Blogy, původně nazvané “web log”, neboli webový zápisník, se již vryly do povědomí lidí. Bloggerem se může stát každý, stačí se zaregistrovat na patřičném místě, a pak už jen začít psát. O čem? O čemkoliv. Prezentujete sami sebe, své vědomosti, své názory a na oplátku dostáváte odpovědi, komentáře, reakce čtenářů vašeho blogu. Sebeprezentace se postupně stala samozřejmou součástí současného vývoje internetu. Umožňují ji mnohé nástroje webu 2.0 a stává se součástí sociálních sítí. Běžně se používá i v propagaci firem.
Formu blogu často používají weby realizující nějaký informační servis (např. Spomocník). Typické je chronologické řazení (nejnovější příspěvky v horní části). Jde vždy o vyjadřování textem s obrázky, občas lze přidat audio nebo video.
Co se týká blogů, existují zajímavé možnosti pro učitele i žáky. Je možné založit prostředí pro třídu nebo určitou vybranou skupinu žáků, ve kterém si každý vytváří svůj blog a přitom vidí blogy ostatních. Učitel řídí všechny aktivity a je sám jak tutorem, tak spoluúčastníkem debat. Každý vytváří vlastní obsah, a tak prezentuje sebe sama. Takové příležitosti nabízí například kidblog.
Nicméně můžeme jít i dále - glogovat. Glog, neboli “graphic log” dává blogování nový rozměr. Ve své podstatě se jedná o interaktivní plakát, do něhož můžete vložit videa, obrázky, texty a prezentovat své názory graficky. Glogy umožňují trochu jiný pohled na vyjádření obsahu sdělení. Je zde kladen větší důraz na vizualitu, roli hraje estetické vnímání a ztvárnění zachycované podstaty. Stejně jako u blogu mohou ostatní komentovat a hodnotit, třeba též prostřednictvím Twitteru nebo Facebooku. Mohou ale ještě něco, co blog běžně neumí. Mohou obsah vytvářet společně online, třeba na dálku.
Glog proto může být použit i při skupinové práci. V nejjednodušším případě se jedná o prostou virtuální tabuli, na níž mohou všichni společně kreslit a zapisovat (např. Doodletoo, Dabbleboard ad.). Typickým představitelem je ale poněkud komplexněji pojatý Glogster EDU. Jedná se o prostředí, v němž je možno jak spolupracovat, tak ho používat pro tvorbu ozvučených multimediálních výukových materiálů.
Ve značně velkém archivu, kterým disponuje, se nacházejí již i některé dokumenty v češtině. Ty mohou značně oživit hodinu (třeba jako zvláštní forma prezentace na interaktivní tabuli) a mohou být později žáky využity i doma při samostudiu. Zde je ukázka materiálu pro výuku angličtiny – Simple Past, a něco z mé vlastní tvorby – Japonsko.
![]() |
Učitel je tedy schopen, díky publikačním nástrojům, sdílet s žáky materiály pro studium a aktivně je zapojit do debaty či vlastní tvorby nad určenými tématy. Někdy je docela užitečné, lze-li z žáků vytvářet na různých úkolech spolupracující skupiny. Pak se může hodit zapojit třeba též Posterous nebo Google+.
Častými uživateli podobných publikačních služeb jsou osoby, které se snaží sdělovat své zážitky, ukazovat příklady vlastních zkušeností a občas hledají i odpovědi, pomoc, či jiný druh reflexe. Proto si myslím, že blogy, glogy a další podobné nástroje jsou vhodným nástrojem pro učitele, kteří prostřednictvím nich mohou sdílet své názory, a dávat tak rady nejen začínajícím učitelům, ale i svým kolegům z praxe. Nestačí si pouze předávat digitální učební materiály, možnost sledovat a následovat dobré příklady svých kolegů je neocenitelnou formou dalšího profesního rozvoje.
V tomto článku nemohou být vyčerpány všechny možnosti, všechny nástroje nebo veškeré nápady, a tak pro další inspiraci doporučuji třeba PEPOUŠův nápadník, speciálně pak článek Publikujeme dokumenty a práce dětí a další blogy umístěné na http://blogy.rvp.cz/ nebo http://edublogs.org/.
Žáci mohou prostřednictvím výše zmíněných možností vytvářet své portfolio, čili prezentaci sebe sama, což vede ke zvýšení jejich aktivního zapojení do probírané problematiky a dává to nové možnosti hodnocení výukových výsledků.
Jedna rada na konec. Nenechte se odradit prvotními neúspěchy při práci (viz Nejčastější chyby výukového využití blogu) a dejte se do toho. Vyzkoušejte vše. Je jedno, zda nakonec dáte přednost blogu či glogu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025