Slovní spojení "Learning management systems", které je v názvu článku, můžeme přeložit jako "systém pro řízení a kontrolu výuky" či jako "systém pro správu výuky". Learning management systems (dále jen LMS) jsou nezřídka pokládány za důležitou součást ryze e-learningových ale i kombinovaných studijních programů. Tento pohled je z hlediska řízení a kontroly výuky oprávněný, avšak z hlediska procesu učení je přinejmenším diskutabilní.
Systémy jako WebCT, Blackboard a Desire2Learn mají svůj přínos především v oblasti organizace, a to díky administrativním nástrojům a prostředkům pro tvorbu a správu obsahu. Bohužel i organizační stránka LMS bývá zdrojem problémů. Často např. pozorujeme, že úspěšnost kurzu je hodnocena na základě snadno dostupných kvantitativních ukazatelů - vyšší váhu přikládáme údajům o počtu registrovaných studentů a počtu stránek, které navštívili. Tyto údaje jsou pak často pokládány za hlavní indikátory úspěšnosti. Takové hodnocení vychází z milného předpokladu, že studenta stačí pouze "vystavit" obsahu a výsledky se dostaví.
Nedostatky LMS
Pro některé aspekty výuky je nasazení LMS vhodným řešením (evidence žáků, jejich postupu a výsledků), avšak učení samotné je jiné, nejde totiž o to, být řízen. Učení je mnohotvárný, někdy až chaotický proces, který by měl být plně v rukou studenta a učitele. Nástroje které jsou dnes používány do značné míry předurčují způsob, resp. cestu jakou bude dosahováno výukových cílů. LMS totiž v podstatě diktují základní směry interakce. První reakce studentů na LMS jsou tak v mnoha případech negativní, protože musejí nejprve řešit, jak vlastně systém pracuje a kde vůbec získat informace, které potřebují. Zmatek, který pak nastává je způsoben hlavně dvěma nedostatky LMS:
Jednostranné nástroje limitují možnosti volby. Rozmanitost, resp. modularita nástrojů a voleb je nezbytná. V mnoha případech se stává, že učitel není schopen realizovat návrh kurzu dle svých představ díky omezením systému. LMS tak v podstatě determinuje jeho činnost. Obecný požadavek je ale opačný - nejprve potřeba učitele, potom volba nástroje.
Jak zkvalitnit LMS?
V zájmu zvýšení efektivity by měly tvůrci LMS zohlednit níže uvedené připomínky:
Záměrem je dát uživateli kontrolu nutnou pro efektivní plnění výukových cílů tak, aby bylo možné i překročení požadavků. Člověk se učí chaoticky na základě zájmu, kontextu, potřeb a aplikovatelnosti naučeného a to by měly LMS respektovat.
V současnosti jsme bohužel svědky toho, jak se tradiční frontální model výuky transformoval i do on-line systémů. Instruktivní, lineární a jednosměrný přenos poznatků není příliš vhodný, zvláště v dnešní informačně přesycené společnosti. Nicméně tyto negativní jevy mohou být eliminovány realizací následujících opatření:
Závěrem
Přestože LMS mají mnoho nevýhod, nemáme v současnosti dostatek jiných nástrojů, dostupných většině učitelů, které by umožňovaly aspoň to, co LMS. V zásadě jsou dvě možnosti řešení tohoto stavu:
Dokud se jednou z naznačených cest nevydáme, LMS se budou vyvíjet ve stejném duchu, upevní svou roli a ovládnou e-learning. Hlavní nebezpečí spočívá ve snaze většiny LMS platforem ovlivňovat či určovat trendy ve vzdělání tak, aby "zapadlo" do struktury jejich systémů. Distributorům LMS jde samozřejmě především o zisk. Úspěch jejich politiky je založen na přesvědčování zákazníka o tom, že prezentovaný systém je právě to, co potřebuje. Lze jistě namítnout, že se konkrétní učitel vždy může rozhodnout, zda vůbec, popř. jaký systém, resp. software ve výuce využije, ale představa této svobody je naivní, zvlášť vzpomeneme-li si např. na náš domácí projekt INDOŠ či smlouvu o porozumění uzavřenou mezi MŠMT a Microsoftem.
Odbornost učitelů v oblasti ICT stále roste. Osvojují si mnohé technologie a již dnes vlastní výtvory využívají pro podporu výuky. Začínají se též sdružovat a spolupracují na rozsáhlejších projektech nezávislých na firmách a budovaných vlastními silami na otevřených standardech. Příkladem toho je např. systém Moodle (viz odkaz), který vyvíjejí učitelé z mnoha zemí (u nás je to např. Mgr. Mudrák). Jsem přesvědčen, že tato cesta, doplněná o vyšší angažovanost vysokoškolských odborníků, je schůdná a jediná možná, protože jejím cílem není zisk finanční ale výchovně vzdělávací.
Odkazy:
WebCT - http://www.webct.com/
Blackboard - http://www.blackboard.com/
Desire2Learn - http://www.desire2learn.com/welcome.html
Moodle - http://www.moodle.cz/
zdroj: George Siemens - Learning Management Systems: The wrong place to start learning
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.