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Jaké jsou největší chyby, které dělají učitelé v online výuce? Odpověď hledá autor ve svých vlastních chybách a zamýšlí se též nad způsoby, jak se z těchto chyb poučit.
Autor Jaroslav Mašek

Dokáže koronavirus zavést technologie do výuky skokem?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Přehled prvních zkušeností škol nucených z důvodů uzavření přejít na online výuku. Zatím jen z výběrových mezinárodních škol. Jistě jsou mimořádně zajímavé i pro nás.
Autor Bořivoj Brdička

Revize vzdělávání z pohledu technologií

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Studie ozřejmující potřebu realizace revizí našich rámcových vzdělávacích programů a věnující se souvislostem s digitálními technologiemi.
Autor Bořivoj Brdička

Laterální čtení

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Množství textů na internetu vyžaduje i změnu způsobu čtení. Řešením problému s ověřováním informací by mělo být laterální, hyperlinkové a hashtagové čtení, které se odlišuje od klasického čtení vertikálního.
Autor Ludmila Kovaříková

Odpor vůči ovlivňování lidí online podle Williamse

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zpráva o knize vědce a bývalého specialisty Google na reklamní strategie vysvětlující postupy platformních systémů disponujících umělou inteligencí používané k ovlivňování uživatelů vyzývající k odporu.
Autor Bořivoj Brdička

Čínská cesta k umělým učitelům

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Popis aktivit čínské společnosti Squirrel AI, která je na nejlepší cestě nabídnout žákům aplikaci učící u zkoušek potřebné znalosti s pomocí umělé inteligence lépe než skutečný učitel.
Autor Bořivoj Brdička

Proč mobily ve škole používat

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Druhá část dvoudílné přehledové studie zkoumající důvody pro to, jak s mobily ve školách zacházet.
Autor Bořivoj Brdička

Foggův model ovládání lidí technologiemi

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek vysvětluje vývoj a podstatu postupů, které jsou používány v rámci současných, na sociální sítě orientovaných aplikací, snažících se s pomocí strojového učení ovlivňovat uživatele.
Autor Bořivoj Brdička

Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů DigCompEdu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Zpráva o publikování českého překladu evropského dokumentu popisujícího digitální kompetence pedagogů, jehož součástí jsou i standardy, které mohou být použity k sebehodnocení a budou mít vliv na definování profilu uchazečů o učitelské povolání.
Autor Ondřej Neumajer

Vzdělávání ve věku komplexity

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Úvod do studia vývoje světa v podobě komplexního systému a jeho vlivu na školství v souvislosti se vzdělávacími technologiemi.
Autor Bořivoj Brdička

Internet nás zavádí na scestí!

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Druhý článek věnovaný britskému umělci a zároveň odborníkovi na technologie Jamesi Bridlemu. Tento článek se zabývá novým fenoménem YouTube, a sice masivním publikováním videí zdánlivě určených dětem, ale ve skutečnosti je zneužívajících.
Autor Bořivoj Brdička

Muskův Neuralink

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Druhý díl seriálu o současném stavu vývoje technologií stimulace lidského mozku, které mají souvislost s učením. Tento díl je založen na zprávě blogera Tima Urbana, která popisuje nejnovější projekt známého investora Elona Muska. Dozvíte se v něm, čeho budou tyto technologie ve spolupráci cloudovou umělou inteligencí v dohledné době schopny.
Autor Bořivoj Brdička

Od kultury konektivity k platformním společnostem

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Představení vrcholné představitelky holandské vědy José van Dijck, která se zabývá sociálními médii a digitální kulturou. Seznámení s obsahem jejího vystoupení na konferenci internetových vědců v Berlíně s diskuzí závěrů snažících se zmapovat, které síly v současnosti řídí internet.
Autor Bořivoj Brdička

Standardy ISTE 2016 pro žáky

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Překlad dokumentu známé americké společnosti ISTE (International Society for Technology in Education), který popisuje potřebnou úroveň výstupních kompetencí žáků v oblasti digitálních technologií.
Autor ISTE

Desatero SKAV a technologie

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek se zabývá tím, jak lze z pohledu informatika vnímat stěžejní chartu Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) Desatero o vzdělávání, která je dokumentem popisujícím základní principy, které se všichni členové této organizace (včetně JŠI) zavazují dodržovat a prosazovat.
Autor Bořivoj Brdička

Tiché poznání v online světě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Analýza role měkkých, nekognitivních a tichých složek poznání založená na modelu japonského vědce Kanuky (SECI) a aktuální práci britsko-norského týmu doktorandů, který zkoumá možnosti přenosu tichých poznatků online. To vše v souvislosti s našimi neustále se opakujícími pochybnostmi, zda jsou důležitější znalosti, či kompetence.
Autor Bořivoj Brdička

Jsme díky internetu hloupější nebo chytřejší?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek navazuje na předchozí vzpomínku na 70. výročí publikování eseje „Jak máme myslet“ Vannevara Bushe a snaží se odhalit dopad, který má jeho snaha oprostit člověka od nutnosti pamatovat si vše pro naši internetovou současnost.
Autor Bořivoj Brdička

Pracovat nahlas

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Vysvětlení pojmu, který popisuje formu online sdílení výsledků práce a má hodně blízko k příbuzné vlastnosti online odborníků včetně učitelů, a sice k návodnosti. Článek je příspěvkem k Týdnu otevřeného vzdělávání 2015.
Autor Bořivoj Brdička

Online spolupráce jako kompetence pro 21. století

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
První ze dvou článků pojednávajících o současném vývoji ověřování kompetencí pro 21. století, konkrétně o kolaborativním řešení problémů online, kterým se zabýval MOOC kurz ATC21S. Obsahuje praktické ukázky aplikací, které jsou k těmto účelům využívány. Naznačuje, jak by mohl vypadat modul, který bude ke stejným účelům zařazen do výzkumu OECD PISA 2015.
Autor Bořivoj Brdička

Meritokracie a topokracie v propojeném světě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zpráva o výzkumu vědců z MIT publikovaném v Nature, který se zabývá procesem ohodnocování tvůrců původních produktů (zboží, myšlenek) i jejich zprostředkovatelů ve světě propojeném počítačovými a sociálními sítěmi.
Autor Bořivoj Brdička

Teoretické možnosti kombinovaných forem vzdělávání

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Třetí díl seriálu o kombinovaných metodách výuky zabývající se teoretickými aspekty této problematiky, jež je nezbytné pochopit dříve, než je možné se pokoušet tyto postupy zavádět v praxi.
Autor Bořivoj Brdička

Učitel jako online kurátor

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Informace o nové náplni práce učitele v online prostředí a seznámení s několika osobnostmi, které lze označit za vynikající kurátory.
Autor Bořivoj Brdička

Má převrácená třída smysl?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Přehled současného vývoje poznatků v oblasti implementace metodiky převrácené třídy, k němuž dospěla komunita učitelů Flipped Learning Network spolu s pozvánkou na Den převrácené třídy.
Autor Bořivoj Brdička

Rizika spojená s technologiemi podle Rosena

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Studie problematiky rizikových faktorů využití technologií ve výuce shrnující výsledky výzkumů, myšlenky a návrhy na řešení známého psychologa California State University Larry Rosena.
Autor Bořivoj Brdička

Technologie vrací pedagogiku tam, kde vždy měla být

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pokračuje v odhalování vlivu otevřenosti zprostředkované technologiemi na fungování škol a zabývá se též ovlivňováním samotné pedagogiky podle profesora vzdělávacích technologií Davida Whita z Oxfordu.
Autor Bořivoj Brdička

Problémy standardizace podle Socola

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zpráva o mimořádně zajímavém americkém učiteli, který má co říci k problematice standardizace a ověřování výsledků výukového procesu. Jeho myšlenky jsou pro náš současný proces nastavování školské politiky velmi důležité.
Autor Bořivoj Brdička

Jak roste oddenek?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Stručný výtah z článku D. Cormiera Rhizomatic Education: Community as Curriculum, v němž autor buduje koncept tzv. „oddenkového“ učení – jako protikladu hierarchizovaného „stromového“ učení.
Autor Karel Zavřel

Co vidíme v díře ve zdi?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
První díl článku popisujícího dílo profesora Sugata Mitry, který dlouhodobě experimentuje se samostatným využitím počítačů dětmi za účelem poznávání. Tento díl se věnuje počáteční fázi výzkumu v podmínkách chudinských čtvrtí v Indii i jinde na světě. Výsledky je možno považovat za značně překvapivé.
Autor Mgr. Martin Rusek

Difuze technologií ve škole 21. století

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Studie popisující inovační proces integrace vzdělávacích technologií do výuky na úrovni učitele, vzdělávacího programu a celé školy.
Autor Bořivoj Brdička

Konektivismus - teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Studie vysvětlující základní myšlenky nové didaktické teorie zvané konektivismus, s níž přišli George Siemens a Stephen Downes a dosud nebyla všeobecné uznána.
Autor Bořivoj Brdička

Bloomova taxonomie v digitálním světě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá modifikací známé Bloomovy taxonomie, jež je základem moderních výukových metod, v prostředí ovlivněném technologiemi.
Autor Bořivoj Brdička
Celkem: 37