Úvodní stránka
Přehled článků
Odkazník
Metodická pomoc
O Spomocníkovi
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Jak souvisí Web 2.0 a škola 2.0

Ikona informativni

Jak souvisí Web 2.0 a škola 2.0

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Článek srovnávající rozdíly mezi webem 1.0 a webem 2.0 s reformovanými a nereformovanými školami.
Klíčová slova: web 2.0, škola 2.0, vzdělávací technologie

Text článku:

Dovolím si vypůjčit pár myšlenek z jednoho příspěvku v blogu Steva Hargadona –známého propagátora reformy školství založené na využití vzdělávacích technologií. V článku velmi výstižně popisuje souvislosti mezi dnes tolik populárním Webem 2.0 a současným vývojem školství, které spěje k něčemu, co může být analogicky označováno jako škola 2.0. Hlavní myšlenkou, stojící v pozadí, je pro autora objevné zjištění, že charakteristika změny mezi Webem 1.0 a 2.0 je vlastně úplně stejná jako současná proměna školy 1.0 na 2.0. Podstatu věci vystihují následující obrázky:

skola 2.0 skola 1.0


Web 1.0 skutečně svou funkcí velmi připomíná tradiční metody vzdělávání, které jsou po dobu stovek let zafixovávány v našich myslích. Informace zde přecházejí jednosměrně od autora k uživatelům, podobně jako byly tradičně předávány znalosti od učitele k žákům. Tento způsob dokonale odpovídá industriálnímu modelu vzdělávání dob minulých, kdy se vyráběly v masovém měřítku stejné výrobky a všechny děti procházely ve škole stejným výukovým procesem se stejnými postupy a výukovými materiály. Tak jako není možné kompletně přestat používat Web 1.0, nelze ani v budoucnosti zcela zavrhnout veškeré tradiční postupy. Technické možnosti a prostředí, v němž se učení odehrává, se však v poslední době tak jako tak rychle mění a obohacuje.

Web 2.0 přináší zcela nové možnosti navázání vztahů mezi jednotlivci i obchodními partnery. Vyvolává nové modely myšlení, jež využívají přímou konverzaci a nejsou závislé na autoritě, ať už se jedná o vztah zákazníka k obchodníkovi nebo žáka k učiteli. Zákazník může kontaktem s jinými zákazníky získat daleko věrohodnější informaci než od vlastního prodejce či poskytovatele služeb, žák si může najít vlastním cílům mnohem lépe odpovídajícího rádce než je právě přidělený učitel. Vzdělávání touto cestou se uskutečňující je neobyčejně efektivní. Přestože ve skutečnosti z pohledu pedagogiky jako vědy nepřinášejí technologie nic, co by nebylo alespoň teoreticky známo již dávno, praktický dopad na prostředí, v němž se učení odehrává, je obrovský. Díky tomu je někdy didaktický model, který popisuje vzdělávání v prostředí Webu 2.0 nazýván konektivizmem (viz George Siemens - Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age). Běžná současná praxe však má ke škole 2.0 většinou zatím hodně daleko. Měli bychom rychle přijít na to, jak tento nový model prakticky aplikovat - dříve, než se naše stávající školy stanou zbytečnými.

Vypadá to tak, že současné technologie jsou schopny transformovat naši kulturu i podnikání. Mají dostatečný potenciál dramaticky změnit též náš přístup k učení.
zdroj:
Steve Hargadon - The Web 2.0 and School 2.0 Connection, April 24, 2007
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 11. 05. 2007
Zobrazeno: 1070krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Jak souvisí Web 2.0 a škola 2.0. Metodický portál: Články [online]. 11. 05. 2007, [cit. 2016-09-25]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11991/JAK-SOUVISI-WEB-20-A-SKOLA-20.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.