Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Bude se jednou vzdělávání odehrávat na Facebooku?
Odborný článek

Bude se jednou vzdělávání odehrávat na Facebooku?

6. 10. 2011 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Informace o nejnovějším vývoji Facebooku v souvislosti se vzděláváním.

Dne 22. září se v San Franciscu konala tzv. „vývojová“ konference Facebooku F8. Pro nás zajímavou zprávu o ní na svém hlavním blogu Hack Education podává mimořádně zajímavá propagátorka vzdělávacích technologií, autorka, novinářka a moderní učitelka Audrey Watters. Podívejme se, co píše.

Přestože v mottu konference, které obsahovalo hned několik sloves (Read. Watch. Listen.), chybělo „vzdělávej se!“, neznamená to, že by se Facebook oblasti vzdělávání vyhýbal. Díky velkému množství uživatelů se jedná o prostředí značně přitažlivé pro firmy vyvíjející různé aplikace. Těch výukových je stále více.

Tak třeba Hoot.me dovoluje studentům vytvářet skupiny navzájem si pomáhající s přípravou na výuku a hlavně na testy. K dispozici mají videokonferenční systém, chat s podporou vkládání matematických výrazů, sdílení displeje a další funkce. Dříve uskutečněná setkání je možné prohledávat, což umožňuje zjistit, zda právě zkoumaný problém již nebyl vyřešen. V případě potřeby je možné uskutečnit i neveřejné setkání – třeba v rámci vlastní třídy s vlastním učitelem.

Jinou zajímavou aplikací je Inigral, jež disponuje významnou podporou Nadace Melindy & Billa Gatesových. Jedná se o nástroj využívaný především vysokými školami určený k podchycení zájmu studentů o školu. Komunikace zde probíhá v uzavřeném a kontrolovaném prostředí, do něhož se nikdo bez ověření totožnosti nedostane. Nevhodný obsah je filtrován.

Specializovaný kalifornský producent výukových programů Kno na konferenci oznámil spuštění nové aplikace, s jejíž pomocí se mohou studenti dostat ke svým učebnicím přímo na Facebooku. Rozumějte správně – mluvíme o placených elektronických verzích učebnic. Podobné činnosti se věnuje též prodejce (či pronajímatel) el. učebnic a kurzů Chegg, jež umožňuje uživatelům též sdílet a komentovat své výukové výsledky.

Dalším v řadě amerických firem obracejících svůj zájem k Facebooku je Grockit. Podniká v oblasti přípravy žáků na různé druhy zkoušek. Sociální síť využívá k podpoře spolupráce svých uživatelů přímo během učení. Na důkaz správnosti tohoto svého zaměření nedávno publikoval závěry výzkumu (An Experiment in Group Study), který jasně ukazuje, že online propojení během studia prodlužuje dobu této činnosti věnovanou, což má pozitivní vliv na výsledky.

Obliba sociálního prostředí mezi mladými lidmi působí jako katalyzátor na firmy, jež zde vidí možnost uplatnění. Není divu. Poslední statistiky říkají, že počet uživatelů Facebooku již přesáhl 750 milionů. Nejnovější zpráva z dílny výzkumné a poradenské agentury Nielsen (The Social Media Report) navíc ukazuje, že lidé (ve Spojených státech) svůj čas strávený na internetu rozdělují takto: 22.5% sociální sítě a blogy, 9.8% hraní; 7.6% email, 4.4% video, 4.3% posílání zpráv, 4% hledání informací atd. Mezi sociálními sítěmi pak hraje prim především Facebook (62%).

Facebook dává firmám v tomto prostředí podnikajícím jedinečnou možnost zjišťovat, o co se jejich potenciální zákazníci zajímají a těmto zájmům svou nabídku přizpůsobovat. Dozví se zde, co mladí lidé čtou, na jaké filmy se dívají, jaký sport sledují, jakým způsobem reagují na to, co čtou, poslouchají, dělají jejich přátelé. Nejnovější aktualizace služeb Facebooku (tzv. Social Graph) bude tyto možnosti ještě vylepšovat.

AntiFacebook

Vše nasvědčuje tomu, že se potenciál Facebooku realizovat vzdělávací aktivity bude i nadále značně zvětšovat. Možná to nakonec bude právě Facebook, jež u každého svého uživatele zaznamená tolik dat, že bude moci naplňovat ideu velkými daty řízené masové výchovy (viz Vize daty řízeného školství). Nevím, do jaké míry je dnes možné odhadnout, jakých rozměrů může tento způsob výchovy nabýt. Moc již nechybí, a budeme nuceni připustit, že Facebook dobil web jako takový. Přiznávám, že bych se nerad jednou dočkal toho, že bude totéž možno říci i o vzdělávání. Proto si urychleně musíme uvědomit, že snahy blokovat přístup dětí k této službě, situaci jen zhoršují. Vyvolávají zájem a pomáhají vytvářet paralelní svět, v němž se odehrává vzdělávání dosti odlišné od toho, jaké by se nám líbilo.

Existuje jediná možná cesta. Vysvětlovat lidem, a žákům především, co se může stát, dají-li komerčnímu subjektu právo využívat data vytěžená z naší vlastní činnosti ke generování stále většího zisku. Nepochybujte o tom, že již v současné době je výchova uživatelů součástí dlouhodobých strategických záměrů nejen Facebooku. Ještě štěstí, že ten, kdo takové strategie dělá, jimi nesmí být sám ovlivněn. Ale o tom jsme již přece psali - Co má společného budoucnost webu se vzděláváním.

Konto na Facebooku zatím rušit nebudu. Nechám si ho kvůli studentům. Hledat mě tam ale asi budete marně.

Literatura a použité zdroje

[1] – WATTERS, Audrey. Read. Watch. Listen. Learn? — Facebook & the Future of Study Apps & Learning. 2011. [cit. 2011-10-3]. Dostupný z WWW: [http://www.hackeducation.com/2011/09/22/read-watch-listen-learn-facebook-f8-and-the-future-of-study-apps-learning-data/].
[2] – WATTERS, Audrey. Distractions Begone! Facebook as a Study Tool. 2011. [cit. 2011-10-3]. Dostupný z WWW: [http://mindshift.kqed.org/2011/09/distractions-set-aside-facebook-as-a-study-tool/].
[3] – LOTZE, Thomas. An Experiment in Group Study. 2011. [cit. 2011-10-3]. Dostupný z WWW: [http://grockit.com/blog/main/2011/05/09/an-experiment-in-group-study/].
[4] – BOSKER, Bianca. Facebook More Popular Than Any Other Website-By A Lot: Nielsen. 2011. [cit. 2011-10-3]. Dostupný z WWW: [http://www.huffingtonpost.com/2011/09/12/facebook-most-popular-website-nielsen_n_958254.html].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

E Kocourek
6. 10. 2011, 07:09
Navzdory barnumskému názvu přináší článek některé pozitivní informace. Že se množí vydavatelé "placených elektronických" učebnic, že vyvíjí a ověřují nové obchodní modely (a už se nesnaží prodávat papír). Schválně, zda si toho všimne i třeba takový CERMAT. 
Jinak cokoli (vzdělávacího!) lze dělat přes autorem zmiňovaný Facebook, lze nebo v dohledné době půjde dělat i mimo něj. Pokud to ta která škola chce nějak ovlivnit ve prospěch nebo v neprospěch Facebooku, IMO stačí, aby začala (ta škola) v té věci něco dělat. Bude-li propagovat a používat něco provozuschopného a použitelného, tedy se to ujme. A bude-li škola používat nefunkční šmejd, studenti zůstanou na Facebooku.
Mám-li reagovat na otázku v názvu článku - tedy moje odpověď je "Ano, v Česku." V zemi, která dala světu a svým učitelům a studentům INDOŠ a státní maturity, se jistě dočkáme každé myslitelné hova..., totiž pardon, inovace. Tedy i státem organizovaného vzdělávání přes jakýsi komerční produkt. A to přímo nařízením Ministerstva. 
Pavlína Hublová
6. 10. 2011, 08:50
Je těžké odolat vábení "všichni moji žáci jsou na FB" a "přibližme se co nejvíc žákům". Možná bychom naopak měli/mohli ukázat, že to jde i jinak a jinde (souhlasím s E. Kocourkem)... Napadá mě známá věta o Mohamedovi a hoře. Jak z toho nakonec vybruslíme/budeme vybrusleni?
Bořivoj Brdička
6. 10. 2011, 13:40
Budeme-li "vybrusleni" a přenecháme výchovné aktivity subjektům považujícím vzdělání za obchodní artikl, bude svět podle toho vypadat. K žítí to tedy určitě nebude.
Bořivoj Brdička
10. 10. 2011, 08:27
Prosím ty registrované uživatele portálu RVP, kteří k tomuto článku připojili negativní  hodnocení, aby se za svůj názor nestyděli a zdůvodnili ho zde v diskuzi. Děkuji.
E Kocourek
10. 10. 2011, 15:47
Co vůbec znamená to zdejší "hodnocení příspěvku"? Hodnotí se informační obsah (a ten je zde maximálně nadupaný) nebo jazyková stránka a pravopisné hrubky (Ano, pane kolego, dobyl jako dobyvatel, ne dobil jako dobíječka. Promiňte nemístný žert.) nebo také záleží na tom, zda souhlasím s autorovým stanoviskem (ale na to je ten příspěvek příliš multi-tematický)? Nevím a proto nehodnotím.
Mám-li článku něco vytknout, tedy jistou nejednoznačnost. KOMU je adresován text "Proto si urychleně musíme uvědomit, že ..." ? Autorovi samotnému a hrstce jeho kolegů? Ministerským úředníkům? Odborné veřejnosti? Široké veřejnosti? Jde autorovi o ovlivnění objektivní reality nebo o jeho subjektivní vnímání reality? (Obojí ovlivní to, čeho se autor dočká.) A že prý snahy blokovat přístup dětí k této službě situaci jen zhoršují. Jakou situaci? Tu, kde Facebook získává mocenskou pozici, nebo tu, kde mu v tom někdo chce zabránit? A proč proboha si to kdo má uvědomovat URYCHLENĚ? Co na tom změní den, týden, měsíc, rok NEuvědomování?
Celá ta výzva ke zdůvodňování negativních hodnocení mi připomíná lamentaci nezkušeného webového publicisty poté, co jeho první článek nesmyslně napadnou weboví poštěkávači - inu, každý z nás to asi kdysi zažil. Ale to přece nemůže být ten případ! Autor přece rozsáhle publikuje už nějaký ten pátek. Tak co teda? Že by záchvat deprese způsobený nevlídným podzimním počasím? Pokud je příčinou toto, pak rád připomínám to, co kdysi dávno zkušený šéfredaktor připomněl mně: Pane kolego, nepíšete pro dva záporné hodnotitele, ale pro ty stovky čtenářů.
Bořivoj Brdička
10. 10. 2011, 16:44
Co na to říci, pane Kocourku? Asi máte pravdu. Trpím depresí. Chtěl jsem dobýt web a přitom jsem se vybil. Na dobití není ani pomyšlení. Myslím, že jste oba jednohvězdičkové hodnotitele dokonale zastoupil.
K vaší otázce na to, co hodnotit, lze říci jen to, že je to vaše individuální volba. Proto jsem chtěl oba nespokojence poznat blíže. Děkuji vám za kritiku. Chybí mi šéfredaktor, tak to pak takhle dopadá.
Jana Petrů
10. 10. 2011, 19:15
Pane Brdičko, do komentářů článků s tímto zaměřením se téměř nepouštím, neb ... Tudíž ani nehodnotím. Ale mrzí mě Vaše deprese, a tak Vás chci potěšit. Myslím, že jde o to, jak kdo "hvězdičkování" chápe - pro někoho je jedna hvězdička propadák a pro jiného naopak výraz ocenění - jako úsměv, smích a řehot.
Nevím, zda někde na portálu byla přesně stanovena "kriteria hodnocení". Nemám ráda klasifikaci, proto učím na škole, kde je výhradně slovní hodnocení. Tam k tomuto nedorozumění nemůže dojít.
Tak jeden pětihvězdičkový vzkaz pro radost od prvňáků:
Vítr se ve větvičkách pohoupáváa potichoučku šumí tráva.Nebe je plné obláčkůa škola zase školáčků.
Stromy už odkládají letní šatteď budou dlouho, dlouho spát.Tak dobrou noc jim popřejemea za kamny se ohřejeme.
 
Lenka Koubová
13. 10. 2011, 10:18
Ačkoliv jsem na Facebooku zaregistrovaná, nejsem jeho velká fanynka. Jsem tichou pozorovatelkou, která tam rozhodně nepíše, že si k večeři udělala výborný lasagne a teď se kouká na Simpsonovi. Jestliže se ale na Facebooku rozjede aplikace, která umožní prohlížet elektronické učebnice, vidím to jako přínosnou aplikaci (na rozdíl od těch, které jsou tam doteď jako Give Hearts aj.). Netvrdím, že mě to nadchlo, ale konečně je to něco smysluplného.
Bořivoj Brdička
13. 10. 2011, 13:44
To máte pravdu. Učebnice je věc smysluplná. A teď si představte, že se může jednat o text, který je někde dostupný zcela zdarma. Pak platíte vlastně jen za to, že vám ho někdo zpřístupní  v prostředí, kam se musíte přihlásit. K tomu navíc nevíte, co s informacemi, které o vás získá, poskytovatel přístupu udělá. Něco trochu podobného s velkým úspěchem zkouší Apple na iTunes. Platíte malé částky často za něco, co byste s malou námahou mohla mít zadarmo.
Bc. Karolína Janečková
15. 10. 2011, 12:42
Skutečně mne zaráží, jak se škola neustále přizpůsobuje a podmaňuje žákům, čímž v nich vyválá vědomí jejich práv... ale kde jsou jejich povinnosti? Dříve se žáci přizpůsobovali škole a probíhalo vše bez problémů. Kam to dospěje, když budeme pořád všechno podřizovat žákům? Ano, jsem za určité přizpůsobení týkající se toho, aby žáci lépe pochopili danou látku, lépe si ji osvojili, ale proč zacházet až do takových krajností, jako je vyučování po facebooku? Co kdybychom nakonec úplně zrušili školy, povyhazovali všechny učitele a žáky by vzdělával centrální počítačový systém po FB??
Mgr. Zdeněk Sotolář
15. 10. 2011, 16:10
Vzdělávací možnosti na Facebooku zřejmě nějaké jsou. Ale: Vstupují uživatelé na Facebook opravdu za vzděláváním? Je Facebook opravdu "svět, ve kterém se odehrává vzdělávání"? Tedy: Chodí se naši žáci na Facebook opravdu vzdělávat? Existuje nějaká statistika? Nebo jinak: Je vážně tolik žádoucí, aby se vzdělávání odehrávalo právě na Facebooku? Chce se autor článku tomuto světu (když už tu je) jen a jen za každou cenu přizpůsobit, nebo vidí ve vzdělávání na Facebooku tolik výhod a předností? V poslední době mi v článcích a glosách pana Brdičky (a dalších blogařů) právě toto není zcela jasné. P.S. Otázky pana Kocourka, komu je článek vlastně určen a proč vlastně ten spěch, jsou velice případné.
Bořivoj Brdička
16. 10. 2011, 10:11
Promiňte, ale vůbec nechápu, o čem mluvíte? Snažil jsem se vás upozornit na fakt, že FB obrovským způsobem ovlivňuje naše žáky a pokoušel jsem se vás přesvědčit o tom, že existuje riziko, že je bude stále více vychovávat místo nás. Přitom, jsem se vám snažil vnuknout myšlenku, že bychom se měli snažit tento trend zastavit. Ptát se, zda je třeba se dané situaci přizpůsobit, je zhola zbytečné. Jinak to vůbec nejde! Ono, pro někoho tolik lákavé, volání po návratu k tradicím a k poslušnosti, to je cesta do pekel. Vychází bohužel z naprostého nepochopení situace.
Abyste mi dobře rozumněli - nemám nic proti ověřování základních znalostí prostřednictvím definování minimálních standardů. Jen se to nesmí vydávat za jediný a hlavní cíl našeho školství!
Mgr. Zdeněk Sotolář
16. 10. 2011, 14:05
Tak jsme na tom stejně, pane kolego. Teď zase já nevím, o čem mluvíte vy. "Tradice, poslušnost, standardy." O tom byla řeč? Já nic takového neřekl, ba ani nemyslel. Když si čtu komentáře pozpátku – abych si objasnil v čem se míjíme – vidím  například, že se tu střídají pojmy vychovávání, vzdělávání a ovlivňování zcela nahodile. Já se zaměřil na pochybnosti o vzdělávání na Facebooku, vy mi odpovídáte, že Facebook žáky tolik ovlivňuje. Jeden o koze, druhý o voze. Škoda.
Bořivoj Brdička
16. 10. 2011, 14:36
Škoda, asi se opravdu nedudeme schopni dohodnout. Zkusím to shrnout. Tvrdil jsem, že FB žáky ovlivňuje již teď. Článek byl o tom, že vše nasvědčuje tomu, že se někdo bude snažit toto prostředí využívat i ke komerčnímu vzdělávání. Konstatoval jsem, že bychom měli žáky vést k pochopení, jaká rizika jsou spojena s užíváním FB. A tvrdil jsem, že bráněním v přístupu se věc může jen zhoršovat.
To o standardech bylo určeno tradicionalistce Janečkové. Už mě ale ta diskuze nějak zmáhá, takže myslím, že bude na čase ji ukončit. Děkuji všem za zájem.
E Kocourek
17. 10. 2011, 07:01
Naprosté nepochopení situace, to je moje! Pan Brdička píše: "Ono, pro někoho tolik lákavé, volání po návratu k tradicím a k poslušnosti, to je cesta do pekel. Vychází bohužel z naprostého nepochopení situace."
Nevím jaké tradice má na mysli - snad rákosku Igora Hnízda? - a jaký "návrat k poslušnosti"? Většina kolegů, se kterými se bavím, je pro utužení kázně a pro posílení kázeňských pravomocí. Tedy jsme pro tu rákosku. Že nechápeme situaci? Ale ano, chápeme ji. Učitelé, potažmo školy, nesmí (V OBECNÉM PŘÍPADĚ!) rákosku použít, protože zbitý student by se sebral a šel jinam, i se svými penězi. Takže rákoska nepadá v úvahu, a s ní bohužel ani kázeň při vyučování. Ale NÁVRAT k poslušnosti? On někdy někdo poslušnost opustil (a přežil to?)? Navzdory všem ministerským směrnicím, navzdory všem Džamilám a Džamilům, studenti přece musí (a vždy museli) učitele poslouchat! Jako učitel pečlivě vybírám, co studentům poručím, aby to bylo účelné a proveditelné a ověřitelné a vymahatelné, ale bez příkazů a bez poslušnosti nebude škola fungovat ani hodinu!
Bránit v přístupu na FB je špatné samo o sobě - jako bránění v čemkoli jiném. (Pokud to nemá nějaký skutečný smysl - třeba že FB přetěžuje školní síť.) Nechápu, jakou další věc by to mohlo zhoršovat.
Na komerčním vzdělávání neshledávám nic špatného - pokud za svou práci beru peníze, tedy i já jsem účastníkem komerčního vzdělávání. Kéž by i studenti byli takovými účastníky komerčního vzdělávání - kéž by si uvědomovali, že za jejich vzdělávání někdo platí, a kolik. A kéž by studenti byli v situaci, kdy mohou rozhodnout, zda jejich vzdělávání za ty peníze stojí, a zachovat se podle toho.
Bořivoj Brdička
17. 10. 2011, 08:51
Pane Kocourku, dospíváme k jádru věci. Kázeň zajistíme tak, že zprivatizujeme školství - a to nejlépe celé. Tak jste to myslel? Asi ne! Já vám rozumím. Zatraceně dobře si umím představit, jak se cítí učitel, který to myslí s žáky dobře, ale oni o něj neprojevují sebemenší zájem. Zavedení plošných testů nepomůže. Pokouším se si představit, jak se ti nevzdělávatelní žáci, co učitele staví na nejnižší příčky spol. žebříčku, chytí za nos, až jim řekne: "Dávej pozor nebo neuděláš státní zkoušku z počtů!"
Myslím, že je to prosté - pokud učitel není schopen zajistit, aby při jeho výuce docházelo ke vzdělávání, měl by si hledat jiné místo. Problém je v tom, že se neshodneme, co má být hlavním cílem výuky. O tom ale Spomocník mluví téměř pořád. Tak třeba zde:http://spomocni…k/10765/  
E Kocourek
17. 10. 2011, 15:10
Kázeň zajistíme tak, že ODSTÁTNÍME školství, alespoň jeho podstatnou část. Ministerští úředníci pak budou moci svoje geniální koncepce aplikovat (výhradně) na svých vlastních dětech - jak to onehdy předvedla ministryně Buzková. Odstátnění může mít formu privatizace - rodiče nebo studenti by si platili vzdělání ze svého, nebo převedení pod OBCE - rodiče by pak rozhodovali o financování školství zprostředkovaně (ale jen MALIČKO zprostředkovaně!), přes obecní zastupitelstva.
Privatizace není sprosté slovo, stejně jako sprostým slovem není kapitalismus. Akorát premiér Klaus kdysi dávno udělal chybu, že se zapomněl občanů zeptat, co vlastně chtějí. Nebo nezapomněl, a chtěl se vyhnout krutému zklamání ...
Bořivoj Brdička
17. 10. 2011, 21:21
Privatizace ani kapitalismus nejsou sprostá slova, stejně jako komunismus. Zato korupce a tunelování sprostý kontext mají. Když už mermomocí chcete pokračovat, tak se zamyslete nad tím, jak by takové přidělování zakázek na realizaci výuky v podání našich slavných zastupitelstev asi dopadlo.
Jsem přesvědčen, že školství a zdravotnictví prostě z principu plošně zprivatizovat vůbec nejde.
E Kocourek
18. 10. 2011, 06:16
Jak by si s řízením školství poradily obce (kdyby jim stát předal pravomoce, finance a SVOBODU rozhodování)? Horší než to, co předvádí Ministerstvo, by to být nemohlo. Nebo že by obce organizovaly a přidělovaly zakázky nesmyslnější než INDOŠ? Že by obce podporovaly předražování výraznější než CERMAT?
 
Kdo chce vidět, jak funguje školství financované a řízené obcí, se může zajet podívat do libovolné vesničky nebo městečka v U.S.A. Ne všechny obce tam do vzdělání investují stejně, ne všem se stejně daří a některá jejich rozhodnutí nám mohou připadat podivná. Ale tak funguje svoboda a odpovědnost za sebe sama. To akorát v Česku se někdo naivně domnívá, že stát dokáže zaručit rovnoměrnou kvalitu svých "služeb" pro každého. Realita je taková, že ... ale to snad každý vnímá.
Bořivoj Brdička
18. 10. 2011, 08:05
Teoreticky to zní docela hezky. Je to osobní věc každého z nás, jaké vzdělání si pořídí. Takto s tím zcela souhlasím a v praxi to nakonec nikdy ani jinak není a nebude. Věcí státu, lze-li o nějakém vůbec ještě hovořit (v kritice ministersva se snadno shodneme) pak je, aby dostal každý stejnou výchozí šanci se vzdělávat. Co s ní udělá, je jeho věc.
Naším hlavním úkolem, jako učitelů, není naučit. Tím nejdůležitějším je vyvolat zájem o poznávání!
Bořivoj Brdička
24. 10. 2011, 09:21
Dokonalou odpovědí na tento můj text je prakticky pojatý článek Jaroslava Koreše Konkrétní nebezpečí spojená s Facebookem - http://clanky.r…KEM.html .

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.