Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | Pro | Top | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standardy ISTE 2016 pro žáky |
 | ISTE |
|
|
|
| |
2 komentáře |
05. 09. 2016 |
8632 |
Anotace | Překlad dokumentu známé americké společnosti ISTE (International Society for Technology in Education), který popisuje potřebnou úroveň výstupních kompetencí žáků v oblasti digitálních technologií. | Poslední komentář | Pro úplnost (a pro případné vlastní studium) je třeba dodat, že existují i další podobné aktuální aktivity směrem ke standardizaci schopností technologie využívat: - K–12 Computer Science Framework vyvinutý pod vedení americké Association for Computing Machinery - EU e-Skills for growth and jobs (politika Evropské komise) |
---|
|
Desatero SKAV a technologie |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
8 komentářů |
07. 03. 2016 |
7593 |
Anotace | Článek se zabývá tím, jak lze z pohledu informatika vnímat stěžejní chartu Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) Desatero o vzdělávání, která je dokumentem popisujícím základní principy, které se všichni členové této organizace (včetně JŠI) zavazují dodržovat a prosazovat. | Poslední komentář | Zdá se, že jsme na tom vlastně docela stejně. Budeme sedět pěkně v teple a "poukazovat"! Nebo se snad, pane Kocourku, chystáte jít natahovat ostnaté dráty osobně? Není i to sociální inženýrství? |
---|
|
Finové opět reformují školství – ruší předměty a intenzivně zavádějí digitální technologie |
 | Ondřej Neumajer |
|
|
|
| |
11 komentářů |
29. 02. 2016 |
9816 |
Anotace | Nová reforma školství zahájená v roce 2015 ve Finsku přináší revoluci, o jejíž základech se v Česku zatím příliš nediskutuje. Článek se snaží upozornit na skutečnost, že jedním z klíčových prvků této reformy je změna uskutečňovaná prostřednictvím digitálních technologií – ty mohou hrát v učení a vzdělávání několik důležitých rolí. | Poslední komentář | S ohledem na komentáře č. 9 a 10 byl upraven text článku (označeno hvězdičkou). Děkujeme za upozornění. |
---|
|
Tiché poznání v online světě |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
7 komentářů |
08. 02. 2016 |
7223 |
Anotace | Analýza role měkkých, nekognitivních a tichých složek poznání založená na modelu japonského vědce Kanuky (SECI) a aktuální práci britsko-norského týmu doktorandů, který zkoumá možnosti přenosu tichých poznatků online. To vše v souvislosti s našimi neustále se opakujícími pochybnostmi, zda jsou důležitější znalosti, či kompetence. | Poslední komentář | K dalšímu studiu: Connie Malamed - Strategies For Tacit Knowledge Transfer |
---|
|
Jsme díky internetu hloupější nebo chytřejší? |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
|
11. 06. 2015 |
7348 |
Anotace | Článek navazuje na předchozí vzpomínku na 70. výročí publikování eseje „Jak máme myslet“ Vannevara Bushe a snaží se odhalit dopad, který má jeho snaha oprostit člověka od nutnosti pamatovat si vše pro naši internetovou současnost. | Poslední komentář | |
---|
|
Pracovat nahlas |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
11 komentářů |
09. 03. 2015 |
7615 |
Anotace | Vysvětlení pojmu, který popisuje formu online sdílení výsledků práce a má hodně blízko k příbuzné vlastnosti online odborníků včetně učitelů, a sice k návodnosti. Článek je příspěvkem k Týdnu otevřeného vzdělávání 2015. | Poslední komentář | O fenoménu "pracovat nahlas" na základě blogového příspěvku Sahany Chattopadhyay (http://goo.gl/l4plfM) referuje Scio (https://goo.gl/qQGy7v). |
---|
|
Pohádka o technologické reformě školství |
 | Thomas C. Reeves |
|
|
|
| |
1 komentář |
13. 01. 2015 |
5972 |
Anotace | Zamyšlení nad postupem zavádění technologií do výukového procesu s návrhem řešení prostřednictvím zapojení moderních metod výzkumu. | Poslední komentář | Asi tušíte, že jsem tento článek nevybral náhodou. V těchto dnech ministerstvo rozhoduje o tom, jak bude vypadat realizace naší Strategie digitálního vzdělávání. Do konkurzu na koordinátora SDV jsem se nepřihlásil, necítím se být dostatečně vybaven manažerskými schopnostmi. Přesto jsem očekával, že mě (jako spoluautora) třeba pozvou do konkurzní komise. Nakonec, asi nenajdete nikoho, kdo by o problematice psal více (Vzdělávací technologie na začátku roku 2015). Nestalo se!
Je zřejmé, že vše, co se bude dít, budeme alespoň zpovzdálí bedlivě sledovat nejen z pohledu doporučení, která předkládá Tom Reeves. V duchu si říkám, že u nás možná i dobře míněná snaha podpořit Strategii vědeckým zkoumáním faktorů potřebných změn nemusí být snadná. Každý výzkum může být jen tak kvalitní, jak dobří jsou ti, kdo ho dělají.
Jen ještě připomínám, že před časem jsme publikovali ještě jeden text, který by bylo možné chápat jako doporučení pro nasměrování Strategie a výzev OP VVV - Americká podpora vzdělávacích technologií tahem. |
---|
|
Online spolupráce jako kompetence pro 21. století |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
7 komentářů |
01. 09. 2014 |
9754 |
Anotace | První ze dvou článků pojednávajících o současném vývoji ověřování kompetencí pro 21. století, konkrétně o kolaborativním řešení problémů online, kterým se zabýval MOOC kurz ATC21S. Obsahuje praktické ukázky aplikací, které jsou k těmto účelům využívány. Naznačuje, jak by mohl vypadat modul, který bude ke stejným účelům zařazen do výzkumu OECD PISA 2015. | Poslední komentář | Utekly 3 roky, a konečně jsme se dočkali výsledků. Jsme celkově průměrní, rozdíly mezi žáky i školami jsou velké: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Vysledky-PISA-2015-Tymove-reseni-problemu |
---|
|
Meritokracie a topokracie v propojeném světě |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
1 komentář |
10. 02. 2014 |
10070 |
Anotace | Zpráva o výzkumu vědců z MIT publikovaném v Nature, který se zabývá procesem ohodnocování tvůrců původních produktů (zboží, myšlenek) i jejich zprostředkovatelů ve světě propojeném počítačovými a sociálními sítěmi. | Poslední komentář | Zajímavý článek Curtise Ogdena z Interaction Institute for Social Change rozšiřující problematiku o další pohledy s odkazy na materiály vhodné pro hlubší studium - Network Development as Leverage for System Change. |
---|
|
Teoretické možnosti kombinovaných forem vzdělávání |
 | Bořivoj Brdička |
|
|
|
| |
1 komentář |
09. 12. 2013 |
9829 |
Anotace | Třetí díl seriálu o kombinovaných metodách výuky zabývající se teoretickými aspekty této problematiky, jež je nezbytné pochopit dříve, než je možné se pokoušet tyto postupy zavádět v praxi. | Poslední komentář | V zahraničí se hodně cituje 6 Models of Blended Learning, který má pěknou infografiku na http://www.learndash.com/6-blended-learning-models-infographic/. |
---|
|