Dne 22. září se v San Franciscu konala tzv. „vývojová“ konference Facebooku F8. Pro nás zajímavou zprávu o ní na svém hlavním blogu Hack Education podává mimořádně zajímavá propagátorka vzdělávacích technologií, autorka, novinářka a moderní učitelka Audrey Watters. Podívejme se, co píše.
Přestože v mottu konference, které obsahovalo hned několik sloves (Read. Watch. Listen.), chybělo „vzdělávej se!“, neznamená to, že by se Facebook oblasti vzdělávání vyhýbal. Díky velkému množství uživatelů se jedná o prostředí značně přitažlivé pro firmy vyvíjející různé aplikace. Těch výukových je stále více.
Tak třeba Hoot.me dovoluje studentům vytvářet skupiny navzájem si pomáhající s přípravou na výuku a hlavně na testy. K dispozici mají videokonferenční systém, chat s podporou vkládání matematických výrazů, sdílení displeje a další funkce. Dříve uskutečněná setkání je možné prohledávat, což umožňuje zjistit, zda právě zkoumaný problém již nebyl vyřešen. V případě potřeby je možné uskutečnit i neveřejné setkání – třeba v rámci vlastní třídy s vlastním učitelem.
Jinou zajímavou aplikací je Inigral, jež disponuje významnou podporou Nadace Melindy & Billa Gatesových. Jedná se o nástroj využívaný především vysokými školami určený k podchycení zájmu studentů o školu. Komunikace zde probíhá v uzavřeném a kontrolovaném prostředí, do něhož se nikdo bez ověření totožnosti nedostane. Nevhodný obsah je filtrován.
Specializovaný kalifornský producent výukových programů Kno na konferenci oznámil spuštění nové aplikace, s jejíž pomocí se mohou studenti dostat ke svým učebnicím přímo na Facebooku. Rozumějte správně – mluvíme o placených elektronických verzích učebnic. Podobné činnosti se věnuje též prodejce (či pronajímatel) el. učebnic a kurzů Chegg, jež umožňuje uživatelům též sdílet a komentovat své výukové výsledky.
Dalším v řadě amerických firem obracejících svůj zájem k Facebooku je Grockit. Podniká v oblasti přípravy žáků na různé druhy zkoušek. Sociální síť využívá k podpoře spolupráce svých uživatelů přímo během učení. Na důkaz správnosti tohoto svého zaměření nedávno publikoval závěry výzkumu (An Experiment in Group Study), který jasně ukazuje, že online propojení během studia prodlužuje dobu této činnosti věnovanou, což má pozitivní vliv na výsledky.
Obliba sociálního prostředí mezi mladými lidmi působí jako katalyzátor na firmy, jež zde vidí možnost uplatnění. Není divu. Poslední statistiky říkají, že počet uživatelů Facebooku již přesáhl 750 milionů. Nejnovější zpráva z dílny výzkumné a poradenské agentury Nielsen (The Social Media Report) navíc ukazuje, že lidé (ve Spojených státech) svůj čas strávený na internetu rozdělují takto: 22.5% sociální sítě a blogy, 9.8% hraní; 7.6% email, 4.4% video, 4.3% posílání zpráv, 4% hledání informací atd. Mezi sociálními sítěmi pak hraje prim především Facebook (62%).
Facebook dává firmám v tomto prostředí podnikajícím jedinečnou možnost zjišťovat, o co se jejich potenciální zákazníci zajímají a těmto zájmům svou nabídku přizpůsobovat. Dozví se zde, co mladí lidé čtou, na jaké filmy se dívají, jaký sport sledují, jakým způsobem reagují na to, co čtou, poslouchají, dělají jejich přátelé. Nejnovější aktualizace služeb Facebooku (tzv. Social Graph) bude tyto možnosti ještě vylepšovat.
Vše nasvědčuje tomu, že se potenciál Facebooku realizovat vzdělávací aktivity bude i nadále značně zvětšovat. Možná to nakonec bude právě Facebook, jež u každého svého uživatele zaznamená tolik dat, že bude moci naplňovat ideu velkými daty řízené masové výchovy (viz Vize daty řízeného školství). Nevím, do jaké míry je dnes možné odhadnout, jakých rozměrů může tento způsob výchovy nabýt. Moc již nechybí, a budeme nuceni připustit, že Facebook dobil web jako takový. Přiznávám, že bych se nerad jednou dočkal toho, že bude totéž možno říci i o vzdělávání. Proto si urychleně musíme uvědomit, že snahy blokovat přístup dětí k této službě, situaci jen zhoršují. Vyvolávají zájem a pomáhají vytvářet paralelní svět, v němž se odehrává vzdělávání dosti odlišné od toho, jaké by se nám líbilo.
Existuje jediná možná cesta. Vysvětlovat lidem, a žákům především, co se může stát, dají-li komerčnímu subjektu právo využívat data vytěžená z naší vlastní činnosti ke generování stále většího zisku. Nepochybujte o tom, že již v současné době je výchova uživatelů součástí dlouhodobých strategických záměrů nejen Facebooku. Ještě štěstí, že ten, kdo takové strategie dělá, jimi nesmí být sám ovlivněn. Ale o tom jsme již přece psali - Co má společného budoucnost webu se vzděláváním.
Konto na Facebooku zatím rušit nebudu. Nechám si ho kvůli studentům. Hledat mě tam ale asi budete marně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.