Když jsme před rokem informovali o existenci teoretického modelu TPCK (Technological Pedagogical Content Knowledge) popisujícího základní strukturu potřebných znalostí učitelů (viz Integrace technologií podle modelu TPCK), bylo zřejmé, že naplnění jím definované struktury konkrétním obsahem bude nějakou dobu trvat a dá hodně práce. Dnes již je možno konstatovat, že právě této činnosti se věnuje hned několik pracovišť, a to nejen ve Spojených státech. Jednu takovou aktivitu nedávno popisoval článek o projektu Judi Harris z College of William & Mary ve Virginii (viz Katalog výukových aktivit podle modelu TPCK), na další se podíváme tentokrát.
Jde o projekt Ministerstva školství státu Delaware, jehož cílem bylo vyhodnotit schopnost učitelů matematiky pracovat ve výuce s technologiemi. Kromě jiného bylo záměrem též blíže ozřejmit požadavky pro udělování učitelských licencí na území tohoto státu. Do projektu byl zapojen tým odborníků z marylandské Salisbury University (viz výzkumná zpráva Grotha a kol. ve Zdrojích) a skupina učitelů místních základních státních škol. Postup byl založen na kvalitativních metodách hodnocení a vycházel kromě modelu TPCK z výsledků několikaleté výzkumné práce týmu specialistů z kalifornské dívčí Mills College, který pod vedením Catherine Lewis popsal metodu odborného růstu učitelů zvanou Lesson Study (analýza výukové jednotky).
Metodika Lesson Study vychází původně z poznatků převzatých z japonských škol, kde je pravidlem, že učitelé na přípravě svých lekcí vzájemně spolupracují. Tato spolupráce, je-li aplikována komplexně a dlouhodobě, vede k soustavnému odbornému růstu učitelů. Ve skutečnosti totiž kolektiv lekce nejen připravuje, ale též hodnotí výsledky a doporučuje úpravy postupu vedoucí ke zlepšení. Projekt Delaware šel ještě o krok dále, když do procesu spolupráce na vývoji výukových lekcí zapojil též odborníky z blízké univerzity.
Schematicky je proces kombinující Lesson Study s TPCK (LS‑TPCK) pro vývoj lekcí a budování úložiště případových studií disponujícího i celou řadou dalších materiálů naznačen na následujícím obrázku.
1. Segment lekce
|
2. Hlavní výukové aktivity
|
3. Předpokládané reakce žáků
|
4. Poznámky k metodickému postupu
|
1. Název postupné části lekce charakterizující prováděnou výukovou aktivitu (např. skupinová práce, diskuze celé třídy apod.).
2. Detailní popis příslušné aktivity včetně úkolů, které žáci dostanou.
3. Popis očekávaných reakcí žáků – co pro ně bude lehké, co obtížné apod.
4. Popis aktivit učitele včetně doporučených upozornění pro žáky, kladených otázek, záležitostí hodných pozornosti apod.
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025